Regering.nl

Actieplan voor groei op het spoor

Nieuwsbericht | 19-11-2007

Zes intercity's per uur op de drukste trajecten en betere aansluitingen. Minister Eurlings (VenW) wil met deze en andere maatregelen het spoor met 5% per jaar laten groeien.

Minister Eurlings presenteerde op 19 november het Actieplan 'Groei op het Spoor'. Hij heeft hiervoor 200 miljoen euro uitgetrokken.

Reizigers

Eurlings wil dat nieuwe groepen reizigers de trein ontdekken en huidige reizigers de trein vaker gebruiken. Er komen bijvoorbeeld meer en betere P+R-locaties en fietsvoorzieningen. Shuttlediensten tussen stations en bedrijventerreinen kunnen kantoren bereikbaarder maken met het OV.

Verder wil Eurlings senioren laten informeren over hoe zij het OV kunnen gebruiken en samen met de NS een aantrekkelijk aanbod uitwerken voor studenten die hun OV-studentenkaart moeten inleveren.

Trajecten

Op de lange termijn wil de minister het spoor beter benutten. Door anders te werken en slimmer om te gaan met het bestaande spoor kunnen op korte termijn al meer treinen rijden.

Op de drukste trajecten wil Eurlings minimaal zes intercity's per uur in de spits mogelijk maken. Deze trajecten zijn Den Haag-Rotterdam-Dordrecht, Eindhoven-Utrecht-Amsterdam, Arnhem-Utrecht-Schiphol en Den Haag-Schiphol-Almere.

Ook streeft Eurlings naar maatwerk bij de Spinters in een aantal stedelijke netwerken.

Zonder spoorboekje

Als het vervoer in een hoge frequentie rijdt, kunnen reizigers in de toekomst zonder spoorboekje reizen.

Op enkele trajecten zijn hiervoor investeringen in de infrastructuur nodig. In totaal gaat het om 4,5 miljard euro. Voordat Eurlings begint aan de planstudies, wil hij eerst zicht hebben op de financiële dekking.

Goederenvervoer

Om het goederenvervoer in de toekomst te laten groeien, gaat Eurlings maximaal gebruikmaken van de Betuweroute. Dat schept ruimte op de rest van het spoornet, bijvoorbeeld in Brabant en Zuid-Holland.