ProRail
Persbericht
19-11-2007
ProRail: spoorboekloos rijden al voor 2012 mogelijk
ProRail wil vóór 2012 spoorboekloos rijden mogelijk maken op de
drukste trajecten in de brede Randstad. Volgens de spoorbeheerder kan
er veel meer met de huidige infrastructuur als we anders omgaan met de
capaciteit op het spoor. In Nederland rijden momenteel over het
drukste stuk spoor maximaal 12 treinen per uur terwijl er in principe
30 treinen passen. Dit zegt ProRail in reactie op het Actieplan Spoor
dat minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat vandaag heeft
gepresenteerd.
ProRail is van mening dat de urgentie hoog is en niet kan worden
gewacht tot na 2012. Daarvoor is vooral nodig dat partijen
(vervoerders, spoorbeheerder en de rijksoverheid), op een andere
manier gaan werken op het bestaande spoor. Bestuursvoorzitter Bert
Klerk van ProRail: âLaten we alles uit de kast halen om het bestaande
spoor anders te gebruiken en niet alleen plannen te maken voor
grootschalige spooruitbreidingen. Dat duurt namelijk erg lang. Ik ben
ervan overtuigd dat we met slimme aanpassingen veel meer treinen
kunnen laten rijden dan nu. We moeten af van âhet kan nietâ en gaan
voor âhoe kan het welâ.â
Volgens ProRail kunnen er op korte termijn al meer treinen rijden.
ProRail denkt daarbij aan de vol-gende maatregelen: verplaatsen van
seinen (zodat treinen dichter achter elkaar kunnen rijden), het
verminderen van kruisende treinen (zodat ze niet meer op elkaar hoeven
te wachten en vertragingen aan elkaar doorgeven), snelle inhaalsporen
(waardoor langzame treinen kunnen worden ingehaald), verlengen van
perrons (zodat langere treinen kunnen rijden), aanpassen stations om
groei op te vangen (roltrappen) en nog meer onderhoud in de nacht en
in de rustige daluren. Ook kan worden gekeken om bijvoorbeeld in de
spits (en in de Randstad) vooral veel reizigerstreinen te laten rijden
en buiten de spits (en buiten de Randstad) meer ruimte te geven aan
goederentreinen.
ProRail wil op korte termijn starten met het vergroten van de
capaciteit op het spoor en hierover afspraken maken met vervoerders.
Wat ProRail betreft kan er al vóór 2012 zonder spoorboekje gereden
worden.