Ingezonden persbericht


|Voor publicatie                             |Jones Lang LaSalle,       |
|                                            |kantoorgebouw Atrium      |
|                                            |Strawinskylaan 3103 / 1077|
|                                            |ZX  Amsterdam             |
|                                            |                          |
|                                            |                          |
|Contact:|Ingrid Wallisch                   |                          |
|Bedrijf |SyrinX pr & communicatie namens   |                          |
|        |Jones Lang LaSalle                |                          |
|Tel.nr.:|0184 661630/06 20112058           |                          |
|Email:  |Ingrid@SyrinXpr.nl                |                          |
ENERGIE MET 54% BELANGRIJKSTE KOSTENCOMPONENT IN SERVICEKOSTEN KANTOORGEBOUWEN

Jones Lang LaSalle introduceert OSCAR, een benchmark voor servicekosten

Amsterdam, 20 november 2007, Met ongeveer 54% is energie de belangrijkste kostencomponent binnen de servicekosten van kantoorgebouwen. Dit blijkt uit onderzoek van Jones Lang LaSalle, de internationale vastgoedadviseur. De energieprijzen zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen door een stijging van de brandstofprijzen van olie, kolen en aardgas. Een toenemende druk op de energieprijzen zal leiden tot een verdere stijging van de servicekosten. De consumentenprijsindex (CPI) voor energie(1) laat zien dat de energiekosten sinds 2000 met bijna 80% zijn gestegen. Dit komt overeen met een gemiddelde stijging van de servicekosten met ruim 40%.

Een verdere stijging van de energieprijzen is voor de vastgoedmanagementafdeling van Jones Lang LaSalle aanleiding geweest om in 2004 aan te vangen met het centraal inkopen van energie voor de door haar gemanagede kantorenportefeuille. Dit centrale inkoopbeleid heeft mede geresulteerd in een daling van de gemiddelde elektriciteitskosten per vierkante meter, gemeten over de totale portefeuille, in de afgelopen twee jaar. Dit terwijl de landelijke kosten voor elektra verder toenamen.

OSCAR maakt kosten inzichtelijk
Bovenstaande gegevens zijn de resultaten van een door Jones Lang LaSale ontwikkelde benchmark voor servicekosten onder de naam OSCAR (Office Service Charge Analysis Report). OSCAR analyseert de servicekosten van kantoorgebouwen en maakt het mogelijk de eigen performance op dit gebied af te zetten tegen de performance van de markt. Zowel voor eigenaren als gebruikers brengt inzicht in en benchmarken van servicekosten voordelen met zich mee. Eigenaren kunnen de performance van hun eigen object(en) afzetten tegen de gemiddelde performance van objecten met dezelfde kenmerken. Hierdoor wordt een betere sturing op kosten mogelijk. Voor gebruikers is het interessant om de eigen servicekosten te benchmarken aan de markt om te achterhalen of al dan niet teveel wordt betaald.
- vervolg -

OSCAR is gebaseerd op de servicekostengegevens van een deel van de door de Investment Property Management (IPM) afdeling van Jones Lang LaSalle gemanagede kantorenportefeuille. IPM is de vastgoedmanagementafdeling van Jones Lang LaSalle. In juni 2007 heeft IPM haar servicekostenafrekening voor 2006 afgerond. OSCAR belicht de servicekosten over de periode 2002 - 2006, waarbij de nadruk wordt gelegd op het jaar 2006.

Energiekosten belangrijke reden voor duurzaamheidinitiatieven Een stijging van de energiekosten is voor gebruikers aanleiding om de focus op duurzaamheid te versterken. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van Jones Lang LaSalle, gehouden onder leden van Corenet Global. Zowel vanuit maatschappelijk perspectief, als vanuit het perspectief van de stijgende energiekosten, wordt de noodzaak van duurzaam bouwen door de vastgoedwereld onderkend. Praktijkvoorbeelden laten zien dat de toepassing van energiezuinige maatregelen niet noodzakelijkerwijs hoeft te leiden tot hogere kosten voor de gebruiker. Van belang is dat ontwikkelaar, belegger en eindgebruiker in een vroeg stadium met elkaar aan tafel zitten.

In plaats van te kijken naar alleen de huurprijs, zijn gebruikers steeds vaker in staat om te kijken naar de totale gebruikerskosten. Inzicht in de totale gebruikerskosten is van belang om de toepassing van duurzaamheid binnen de vastgoedsector te stimuleren. Duurzaam en energiezuinig bouwen komt immers in de meeste gevallen direct tot uitdrukking in de huurprijs doordat de ontwikkelaar/ eigenaar (een deel van) de extra investering op de gebruiker wil verhalen. Hier staat tegenover dat de gebruiker weet te profiteren van lagere servicekosten door een lager energieverbruik. Door te kijken naar de totale gebruikerskosten in plaats van sec de huurprijs, neemt de bereidheid om een hogere huur te betalen toe, onder voorwaarde dat de energie- en servicekosten lager liggen.

Duurzaamheid is een onderwerp waar de vastgoedsector in deze tijd niet meer omheen kan. Inzicht in de totale gebruikerskosten en de toepasbaarheid van duurzaamheid biedt kansen voor zowel gebruikers, als ontwikkelaars en beleggers. Dit blijkt uit het feit dat er steeds meer duurzame initiatieven van de grond komen.


- einde bericht -