Meld- en steunpunt woonoverlast van start
Maandag19 november heeft wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) de
lancering verricht van het Meld- en steunpunt woonoverlast.
Hagenaars die aanhoudende overlast ondervinden van bijvoorbeeld lawaai
van de buren, te veel mensen in een woning of buren die de directe
woonomgeving onveilig maken, kunnen vanaf nu terecht bij dit meldpunt.
Volgens wethouder Norder zijn er duidelijk aanwijsbare gevallen van
woonoverlast zoals te veel mensen in een woning. Maar daarnaast
krijgen steeds meer mensen last van moeilijk grijpbare zaken als
onaangepast gedrag van de buren of stankoverlast.
Het is niet zo makkelijk om uit te vinden waar je moet zijn om deze
problemen op te lossen. Voor deze gevallen hebben we het Meld- en
steunpunt Woonoverlast opgericht, aldus wethouder Norder.
Het Meld- en steunpunt is digitaal bereikbaar
(www.denhaag.nl/woonoverlast) of onder de telefoonnummers 070-3533000
en 14-070. Bellers kunnen hier terecht van maandag tot en met vrijdag
van 8.00 tot 20.00 uur.
Onveilig
Het meldpunt richt zich op Hagenaars die aanhoudende overlast hebben
van buren die het wonen in het huis onveilig maken, de woonomgeving
vervuilen of te veel lawaai maken. Maar ook mensen die last hebben van
buren die met te veel mensen in een woning leven, kunnen bij het
meldpunt terecht. Ook de taken van het Meldpunt Onrechtmatig Wonen
worden overgenomen door het Meld- en steunpunt woonoverlast.
Bemiddeling
Om mensen, die te maken hebben met woonoverlast verder te helpen,
onderhoudt het Meldpunt contacten met de politie, de GGD, het Bureau
voor Bemiddeling en Mediation en de woningbouwcorporaties. Gezamenlijk
proberen deze partijen een oplossing te vinden.
De gemeente handelt al langer klachten over woonoverlast af. Deze
variëren van eenvoudige burenruzies tot gebruik van geweld en
intimidatie. De meldingen die bij de gemeente binnen komen zijn echter
maar het topje van de ijsberg. Uit de gegevens van de betrokken
partijen blijkt namelijk dat de problematiek veel groter is. Met de
oprichting van het meldpunt creëert de gemeente een duidelijk
herkenbare centrale instantie die als spin in het web de registratie
en afhandeling van de klachten bewaakt.
Alle klachten worden geregistreerd. Zo krijgt de gemeente centraal
zicht op meldingen die nu verspreid binnenkomen bij verschillende
instanties. Wethouder Norder: Dit geeft ons een waardevol handvat bij
het verder bouwen aan de leefbaarheid en veiligheid in onze stad.
Gemeente Den Haag