abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
19 november 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
2007/8931 207080300
Onderwerp
Kamervragen
Geachte voorzitter,
Bijgaand doe ik u toekomen het antwoord op de vragen van 19 oktober 2007 van het
lid Duyvendak aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over de Valleilijn en
het tekort aan personeel bij vervoersbedrijven.
1. Bent u bekend met de uitval van treinen op de Valleilijn?
1. Ja. Ik heb kennis genomen van de noodgedwongen uitval van een aantal treinritten
in de dienstregeling 2007 op de Valleilijn ten gevolge van de latere aflevering van
enkele nieuwe treinen aan Connexxion. De formele verantwoordelijkheid voor de
exploitatie van deze treindienst en het toezicht daarop ligt bij de provincie Gelderland.
2. Kent u het artikel "Vechten om de buschauffeur"?1
2. Ja.
3. Is het waar dat Connexxion te weinig treinen en machinisten beschikbaar heeft?
Wat zijn de gevolgen hiervan voor de reiziger?
3. Het klopt dat Connexxion tijdelijk een tekort aan treinen heeft op de Valleilijn. De
belangrijkste oorzaak van het huidige tekort aan treinen is dat de eerder bestelde
treinen door het failliet van een toeleverancier van de treinfabrikant nog niet allemaal
1 Financiële Dagblad, 13 oktober 2007
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
2007/8931
geleverd zijn. Navraag bij Connexxion leert dat eind oktober en medio november het
resterend materieel zal worden afgeleverd. Totdat het materieel wordt geleverd is het
mogelijk dat reizigers op dat traject vertraging kunnen ondervinden. Om dit probleem
zo goed mogelijk te ondervangen heeft Connexxion met de provincie Gelderland
afgesproken vervangend vervoer in te zetten. De verwachting is dat de dienstregeling
eind november 2007 weer op het afgesproken niveau is gebracht.
Connexxion heeft in principe voldoende machinisten, echter een aantal van hen is nog
in opleiding en dus nog niet inzetbaar. Vanaf het moment dat de opleiding is
afgerond, zijn alle machinisten weer inzetbaar.
4. Zijn er meer vervoerders die te kampen hebben met een gebrek aan materieel of
personeel? Zo ja, kunt u een overzicht geven van regio's of vervoerders die het
betreft?
4. Op een enkele lijn op het spoor zijn er problemen met het materieel geweest. De
besteltijd na onherroepelijke gunning van nieuw materieel is langer dan de periode tot
rijden. Daardoor wordt soms tijdelijk met oud, gehuurd materieel gereden. Tussen
gunning en onherroepelijke gunning zitten mogelijk bezwaar- en beroepschriften
waarop vervoerder noch decentrale overheid veel invloed kan uitoefenen.
Veolia heeft op de Maaslijn te maken met een tekort aan materieel als gevolg van de
technische staat van het bestaande (tijdelijke) materieel. Op zeer korte termijn
verwacht Veolia de eerste nieuwe treinstellen. Er is dan een korte transitieperiode
nodig om de dienstregeling op orde te krijgen. Het is de verwachting dat dit
halverwege december 2007 weer het geval zal zijn. Veolia heeft geen gebrek aan
personeel. Wel signaleren zij een gespannen arbeidsmarkt.
Arriva heeft niet te maken met een tekort aan personeel en materieel. Wel signaleren
zij een groeiende vraag naar machinisten en chauffeurs. Deze vraag wordt in
toenemende mate ook gearticuleerd door goederenvervoerders. Ook signaleert Arriva
een lange levertijd van treinen. Daarbij kunnen ze minder goed dan in het verleden
terecht bij de NS voor tijdelijke bruikleen.
Syntus heeft geen tekort aan materieel en personeel. Qua materieel hebben zij zelfs
een van de hoogste reserve percentages. Qua personeel is er sprake van een lichte
overbezetting.
5. Herkent u het beeld dat vervoersbedrijven minder in het personeel investeren, met
name aan het einde van de concessie, omdat het personeel mogelijk naar een
concurrerend vervoersbedrijf zal overgaan?
5. Nee, ik herken dit beeld niet. Investeringen in het personeel worden in de regel
structureel gepleegd en het is mij niet gebleken dat daar kort voor afloop van de
concessie mee wordt gestopt. Afspraken in de branche bieden ook voldoende
waarborg voor een structureel en consistent personeelsbeleid.
---
2007/8931
6. Klopt het beeld dat vervoersbedrijven, mede door de hoge brandstofprijs en een
personeelstekort, met stijgende kosten te maken hebben? Kunt u een indicatie van
deze kostenstijging geven?
6. Brandstof- en personeelkosten zijn onderdeel van de totale kosten die een
vervoerder maakt. Een stijging van deze kosten leidt onvermijdelijk tot een stijging van
de totale kosten. Bij de vaststelling van de tarieven voor de Nationale
vervoersbewijzen (NVB) wordt rekening gehouden met de stijging van de kosten van
de vervoerders, waaronder de kosten voor brandstof en personeel. Overigens is op
aandringen van de Kamer de NVB tariefstijging voor 2008 teruggebracht van 3,1%
naar 2,5%.
Verder zijn in principe de stijgende kosten in het openbaar vervoer, bijvoorbeeld door
stijgende brandstofprijzen of personeelskosten, onderwerp van de concessieverlening
van de decentrale overheid. In de concessie wordt geregeld onder welke
omstandigheden deze kosten behoren tot de normale bedrijfsrisico's van de
vervoerder dan wel tot meerkosten voor de decentrale overheid kunnen leiden. Deze
kan voor dit laatste geval desgewenst een voorziening treffen door een deel van het
BDU-budget hiervoor te reserveren.
7. Bent u bereid, gezien de problemen in het regionale vervoer, om de korting op de
BDU ongedaan te maken om een verdere verschraling van het openbaar vervoer te
voorkomen? Zo neen, waarom niet?
7. Ik ben op basis van de mij op dit moment ter beschikking staande niet bereid om de
korting op de BDU ongedaan te maken. Na de vermindering van de voorgenomen
groei van de BDU resteert er nog steeds een groei van de BDU van 1,1% per jaar. Er is
dus geen sprake van verschraling van het bestaande regionale vervoer als gevolg van
de vermindering van de groei van de BDU, die nodig was als bijdrage aan de
financiering van de ambities van het kabinet.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat