Kinderen verwerven lidwoorden stap voor stap
Promotie Taalkunde
dinsdag 20 november, 12.00 uur
Kindertaal is anders dan volwassenentaal. Iedereen kent voorbeelden waarin kinderen het lidwoord weglaten waar het verplicht is in het Nederlands: 'kijk hond! 'of 'ijsje eten'. Maren Pannemann presenteert een nieuwe theorie voor dit fenomeen. De centrale gedachte achter haar theorie is dat kinderen generaliseren over zelfstandige naamwoorden zoals hond, en eigennamen zoals Emma. Hond heeft een lidwoord nodig om te disambigueren, dat wil zeggen om van alle honden in de wereld juist de, die of deze aan te wijzen waar je het op dat moment over hebt. Voor eigennamen is meestal geen lidwoord nodig; er is maar één Emma. In kindertaal geldt hetzelfde ook voor hond: voor kinderen bevat de uitspraak 'hond' dus heel compact alle informatie die ze voor de interpretatie van het woord nodig hebben. Pas als ze ontdekken dat deze analyse niet overeenkomt met de feiten kunnen ze de structuur van de taal stap voor stap ontrafelen. Een belangrijke observatie hierbij is dat de verwerving van het lidwoord plaatsvindt per woord, maar tegelijkertijd gestuurd wordt door een onderliggend taalverwervingsmechanisme. Op deze manier slaat Pannemann een brug tussen de twee tot nu toe controversiële posities dat taal een kwestie is van onderliggende regels ontdekken (Chomsky) of constructies leren (Thomasello).
Mw. M. Pannemann: DP Acquisition as Structure Unravelling. Promotor is prof. dr. F.P. Weerman.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.
Dit is een overzicht van promoties, oraties, afscheidscolleges en andere activiteiten aan de Universiteit van Amsterdam. Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam