Eurlings wil groei op spoor stimuleren
Nieuwsbericht | 19-11-2007
Zes intercity's, betere aansluiting tussen trein en ander openbaar
vervoer en verbetering van het voor- en natransport. Dat zijn
maatregelen die minister Camiel Eurlings in wil zetten om groei op het
spoor te stimuleren.
In de afgelopen jaren is het openbaar vervoer per spoor harder
gegroeid dan verwacht. Het kabinet wil de groei vasthouden en heeft
voor deze kabinetsperiode de ambitie om het OV per spoor met 5 procent
per jaar te laten groeien. Hiervoor presenteerde minister Eurlings
vandaag het Actieplan `Groei op het Spoor'. Voor de realisatie van dit
plan heeft hij 200 miljoen euro uitgetrokken. Met diverse maatregelen
wil de minister ervoor zorgen dat nieuwe groepen reizigers gebruik
gaan maken van de trein en dat huidige gebruikers vaker de trein
pakken. De afgelopen maanden heeft VenW met partijen uit de
spoorsector, maatschappelijke organisaties, vakbonden, wetenschappers,
marketeers en de OV-ambassadeur ideeën verzameld om de groei op korte
termijn te kunnen realiseren.
Zo komen er meer en betere P+R-locaties, worden `weesfietsen' op
stations verwijderd om de capaciteit van de fietsenstallingen te
vergroten en kunnen shuttleservices tussen stations en
bedrijvenlocaties kantoren beter bereikbaar maken met het OV. Ook wil
de minister senioren op korte termijn laten informeren hoe zij het OV
kunnen gebruiken, zodat zij vaker de trein nemen. Daarnaast wil de
minister samen met NS een aantrekkelijk aanbod uitwerken om studenten
die hun OV-studentenkaart inleveren na het beëindigen van hun studie
te behouden voor het spoor.
Voor de lange termijn wil de minister dat het spoor nog beter wordt
benut, zodat er nog meer capaciteit vrijkomt. Volgens spoorbeheerder
ProRail kan er veel meer met de huidige infrastructuur. In Nederland
rijden momenteel over het drukste stuk spoor maximaal 12 treinen per
uur terwijl er in principe 30 treinen passen. Door anders te werken en
slimmer om te gaan met het bestaande spoor kunnen er op korte termijn
al veel meer treinen rijden.
Bert Klerk, voorzitter Raad van Bestuur ProRail, denkt daarbij aan het
verplaatsen van seinen (zodat treinen dichter achter elkaar kunnen
rijden), snelle inhaalsporen (waardoor langzame treinen kunnen worden
ingehaald), verlengen van perrons (zodat langere treinen kunnen
rijden), aanpassen stations om groei op te vangen (roltrappen) en het
verminderen van kruisende treinen (zodat ze niet meer op elkaar hoeven
te wachten). Ook kan worden gekeken of er meer reizigerstreinen in de
spits kunnen rijden en buiten de spits meer ruimte te geven aan
goederentreinen.
Op de drukste trajecten wil minister Eurlings samen met NS en ProRail
een frequentie mogelijk maken van minimaal zes intercity's per uur in
de spits. Het gaat daarbij om de trajecten Den
Haag-Rotterdam-Dordrecht, Eindhoven-Utrecht-Amsterdam,
Arnhem-Utrecht-Schiphol en Den Haag-Schiphol-Almere. Ook streeft de
minister naar maatwerk bij de Sprinters in een aantal stedelijke
netwerken. Door dit hoogfrequente vervoer kan de reiziger in de
toekomst zonder spoorboekje reizen. Op enkele trajecten zijn voor
hoogfrequent spoorvervoer investeringen in de infrastructuur
noodzakelijk. In totaal gaat het om 4,5 miljard euro. Voordat de
minister de planstudies voor deze capaciteitsvergroting wil starten,
wil hij zicht hebben op de financiële dekking.
Aad Veenman, president-directeur van NS gaf aan dat de tevredenheid
over de dienstverlening van NS nog steeds een stijgende lijn vertoont.
In de spits in de Randstad hebben de NS-treinen een marktaandeel van
40 tot 60 procent. Volgens Veenman geeft het actieplan een impuls om
de kwaliteit van de dienstverlening aan de treinreizigers verder te
verbeteren en biedt het ruimte aan voortzetting van de groei.
Om de groei van het goederenvervoer in de toekomst mogelijk te maken
gaat minister Eurlings een toekomstvaste routestrategie voor het
goederenvervoer ontwikkelen, waarbij maximaal gebruik wordt gemaakt
van de Betuweroute. Dat schept ruimte op de rest van het net,
bijvoorbeeld in Brabant en Zuid-Holland.
Meer informatie
* 20079322 Beleidsbrief Netwerkaanpak; aanbieding Actieplan "Groei
op het Spoor" en Landelijke Markt- en Capaciteitsanalyses Spoor,
Wegen en Regionaal OV
Kamerstuk | 19-11-2007 | Pdf-document, 210 kB
* 20079322 Bijlage 1 Landelijke Markt- en Capaciteitsanalyses Spoor
Kamerstuk | 19-11-2007 | Pdf-document, 1641 kB
* 20079322 Bijlage 2 Actieplan "Groei op het Spoor"
Kamerstuk | 19-11-2007 | Pdf-document, 1268 kB
* 20079322 Bijlage 3 Landelijke Markt- en Capaciteitsanalyses
Regionaal OV
Kamerstuk | 19-11-2007 | Pdf-document, 979 kB
Verwante informatie
* Trein
* Ambities op het spoor
Ministerie van Verkeer en Waterstaat