Online oriëntatie blijkt bepalend voor aanschaf

20/11/2007 10:00



Checkit BV



Nijmegen, 20 november 2007 / Search Engine Mediabureau Checkit presenteert in samenwerking met onderzoeksbureau RM Interactive een selectie van de resultaten uit de twaalfde Nationale Search Engine Monitor: voor 77% van de Nederlandse internetgebruikers is online oriëntatie bepalend voor de aanschaf.

Voordat Nederlandse internetgebruikers, on- of offline, een aankoop doen, oriënteren ze zich eerst online: 53% zoekt naar achtergrondinformatie zodat ze beter geïnformeerd een keuze kunnen maken, 48% vergelijkt prijzen online en 44% zoekt naar informatie om verschillende aanbieders met elkaar te kunnen vergelijken.

Tijdens het oriënteren maakt 55% van de Nederlandse internetgebruikers kennis met aanbieders die men voorheen nog niet kende. Voor 77% was de online oriëntatie bepalend voor de aanschaf. Winkeliers doen er dus goed aan om hun doelgroep online relevante informatie te bieden over hun producten, diensten en organisatie. 61% van de Nederlandse internetgebruikers gebruikt in zoekmachines meerdere woorden om te zoeken. Adverteerders kunnen hier op inspringen door hun website vindbaar te maken op zo veel mogelijk relevante woorden en woordcombinaties.

Boeken, cd's en dvd's zijn met 56% de meest online aangeschafte artikelen. Ook kleding (36%), vakanties (36%) en elektronica (24%) zijn populair. Auto's worden met 4% het minst online gekocht.

Over de Nationale Search Engine Monitor
Dit is de twaalfde keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RM Interactive de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1.045 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Over Checkit
Checkit B.V. is een Search Engine Mediabureau dat zorgt dat organisaties op internet vindbaar zijn en blijven. Checkit biedt organisaties een compleet dienstenpakket aan waarmee ze hun vindbaarheid op internet kunnen optimaliseren. Checkit is specialist en marktleider in Nederland op het gebied van Search Engine Marketing. Kijk voor meer informatie over Checkit op http://www.checkit.nl en kijk voor meer informatie over de Nationale Search Engine Monitor op http://www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html

Over RM Interactive
RM Interactive is een onderzoeksbureau dat zich heeft gespecialiseerd in internet onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website onderzoek. Kijk voor meer informatie over RM Interactive op http://www.rminteractive.nl





http://www.checkit.nl