AutoRai

Hybride Toyota Supra HV-R uitgeroepen tot âRace Engine of The Year 2007â

(11/19/2007)
De Toyota Supra HV-R hybride racewagen is onlangs uitgeroepen tot âRace Engine of The Year 2007â. Toyota schreef deze zomer al geschiedenis door met de hybride Toyota Supra de 24-uursrace van Tokachi in Japan te winnen. De Award werd uitgereikt tijdens tijdens de Professional Motorsport World Expo in het Duitse Keulen.

De nominaties werden geselecteerd door de redactie van het Engelse Race Engine Technology Magazine en de winnaars werden bepaald door erkende racemotor-professionals afkomstig uit alle takken van de autosport over de gehele wereld.

Door hybridesystemen in te zetten in de autosport hopen de ingenieurs van Toyota kennis te verzamelen om hybridesystemen â onder andere bekend van de Toyota Prius â nog efficiënter en lichter te maken. De betreffende racewagen is gebaseerd op de Toyota Supra GT (die wordt gebruikt bij de Super GT-races in Japan) en is uitgerust met een speciaal voor de racesport ontwikkeld hybridesysteem. Om dit systeem zo efficiënt mogelijk te laten werken en energie te laten regenereren zijn twee kenmerkende technieken toegepast, te weten drie elektromotoren en een speciaal ontwikkelde condensator.

Elektromotoren en condensator
Er is sprake van speciale vierwielaandrijving die bestaat uit elektromotoren in de voorwielen en een 150 kW elektromotor die de achterwielen aandrijft. Dankzij dit energieregeneratiesysteem met drie motoren/generatoren kan de auto meer energie terugwinnen tijdens het krachtig remmen bij de veelal zeer hoge snelheden. Omdat een auto tijdens het racen veelvuldig maximaal accelereert en afremt, is het systeem uitgerust met een snelladend condensatorsysteem in plaats van conventionele oplaadbare accuâs.

Specificaties Toyota Supra HV-R

Voertuignaam

Denso Toyota Supra HV-R

Raceklasse

GT/TP1

Motor

Gemodificeerde 3UZ-FE Super GT-motor

Motorinhoud

4.480 cc

Luchtinlaatbegrenzer

29,6 mm i2

Maximaal vermogen

480ps min bij 6.800 tpm

Maximaal koppel

510 Nm bij 5.600 tpm

Elektromotor

Motor voor: 10 kW i2 (geïntegreerd in het wiel)

Motor achter: 150 kW

Voertuiggewicht


1.080 kg

Teamnaam

TOYOTA Team SARD

Coureurs

Katsuyuki Hiranaka (Japan)

Andre Couto (Portugal)

Akira Lida (Japan)

Tatsuya Kataoka (Japan)