FNV Bouw

Datum: 19-11-2007 / bericht: 1 van 22

ProRail moet méér werk vrijgeven

Van de 6000 wissels in het Nederlandse spoornet zouden er 1800 onder de veiligheidswaarden liggen die ProRail zelf heeft opgesteld. Dat meldde NRC/Handelsblad zaterdag: http://www.nrc.nl/binnenland/article824610.ece. FNV Bondgenoten is ervan geschrokken. Edwin Bouwers, sectorbestuurder van FNV Bouw voor de Railinfra: "In 2007 heeft ProRail te weinig werk vrijgegeven. En zoals het er nu naar uitziet, gebeurt dat in 2008 wéér. Dat betekent dus dat het achterstallig onderhoud aan het spoor niet wordt ingelopen." Daar is werkgelegenheid mee gemoeid in de railbouw. Edwin Bouwers maakt zich bovendien zorgen om de veiligheid van de werknemers aan het spoor: "Daar is maar één oplossing voor: alle onderhoud moet opgenomen worden in het spoorboekje. Onder druk van reizigers en parlement wil minister Eurlings daarvan af. Maar wij laten niet tornen aan de afspraak van 100% buitendienststelling in 2008."

Half september liet minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer weten dat het treinverkeer niet te veel in het gedrang mag komen door werkzaamheden aan het spoor. "Maar als ik onze railbouwers vraag wat ze in de cao belangrijk vinden, is nummer één de arbeidstijd en nummer twee de veiligheid", aldus Bouwers. "En die brengt de minister allebei extra in gevaar." Want wordt het treinverkeer niet stilgelegd, dan zijn er alleen nog versnipperde klussen mogelijk: "Mensen voelen zich onder hoge werkdruk geplaatst als ze maar 4 uur tijd krijgen. En dan ook nog eens 's nachts en in de weekends." En dan zóveel achterstallig onderhoud: "Dan vrees ik het allerergste voor de veiligheid van de reizigers. Die hebben er niet alleen belang bij dat de treinen op tijd rijden." Afgelopen zaterdagnacht liepen er bijna twee treinen in Sittard op elkaar. http://www.limburgsdagblad.nl/article/20071118/REGIONIEUWS01/71118001/1056

"Van dit bijna-ongeluk wordt gezegd dat het om een menselijke fout zou gaan. Maar toch, reizigers en treinpersoneel hebben in groot gevaar verkeerd", vindt Bouwers.