Hybride Toyota Supra HV-R uitgeroepen tot âRace Engine of The Year 2007â
(11/19/2007)
De Toyota Supra HV-R hybride racewagen is onlangs uitgeroepen tot
âRace Engine of The Year 2007â. Toyota schreef deze zomer al
geschiedenis door met de hybride Toyota Supra de 24-uursrace van
Tokachi in Japan te winnen. De Award werd uitgereikt tijdens tijdens
de Professional Motorsport World Expo in het Duitse Keulen.
De nominaties werden geselecteerd door de redactie van het Engelse
Race Engine Technology Magazine en de winnaars werden bepaald door
erkende racemotor-professionals afkomstig uit alle takken van de
autosport over de gehele wereld.
Door hybridesystemen in te zetten in de autosport hopen de ingenieurs
van Toyota kennis te verzamelen om hybridesystemen â onder andere
bekend van de Toyota Prius â nog efficiënter en lichter te maken. De
betreffende racewagen is gebaseerd op de Toyota Supra GT (die wordt
gebruikt bij de Super GT-races in Japan) en is uitgerust met een
speciaal voor de racesport ontwikkeld hybridesysteem. Om dit systeem
zo efficiënt mogelijk te laten werken en energie te laten regenereren
zijn twee kenmerkende technieken toegepast, te weten drie
elektromotoren en een speciaal ontwikkelde condensator.
Elektromotoren en condensator
Er is sprake van speciale vierwielaandrijving die bestaat uit
elektromotoren in de voorwielen en een 150 kW elektromotor die de
achterwielen aandrijft. Dankzij dit energieregeneratiesysteem met drie
motoren/generatoren kan de auto meer energie terugwinnen tijdens het
krachtig remmen bij de veelal zeer hoge snelheden. Omdat een auto
tijdens het racen veelvuldig maximaal accelereert en afremt, is het
systeem uitgerust met een snelladend condensatorsysteem in plaats van
conventionele oplaadbare accuâs.
Specificaties Toyota Supra HV-R
Voertuignaam
Denso Toyota Supra HV-R
Raceklasse
GT/TP1
Motor
Gemodificeerde 3UZ-FE Super GT-motor
Motorinhoud
4.480 cc
Luchtinlaatbegrenzer
29,6 mm i2
Maximaal vermogen
480ps min bij 6.800 tpm
Maximaal koppel
510 Nm bij 5.600 tpm
Elektromotor
Motor voor: 10 kW i2 (geïntegreerd in het wiel)
Motor achter: 150 kW
Voertuiggewicht
1.080 kg
Teamnaam
TOYOTA Team SARD
Coureurs
Katsuyuki Hiranaka (Japan)
Andre Couto (Portugal)
Akira Lida (Japan)
Tatsuya Kataoka (Japan)
AutoRai