Kerstman legt het af tegen Sinterklaas
De ondervraagden willen gemiddeld ¤102 uitgeven aan sinterklaascadeaus, tegenover ¤74 voor kerstcadeaus. Het totaalbedrag van ¤176 dat de consument tijdens de feestmaand wil uitgeven, is ongeveer gelijk aan de gemiddelde besteding van vorig jaar. Harry Kleine, sectorvoorzitter Consumer Products van Ernst & Young: "De daadwerkelijke bestedingen zullen waarschijnlijk hoger liggen. Intenties zijn één ding, maar de praktijk leert dat de consument tijdens de decembermaand meer uitgeeft dan vooraf gepland. Retailers die de consument ook écht weten te verleiden, zullen hier de vruchten van kunnen plukken."
Dat kinderen in de decembermaand centraal staan, blijkt wel uit het feit dat met afstand het meeste zal worden uitgegeven aan speelgoed. Gemiddeld ¤ 35, 20% van het cadeaubudget wordt hieraan gespendeerd. Daarnaast staan dvd's en cd's hoog op het verlanglijstje, vooral op die van mannen. Bijna driekwart van de ondervraagde mannen is van plan een geschenk uit deze categorie cadeau te doen. Relatief veel vrouwen (71%) zijn met de aankoop van een cadeau van plan de boekenkast van de ontvanger aan te vullen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de kwaliteit en functionaliteit van het product de belangrijkste criteria zijn om voor een bepaald cadeau te kiezen. Het land van herkomst speelt nauwelijks een rol; van de ondervraagden hecht 72% hier weinig tot geen belang aan. "Dit is redelijk opvallend", aldus Harry Kleine. "We zien bijvoorbeeld dat dit in een land als Duitsland veel belangrijker wordt gevonden. Daar let tweederde van de consumenten er juist wel op waar een product vandaan komt. De Nederlandse consument is pragmatischer en lijkt dus ook niet onder de indruk van de recente persaandacht voor de kwaliteit van Chinese producten."
Meer informatie
Afdeling mediavoorlichting Ernst & Young via:
010 406 53 85
Of: 06 290 83 154
Ernst & Young