http://www.evo.nl
11/20/2007 - EVO en TLN: âVergeet de afspraken met de regioâs nietâ
regioâs nietâ
Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft maandag de
Landelijke Markt en Capaciteitsanalyses (LMCAâs) naar de Tweede Kamer
gestuurd. Daarin is onderzocht welke knelpunten worden verwacht in het
wegennet tot 2020. Samen met de eerder uitgevoerde netwerkanalyses
vormt de analyse de basis voor investeringsbeslissingen. Volgens EVO
en TLN kan de minister prioriteiten stellen, maar mag hij daarbij niet
voorbijgaan aan de uitkomsten van deze netwerkanalyses en de afspraken
die eerder zijn gemaakt met de regioâs. EVO en TLN zijn positief over
de aandacht voor doelgroepstroken.
Veel knelpunten uit de LMCA bevinden zich in de Randstad. Het
programma Randstad Urgent is daar ook op gericht. EVO en TLN vrezen
dat regionale knelpunten ondersneeuwen bij de knelpunten in de
Randstad. EVO en TLN betreuren dat het bedrijfsleven niet betrokken is
bij de totstandkoming van de LMCA en dringen erop aan dat zij samen
met de regioâs bij de uitwerking wel aan tafel komen.
Positief is het volgens EVO en TLN dat er op korte termijn meer
aandacht komt voor de doorstroming van het vrachtverkeer. In de
mobiliteitsvisie worden de mogelijkheden voor doelgroepstroken en
ontvlechting van doorgaand en stedelijk verkeer op ringwegen bekeken.
Daardoor verbetert de doorstroming en verkleint de kans op ongevallen.
Op plaatsen waar veel vrachtverkeer is, heeft dit aantoonbaar
meerwaarde.