TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

16 november 2007

Planet, Casema en KPN hebben meest loyale internetklanten

Bijna 750.000 Nederlanders nemen zowel internet als internetbellen én digitale tv af van één aanbieder. Van de aanbieders die dit leveren hebben Casema en KPN de loyaalste klanten. Onder de Nederlanders die alleen internet van hun internetaanbieder afnemen, zijn de meest trouwe klanten die van Planet. Hoe meer verschillende diensten worden afgenomen van één en dezelfde internetaanbieder, des te loyaler zijn de klanten. Dit blijkt uit het onderzoek Consumer Insights ICT van TNS NIPO, dat in oktober werd gehouden onder bijna zevenduizend Nederlanders met internet.

5,3 miljoen Nederlandse huishoudens met internet Internet is niet meer uit het dagelijkse leven weg te denken. Momenteel gebruikt 75 procent van de Nederlandse huishoudens thuis internet, wat gelijk is aan ongeveer 5,3 miljoen huishoudens. Hoe meer Nederland gebruik maakt van internet en aanvullende diensten, des te afhankelijker we hier ook van worden. Hoe is het nu gesteld met de tevredenheid van de Nederlanders met de aanbieders van internet?

Negen op de tien Nederlanders tevreden met de eigen internetaanbieder Gemiddeld is 88 procent van de Nederlanders met internet tevreden met de 'eigen' aanbieder. Ruim vier op de tien Nederlanders (43%) geven zelfs aan deze zeer goed tot uitstekend te vinden. Bijna tweederde (64%) zou de eigen internetaanbieder aanbevelen aan familie of vrienden. Nog eens tweederde (66%) zou, als men het vandaag over mocht doen, weer voor dezelfde aanbieder kiezen - al is men er niet echt van overtuigd dat de ene aanbieder het beter doet dan de andere.

Op basis van deze gegevens kan worden bepaald hoe loyaal klanten zijn aan hun internetaanbieder. Uit het onderzoek blijkt dat hoe meer diensten men van de internetaanbieder afneemt, zoals bijvoorbeeld internetbellen of digitale tv, des te loyaler de Nederlander is als klant.

Alleen internet
Kijken we eerst naar de Nederlanders die alleen internet (dus geen internetbellen of digitale tv) van hun internetaanbieder afnemen, dan zien we dat de verschillende KPN-merken samen de top drie vormen met de loyaalste klanten:

---

1 | Top 3 loyaalste klanten - klanten nemen alleen internet af
---

1) Planet
2) HetNet
3) KPN

---

Negen op de tien (93%) Nederlanders die alleen internet afnemen van Planet, beoordelen deze aanbieder als goed. Ruim de helft (58%) vindt de dienstverlening zelfs zeer goed tot uitstekend. Zeven van de tien Planet-klanten met alleen internet zouden Planet aanbevelen aan vrienden en familie. Een groep van zeventig procent zou, als ze vandaag opnieuw een provider zouden moeten kiezen, weer voor Planet gaan.

Internet én internetbellen
Van de Nederlandse huishoudens belt 36 procent via internet. Dit betekent dat bijna 2,6 miljoen Nederlandse huishoudens hun vaste telefoonlijn hebben vervangen door internettelefonie.

Verandert de top drie wanneer we kijken naar klanten die internet én internetbellen van dezelfde aanbieder afnemen? Planet heeft ook dan de meest trouwe klanten, terwijl Casema zich in dit geval ook in de top drie meldt.

---

2 | Top 3 loyaalste klanten - klanten nemen internet én internetbellen af bij dezelfde aanbieder

---

1) Planet
2) Casema
3) HetNet

---

Internet én internetbellen én digitale tv
Bijna 2,3 miljoen Nederlanders kijken inmiddels naar digitale tv. Van hen doet 32 procent dit via dezelfde aanbieder als waar men ook internet én internetbellen van afneemt. Niet alle Nederlandse internetaanbieders bieden, onder de vlag van hun eigen merk, internet, internetbellen én digitale tv aan. Ook onder de Nederlandse internetters die thuis alledrie de diensten van één aanbieder afnemen, is gemeten hoe loyaal men is aan de aanbieder. We zien dan een andere top drie.

---

3 | Top 3 loyaalste klanten - klanten nemen internet, internetbellen én digitale tv af bij dezelfde aanbieder

---

1) Casmea & KPN
3) UPC

---

De aanbieders in de top drie ontlopen elkaar niet veel. Negen van de tien Nederlanders die van Casema, KPN of UPC zowel internet als internetbellen én digitale tv afnemen, vinden de dienstverlening goed. Bijna de helft van deze klanten geeft aan de dienstverlening zelfs zeer goed tot uitstekend te vinden. In een reactie hierop geeft Erwin Rensen, marketing manager van Casema aan: 'De uitkomst stemt ons zeer positief. Deze toont aan dat klanten de ontwikkeling die Casema de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, meer dan waarderen. Een prima basis om samen met onze klanten nog verder uit te bouwen.'

Kijkend naar de hoge positie van verschillende KPN-merken in alle categorieën geeft Baptiest Coopmans, Lid van de Raad van Bestuur van KPN en Directeur Consumentenmarkt, aan: 'We zijn blij met de uitkomst. Deze toont de kracht aan van het aanbod van KPN, en ze laat zien dat we voor iedere consument een passend aanbod hebben.'

C6014 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden gedurende oktober 2007. Hierbij zijn 6.848 Nederlanders van dertien jaar en ouder die de beschikking hebben over internet, geïnterviewd (n=6.848).

Middels het Consumer Insights ICT-panel volgt TNS NIPO Technology maandelijks de ontwikkelingen op o.a. het gebied van internet, (mobiele) telefonie en digitale tv.

Bij publicatie of verspreiding graag de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Bart Paashuis (tel: 020 522 57 42).