Socialistische Partij
Onderste steen moet boven bij spooronderhoud
19-11-2007 * De SP vindt dat de onderste steen boven moet om duidelijkheid te krijgen over de oorzaken van het achterstallige onderhoud van het spoor. Al jaren kampt het spoor met groot achterstallig onderhoud en daardoor veel uitval van treinen en vertragingen. Nu blijkt dat bijna een derde van de wissels niet aan de kwaliteitseisen voldoet, eist de SP duidelijkheid over de oorzaken hiervan. SP-Kamerlid Emile Roemer steunt hierom het idee van FNV Bondgenoten voor een parlementaire enquête.
"Met een parlementaire enquête over het spooronderhoud kunnen we eindelijk helder krijgen wat de échte oorzaken zijn van de slechte spoorkwaliteit en passende maatregelen nemen om dit te verbeteren. De veiligheid van de reiziger staat op het spel. Bovendien gaan er vele honderden miljoenen om in spooronderhoud terwijl de effectiviteit dus nogal twijfelachtig is", aldus Emile Roemer. Daarnaast wil Roemer weten hoe het kan dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat zo tekort heeft geschoten en hoe het zit met veiligheidsregels, tijdsdruk en het aanbestedingsbeleid.
Sinds het opknippen van de NS in 1995 hobbelt het onderhoudsniveau gestaag achteruit. Er werden miljarden uitgetrokken voor prestigieuze projecten als de Betuwelijn en de HSL-Zuid, maar voor het bestaande spoor was nauwelijks geld. Pas enkele jaren geleden kreeg het onderhoud hernieuwde aandacht, maar zoals blijkt uit de gebrekkige kwaliteit van de wissels was dit lang niet genoeg.
Volgens Roemer ligt een belangrijke oorzaak van het slechte spooronderhoud bij de verzelfstandiging van de NS. "Met het opknippen en op afstand plaatsen van dit bedrijf werd de communicatie binnen de spoorsector veel slechter en verdwenen veel goede mensen met ervaring naar andere bedrijven. Ondertussen zijn een aantal bedrijven weer samengegaan in ProRail, maar blijft de afstand tussen de overheid en de spoorvervoerders te groot. Via de uitkomsten van een parlementaire enquête kunnen we écht orde op zaken gaan stellen, de communicatie verbeteren en het achterstallig onderhoud adequaat aanpakken. We hebben de verplichting naar de reiziger om een hoogwaardig en veilig spoor te kunnen garanderen."
* Themakanaal /verkeer