Foto
Publicaties TNS NIPO onderzoek
16 november 2007
Planet, Casema en KPN hebben meest loyale internetklanten
Bijna 750.000 Nederlanders nemen zowel internet als internetbellen én
digitale tv af van één aanbieder. Van de aanbieders die dit leveren
hebben Casema en KPN de loyaalste klanten. Onder de Nederlanders die
alleen internet van hun internetaanbieder afnemen, zijn de meest
trouwe klanten die van Planet. Hoe meer verschillende diensten worden
afgenomen van één en dezelfde internetaanbieder, des te loyaler zijn
de klanten. Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS
NIPO, dat in oktober werd gehouden onder bijna zevenduizend
Nederlanders met internet.
5,3 miljoen Nederlandse huishoudens met internet
Internet is niet meer uit het dagelijkse leven weg te denken.
Momenteel gebruikt 75 procent van de Nederlandse huishoudens thuis
internet, wat gelijk is aan ongeveer 5,3 miljoen huishoudens. Hoe meer
Nederland gebruik maakt van internet en aanvullende diensten, des te
afhankelijker we hier ook van worden. Hoe is het nu gesteld met de
tevredenheid van de Nederlanders met de aanbieders van internet?
Negen op de tien Nederlanders tevreden met de eigen internetaanbieder
Gemiddeld is 88 procent van de Nederlanders met internet tevreden met
de 'eigen' aanbieder. Ruim vier op de tien Nederlanders (43%) geven
zelfs aan deze zeer goed tot uitstekend te vinden. Bijna tweederde
(64%) zou de eigen internetaanbieder aanbevelen aan familie of
vrienden. Nog eens tweederde (66%) zou, als men het vandaag over mocht
doen, weer voor dezelfde aanbieder kiezen - al is men er niet echt van
overtuigd dat de ene aanbieder het beter doet dan de andere.
Op basis van deze gegevens kan worden bepaald hoe loyaal klanten zijn
aan hun internetaanbieder. Uit het onderzoek blijkt dat hoe meer
diensten men van de internetaanbieder afneemt, zoals bijvoorbeeld
internetbellen of digitale tv, des te loyaler de Nederlander is als
klant.
Alleen internet
Kijken we eerst naar de Nederlanders die alleen internet (dus geen
internetbellen of digitale tv) van hun internetaanbieder afnemen, dan
zien we dat de verschillende KPN-merken samen de top drie vormen met
de loyaalste klanten:
---
1 | Top 3 loyaalste klanten - klanten nemen alleen internet af
---
1) Planet
2) HetNet
3) KPN
---
Negen op de tien (93%) Nederlanders die alleen internet afnemen van
Planet, beoordelen deze aanbieder als goed. Ruim de helft (58%) vindt
de dienstverlening zelfs zeer goed tot uitstekend. Zeven van de tien
Planet-klanten met alleen internet zouden Planet aanbevelen aan
vrienden en familie. Een groep van zeventig procent zou, als ze
vandaag opnieuw een provider zouden moeten kiezen, weer voor Planet
gaan.
Internet én internetbellen
Van de Nederlandse huishoudens belt 36 procent via internet. Dit
betekent dat bijna 2,6 miljoen Nederlandse huishoudens hun vaste
telefoonlijn hebben vervangen door internettelefonie.
Verandert de top drie wanneer we kijken naar klanten die internet én
internetbellen van dezelfde aanbieder afnemen? Planet heeft ook dan de
meest trouwe klanten, terwijl Casema zich in dit geval ook in de top
drie meldt.
---
2 | Top 3 loyaalste klanten - klanten nemen internet én internetbellen
af bij dezelfde aanbieder
---
1) Planet
2) Casema
3) HetNet
---
Internet én internetbellen én digitale tv
Bijna 2,3 miljoen Nederlanders kijken inmiddels naar digitale tv. Van
hen doet 32 procent dit via dezelfde aanbieder als waar men ook
internet én internetbellen van afneemt. Niet alle Nederlandse
internetaanbieders bieden, onder de vlag van hun eigen merk, internet,
internetbellen én digitale tv aan. Ook onder de Nederlandse
internetters die thuis alledrie de diensten van één aanbieder afnemen,
is gemeten hoe loyaal men is aan de aanbieder. We zien dan een andere
top drie.
---
3 | Top 3 loyaalste klanten - klanten nemen internet, internetbellen
én digitale tv af bij dezelfde aanbieder
---
1) Casmea & KPN
3) UPC
---
De aanbieders in de top drie ontlopen elkaar niet veel. Negen van de
tien Nederlanders die van Casema, KPN of UPC zowel internet als
internetbellen én digitale tv afnemen, vinden de dienstverlening goed.
Bijna de helft van deze klanten geeft aan de dienstverlening zelfs
zeer goed tot uitstekend te vinden. In een reactie hierop geeft Erwin
Rensen, marketing manager van Casema aan: 'De uitkomst stemt ons zeer
positief. Deze toont aan dat klanten de ontwikkeling die Casema de
afgelopen jaren heeft doorgemaakt, meer dan waarderen. Een prima basis
om samen met onze klanten nog verder uit te bouwen.'
Kijkend naar de hoge positie van verschillende KPN-merken in alle
categorieën geeft Baptiest Coopmans, Lid van de Raad van Bestuur van
KPN en Directeur Consumentenmarkt, aan: 'We zijn blij met de uitkomst.
Deze toont de kracht aan van het aanbod van KPN, en ze laat zien dat
we voor iedere consument een passend aanbod hebben.'
C6014 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden
gedurende oktober 2007. Hierbij zijn 6.848 Nederlanders van dertien
jaar en ouder die de beschikking hebben over internet, geïnterviewd
(n=6.848).
Middels het Consumer Insights ICT-panel volgt TNS NIPO Technology
maandelijks de ontwikkelingen op o.a. het gebied van internet,
(mobiele) telefonie en digitale tv.
Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor
eventuele vragen kunt u contact opnemen met Bart Paashuis (tel: 020
522 57 42).
TNS NIPO