Ingezonden persbericht


Uitkomsten onderzoek Goede Doelen

APELDOORN - Ruim 80 procent van de Nederlanders doneert aan goede doelen. Het gemiddelde donatiebedrag dat men schenkt per maand bedraagt 10 euro.

Dat bleek uit een onlangs gehouden onderzoek van TNS Nipo onder 500 mensen in opdracht van Philips. Bijna de helft van de Nederlandse bevolking is volgens opgave ook donateur van een goed doel. Daarin zijn ze ook trouw, want 63 procent van de ondervraagden wisselt niet van doel.

Onderzoek van het Keurmerk Goed Besteed toonde dat 33% van de donateurs op jaarbasis aan minimaal 3 goede doelen geeft. Van de donateurs vindt 87% van de ondervraagden een Keurmerk van belang. Van de ondervraagde goede doelen in Nederland gaf 47% aan het voeren van een Keurmerk belangrijk te vinden.

Drempel

Belangrijk bij de keuze voor een Keurmerk zijn de totaal aanvraag - beoordeling kosten die hiermee gemoeid gaan. De kosten voor het geheel mogen volgens 48% niet meer bedragen dan 500 Euro. De ANBI status die de Nederlandse fiscus vanaf 1 januari 2008 hanteerd is door 67% van de doelen aangevraagd. De jaarlijkse inkomsten uit donateur opbrengsten bedraagt bij 60% van de doelen niet meer dan 25.000 Euro per jaar, voor een kleine groep van 16% zijn de inkomsten op jaarbasis maximaal 50.000 Euro.

De boekhouding wordt bij 42% van de goede doelen door een accountant of boekhouder gedaan. Bij veel doelen stelt het bestuur zelf de jaarrekening samen.

Het Keurmerk Goed Besteed streeft er naar de kleine organisatie's te bedienen van een Keurmerk tegen minimale kosten. Momenteel bedragen de aanvraagkosten 600 Euro, waarbij het streven is dit bedrag verder omlaag te brengen. Ook ontvangen goedgekeurde organisaties een aantal extra voordelen zoals kortingen op drukwerk en internet diensten. Meer informatie over het keurmerk Goed Besteed is te lezen op www.kgb-online.nl

----------
Meer informatie over het Keurmerk Goed Besteed via www.kgb-online.nl Postbus 703
7300 AS Apeldoorn
Bereikbaar via mail: info@kgb-online.nl

Vanwege kostenbesparende maatregelen zijn wij helaas niet telefonisch bereikbaar. Door al deze besparingen kan het Keurmerk Goed Besteed de beoordeling kosten laag houden wat ten goede komt aan de aanvragende goede doelen. In de toekomst streven wij er naar nog goedkoper te werken, waardoor het maximale rendement bij de goede doelen blijft.

Met vriendelijke groeten,
het Keurmerk Goed Besteed team!