Persbericht Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Den Haag, maandag 19 november 2007
Meld- en steunpunt woonoverlast van start
Op 19 november heeft wethouder Marnix Norder (Bouwen en Wonen) de
lancering verricht van het Meld- en steunpunt woonoverlast. Hagenaars
die aanhoudende overlast ondervinden van bijvoorbeeld lawaai van de
buren, te veel mensen in een woning of buren die de directe woonomgeving
onveilig maken, kunnen vanaf nu terecht bij dit meldpunt.
Volgens wethouder Norder zijn er duidelijk aanwijsbare gevallen van
woonoverlast zoals te veel mensen in een woning. Maar daarnaast krijgen
steeds meer mensen last van moeilijk grijpbare zaken als onaangepast
gedrag van de buren of stankoverlast. 'Het is niet zo makkelijk om uit
te vinden waar je moet zijn om deze problemen op te lossen. Voor deze
gevallen hebben we het Meld- en steunpunt Woonoverlast opgericht',
aldus wethouder Norder. Het Meld- en steunpunt is digitaal bereikbaar
(www.denhaag.nl/woonoverlast) of onder de telefoonnummers 070-3533000 en
14-070. Bellers kunnen hier terecht van maandag tot en met vrijdag van
8.00 tot 20.00 uur.
Onveilig
Het meldpunt richt zich op Hagenaars die aanhoudende overlast hebben
van buren die het wonen in het huis onveilig maken, de woonomgeving
vervuilen of te veel lawaai maken. Maar ook mensen die last hebben van
buren die met te veel mensen in een woning leven, kunnen bij het
meldpunt terecht. Ook de taken van het Meldpunt Onrechtmatig Wonen
worden overgenomen door het Meld- en steunpunt woonoverlast.
Bemiddeling
Om mensen, die te maken hebben met woonoverlast verder te helpen,
onderhoudt het Meldpunt contacten met de politie, de GGD, het Bureau
voor Bemiddeling en Mediation en de woningbouwcorporaties. Gezamenlijk
proberen deze partijen een oplossing te vinden.
De gemeente handelt al langer klachten over woonoverlast af. Deze
variëren van eenvoudige burenruzies tot gebruik van geweld en
intimidatie. De meldingen die bij de gemeente binnen komen zijn echter
maar het topje van de ijsberg. Uit de gegevens van de betrokken partijen
blijkt namelijk dat de problematiek veel groter is. Met de oprichting
van het meldpunt creëert de gemeente een duidelijk herkenbare centrale
instantie die als spin in het web de registratie en afhandeling van de
klachten bewaakt.
Alle klachten worden geregistreerd. Zo krijgt de gemeente centraal
zicht op meldingen die nu verspreid binnenkomen bij verschillende
instanties. Wethouder Norder: 'Dit geeft ons een waardevol handvat bij
het verder bouwen aan de leefbaarheid en veiligheid in onze stad.'
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Noot voor de redactie,
Gemeente Den Haag