Media Alert

FUSIES EN OVERNAMES MISLUKKEN DOOR DATACHAOS

~ gebrek aan grip op dataverkeer breekt bedrijven op ~

NIeuwegein, 19 november 2007 - Complexe datavraagstukken gooien regelmatig roet in het eten bij het afronden van fusies en overnames. In het voortraject naar een fusie of overname wordt er te weinig aandacht besteed aan hoe de informatiesystemen van de betrokken organisaties samengevoegd moeten worden. Hierdoor krijgen bedrijven na het uiteindelijke samengaan te maken met onvoorziene problemen en hoge kosten. Dat stelt Informatica, leverancier van software voor data integratie. Uit eerder onderzoek van de Boston Consulting Group bleek dat in 58,3 procent van de gevallen de waarde voor de aandeelhouders verminderde, wat neerkwam op een nettoverlies van 1,2 procent op alle transacties.

Bij de voorbereiding van een fusie of overname is het gebruikelijk om de verwachte synergievoordelen te berekenen op basis van industry benchmarks: vergelijkbare ervaringen van branchegenoten uit het verleden. Deze methode levert echter steeds grotere problemen op, om een tweetal redenen:

Ten eerste wordt het belang van een goed functionerende informatiehuishouding voor de bedrijfsvoering te weinig onderkend. Dat belang is de afgelopen jaren enorm toegenomen; voor veel bedrijven is de informatiehuishouding inmiddels het fundament waar alle andere processen op gebouwd zijn. Ondanks dat wordt er bij fusies en overnames nog steeds vooral gestuurd op financiële en organisatorische indicatoren.

Het tweede probleem is dat als er al nagedacht wordt over de integratie van gegevensstromen en IT-systemen, de gebruikte benchmarks vaak achterhaald of niet relevant zijn. De informatiehuishouding en IT-omgeving van elke organisatie is immers uniek; daarbij komt dat hoeveelheid informatie die organisaties jaarlijks te verwerken krijgen nog steeds met grote sprongen toeneemt.

Zonder van te voren in detail te inventariseren hoe databronnen en informatiestromen kunnen worden samengevoegd, is het onmogelijk om iets zinnigs te zeggen over de synergievoordelen of de ROI van een fusie. Als zo n data integratieproject slecht wordt voorbereid of uitgevoerd, kunnen ook andere processen en systemen niet worden geïntegreerd. Ook beloofde resultaten met betrekking tot zaken als verbeterde operationele efficiëntie en hogere inkomsten blijven dan vaak achter bij de verwachtingen van management, bestuurders en aandeelhouders.

Organisaties staan onvoldoende stil bij de effecten die het samenvoegen van systemen met zich meebrengt , zegt Erik Jan ten Bruggencate, country manager bij Informatica Nederland. Ze worden ineens overspoeld met terabytes aan data, honderden verschillende databronnen en data in verschillende formaten, die in een systeem moeten worden samengevoegd. Het integreren van data komt meestal op het bordje terecht van de organisatie die de software al gebruikt.

Om data integratieprojecten snel en betrouwbaar te kunnen afleveren is het belangrijk van tevoren na te denken over mogelijke struikelblokken en manieren waarop deze omzeild kunnen worden. Na de fusie is het vaak te laat om hier een inhaalslag op te doen en worden er noodgedwongen concessies gedaan op de kwaliteit en beschikbaarheid van bedrijfskritische gegevens.

Ten Bruggencate. Organisaties moeten er continue, ook in zo n transitieproces, voor blijven waken dat zijzelf en hun klanten over dezelfde (juiste) data beschikken. Het is dan ook zaak de systemen na de fusie of overname zo snel mogelijk up en running te krijgen.

Onderzoek uitgevoerd tussen 1992 en 2006

(513 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Informatica
Informatica Corporation is een toonaangevende aanbieder van enterprise data integratie software. Met Informatica kunnen organisaties meerwaarde halen uit de informatiebronnen in de gehele organisatie. Meer dan 2.900 bedrijven wereldwijd vertrouwen op Informatica om data integratievraagstukken, ongeacht complexiteit en schaalgrootte, tegen lage kosten en tijdig uit te voeren. Meer informatie kunt u vinden op: www.informatica.com/nl

Voor meer informatie over Informatica kunt u contact opnemen met: Informatica Nederland
Kristen Miller, Senior PR & AR Manager EMEA
Tel: 030-6086275
E-mail: kmiller@informatica.com

Voor verdere persinformatie kunt u contact opnemen met: Jelle Zuidema van LEWIS, het IT PR bureau
Tel: 040-2354600
E-mail: jellez@lewispr.com

LEWIS Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com