Publicatiedatum: 19 november 2007
Campagne veilig internetbankieren slaat aan
120.000 unieke bezoekers op www.3xkloppen.nl
Bankklanten zijn zeer geïnteresseerd in de mogelijkheden om hun
computer goed te beveiligen. Dit blijkt uit gegevens van de
gezamenlijke banken naar aanleiding van de onlangs gestarte
voorlichtingscampagne 3x kloppen over veilig internetbankieren. In
twee weken bezochten ruim 120.000 personen de website
www.3xkloppen.nl. Meer dan 50.000 bezoekers hebben op de site getest
of hun pc voldoende beveiligd is.
120.000 bezoekers
De campagnewebsite www.3xkloppen.nl is binnen twee weken door meer dan
120.000 unieke bezoekers bezocht. Gijs Boudewijn, Hoofd
Betalingsverkeer van de Nederlandse Vereniging van Banken: De
voorlichtingscampagne blijkt hiermee goed in te spelen op de
informatiebehoefte van consumenten die online bankieren. Voor de
veiligheid van internetbankieren hebben banken én klanten een
gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het is een goede zaak dat
consumenten nu bewuster worden van hetgeen zij zelf kunnen ondernemen
om hun pc te beschermen. We hopen uiteindelijk dat de campagne een
positieve gedragsverandering veroorzaakt en dat consumenten hun pc
beter gaan beveiligen".
Uit de test blijkt dat 88 procent firewall en virusscanner altijd
heeft aanstaan. Voor de automatische update is dit percentage 87
procent. 71 procent geeft aan dat de beveiliging van de browser ook
altijd aanstaat. Een kwart weet niet of dit het geval is. Gemiddeld 62
procent gebruikt het nieuwste anti-spyware programma. In januari 2008
verwacht de NVB nadere resultaten van de test te kunnen melden.
Campagne
De campagne communiceert algemene hoofdregels en verwijst voor
specifieke details naar de banken. Onder het motto 3x kloppen wijst de
campagne op drie eenvoudige regels. Het is belangrijk dat consumenten:
* hun computersoftware, internetbrowser en beveiligingssoftware
up-to-date houden;
* checken of de website waarop ze inloggen echt van hun bank is;
* hun betaling controleren via de bij- en afschrijvingen van hun
bank.
De multimediale campagne bestaat uit televisiecommercials,
radiocommercials, banners op internetsites, de website
www.3xkloppen.nl en directe communicatie van de banken naar hun
klanten. De campagne loopt tot en met december 2007.
---
---------------------------------
Nederlandse Vereniging van Banken