Gemeente Den Haag

Meld- en steunpunt woonoverlast van start

Maandag19 november heeft wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) de lancering verricht van het Meld- en steunpunt woonoverlast. Hagenaars die aanhoudende overlast ondervinden van bijvoorbeeld lawaai van de buren, te veel mensen in een woning of buren die de directe woonomgeving onveilig maken, kunnen vanaf nu terecht bij dit meldpunt.

Volgens wethouder Norder zijn er duidelijk aanwijsbare gevallen van woonoverlast zoals te veel mensen in een woning. Maar daarnaast krijgen steeds meer mensen last van moeilijk grijpbare zaken als onaangepast gedrag van de buren of stankoverlast. Het is niet zo makkelijk om uit te vinden waar je moet zijn om deze problemen op te lossen. Voor deze gevallen hebben we het Meld- en steunpunt Woonoverlast opgericht, aldus wethouder Norder.

Het Meld- en steunpunt is digitaal bereikbaar
(www.denhaag.nl/woonoverlast) of onder de telefoonnummers 070-3533000 en 14-070. Bellers kunnen hier terecht van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur.

Onveilig
Het meldpunt richt zich op Hagenaars die aanhoudende overlast hebben van buren die het wonen in het huis onveilig maken, de woonomgeving vervuilen of te veel lawaai maken. Maar ook mensen die last hebben van buren die met te veel mensen in een woning leven, kunnen bij het meldpunt terecht. Ook de taken van het Meldpunt Onrechtmatig Wonen worden overgenomen door het Meld- en steunpunt woonoverlast.

Bemiddeling
Om mensen, die te maken hebben met woonoverlast verder te helpen, onderhoudt het Meldpunt contacten met de politie, de GGD, het Bureau voor Bemiddeling en Mediation en de woningbouwcorporaties. Gezamenlijk proberen deze partijen een oplossing te vinden. De gemeente handelt al langer klachten over woonoverlast af. Deze variëren van eenvoudige burenruzies tot gebruik van geweld en intimidatie. De meldingen die bij de gemeente binnen komen zijn echter maar het topje van de ijsberg. Uit de gegevens van de betrokken partijen blijkt namelijk dat de problematiek veel groter is. Met de oprichting van het meldpunt creëert de gemeente een duidelijk herkenbare centrale instantie die als spin in het web de registratie en afhandeling van de klachten bewaakt.
Alle klachten worden geregistreerd. Zo krijgt de gemeente centraal zicht op meldingen die nu verspreid binnenkomen bij verschillende instanties. Wethouder Norder: Dit geeft ons een waardevol handvat bij het verder bouwen aan de leefbaarheid en veiligheid in onze stad.