Datum: 19-11-2007 / bericht: 1 van 22
ProRail moet méér werk vrijgeven
Van de 6000 wissels in het Nederlandse spoornet zouden er 1800 onder de veiligheidswaarden liggen die ProRail zelf heeft opgesteld. Dat meldde NRC/Handelsblad zaterdag:
Half september liet minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer weten dat het treinverkeer niet te veel in het gedrang mag komen door werkzaamheden aan het spoor. "Maar als ik onze railbouwers vraag wat ze in de cao belangrijk vinden, is nummer één de arbeidstijd en nummer twee de veiligheid", aldus Bouwers. "En die brengt de minister allebei extra in gevaar." Want wordt het treinverkeer niet stilgelegd, dan zijn er alleen nog versnipperde klussen mogelijk: "Mensen voelen zich onder hoge werkdruk geplaatst als ze maar 4 uur tijd krijgen. En dan ook nog eens 's nachts en in de weekends." En dan zóveel achterstallig onderhoud: "Dan vrees ik het allerergste voor de veiligheid van de reizigers. Die hebben er niet alleen belang bij dat de treinen op tijd rijden." Afgelopen zaterdagnacht liepen er bijna twee treinen in Sittard op elkaar.
"Van dit bijna-ongeluk wordt gezegd dat het om een menselijke fout zou gaan. Maar toch, reizigers en treinpersoneel hebben in groot gevaar verkeerd", vindt Bouwers.
FNV Bouw