PERSBERICHT
Reclame van de toekomst krijgt vorm op weblogs
De vernieuwende tv-commercials die wij consumenten voorgeschoteld krijgen, de persoonlijke manieren waarop bedrijven ons proberen te benaderen en de enorme toename van interactiviteit in advertenties: het verrast ons dagelijks. Was een mobiele telefoonprovider vroeger alleen goed voor rekeningen, tegenwoordig organiseren ze feesten en speurtochten door de stad. Dat had bijna niemand kunnen bedenken. Maar er is één groep die deze ontwikkelingen al lang aan had zien komen: de bloggers en lezers van het grote aantal marketing- en communicatieweblogs dat Nederland rijk is. De grootste niet-Engelstalige marketingweblog Marketingfacts heeft nu samen met communicatieblog Spotlight Effect een gezicht gegeven aan deze belangrijke groep.
In de blogosfeer - de weblogomgeving - discussiëren lezers en schrijvers dagelijks over het door hen zo geliefde vak, werpen een kritische blik op nieuwe ideeën en brainstormen over mogelijkheden. Samen geven zij de toekomst van het marketingvak vorm. Zij bepalen grotendeels hoe bedrijven ons in de nabije toekomst proberen te verleiden tot een aankoop. Maar wie zijn deze mensen?
Op basis van verschillende succesfactoren stelde Marketingfacts een top 100 samen, waarna Spotlight Effect alle genoteerden interviewde over hun beweegredenen en ervaringen. Het resultaat is een prachtig en diepgaand document dat een interessant inzicht geeft in de steeds belangrijk wordende blogosfeer. Erik van Roekel, blogger bij Marketingfacts, licht toe waarom zij destijds begonnen met de lijst: "Met de MarCom Top 100 willen we de talloze blogs op het gebied van marketing en communicatie in kaart brengen en marketeers helpen snel de juiste ingangen te vinden naar interessante en relevante sites."
De ranglijst kent inmiddels een diverse groep van webloggers. Ernst-Jan Pfauth, hoofdredacteur van Spotlight Effect: "Marketingmanagers van multinationals schrijven nu zij aan zij met ambitieuze studenten communicatiewetenschap. Vroeger hadden deze partijen elkaar nooit ontmoet, nu bedenken ze samen hoe de ideale campagne eruit ziet."
Het document is gebaseerd op de lijst van september. Peter Evers van Spotlight Effect legt uit hoe het interviewen verliep: "We mailden onze collega's met vier simpele vragen: 'wanneer ben je begonnen met bloggen?', 'waarom?', 'wat is je meest succesvolle post?' en 'op welke post ben je het meest trots?'. Vrijwel alle bloggers mailden terug."
Het resultaat vindt u op
Met vriendelijke groet,
Ernst-Jan Pfauth
----------