VOEDSELETIKETTERING: MAAK DUIDELIJK ONDERSCHEID TUSSEN VERPLICHTE EN OVERIGE INFORMATIE

Het Consumentenplatform van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), wil op het etiket van voedingsmiddelen een duidelijk onderscheid zien tussen de wettelijk verplichte en commerciële informatie. Het Consumentenplatform heeft zich gebogen over het thema etikettering. LNV en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) hebben hiervoor input gevraagd van het Consumentenplatform. Dit tegen de achtergrond dat de Europese Commissie bezig is met herziening en modernisering van de EU-verordening voor etikettering waarbij men naar verwachting eind dit jaar met een voorstel zal komen. Nederland zal hierover een standpunt in nemen.

Het kabinet wil consumenten in staat stellen een geïnformeerde keuze te maken bij het kopen van voedingsmiddelen. Hier kan het etiket een rol in spelen. Het etiket moet volgens het Consumentenplatform dan wel transparant, betrouwbaar en begrijpelijk zijn.

Voorafgaand aan de bijeenkomst van het platform is een opinieonderzoek onder consumenten gehouden. Uit het onderzoek blijkt dat 17% van de respondenten het etiket nooit leest. De 83 % die dit wel doet, is vooral op zoek naar informatie over houdbaarheid, prijs, ingrediënten en voedingswaarde. De helft van de Nederlanders vindt dat er voldoende informatie op het etiket staat. Onduidelijk is echter hoeveel hiervan werkelijk gebruikt wordt. Het zou volgens het Consumentenplatform goed zijn te onderzoeken welke informatie wél en welke informatie niét relevant is voor de consument. Door het etiket op te schonen is vereenvoudiging mogelijk. De discussie welke informatie van het etiket verwijderd kan worden, blijkt echter lastig, omdat niet iedereen dezelfde informatie belangrijk vindt. Het zichtbaar onderscheiden - bijvoorbeeld door kleurgebruik - van wettelijk verplichte informatie (zoals ingrediënten en houdbaarheidsdatum) en commerciële uitingen (zoals vers of puur), is volgens het platform in dit verband een belangrijke eerste stap.

Het Consumentenplatform is van mening, dat informatie over allergenen (zoals bijvoorbeeld: 'bevat koemelk' of 'kan sporen van gluten bevatten') op de verpakking moet blijven staan. Ook is men het erover eens dat de vermelding van de herkomst op het etiket wellicht wenselijk is. Het begrip herkomst heeft echter zoveel aspecten dat vermelding mede daarom nog niet verplicht gesteld hoeft te worden. Daarnaast pleit het platform voor verplichte vermelding van de voedingswaarde.

Een grote meerderheid van de Nederlanders vindt de informatie op een etiket enigszins (52%) tot zeer (27%) betrouwbaar. Het Consumentenplatform is geen voorstander van het vergroten van de betrouwbaarheid aan de hand van meer logo's. Het platform pleit voor overheidstoezicht en transparante criteria voor organisaties die keurmerken en logo's verstrekken. Dit om de keuze voor de consument eenvoudig te houden en de betrouwbaarheid van het etiket te vergroten. De ministeries van LNV en VWS nemen de visie van het Consumentenplatform mee in de behandeling van de voorstellen van de EU-verordening voor etikettering door de Europese Commissie.

In het Consumentenplatform hebben onder andere een wetenschapper, een veehouder, een consumentendeskundige, een journalist en een kok op persoonlijke titel zitting. Dit platform, ingesteld door de minister van LNV, heeft als doel de wensen en zorgen van consumenten in kaart te brengen over de onderwerpen waarmee het ministerie van LNV zich bezighoudt. Het ministerie gebruikt deze wensen en zorgen om bestaand beeld aan te passen of bij het opzetten van nieuw beleid.

Noot voor redacties (