Chevrolet regeert in de straten van Macau
(11/19/2007)
Voor de vijfde maal dit seizoen heeft Chevrolet Nubira coureur Alain
Menu zijn pole position omgezet in een overwinning, een âall-timeâ
record in de geschiedenis van het World Touring Car Championship. In
de straten van Macau domineerde de rijder uit Zwitserland de eerste
race, ondanks een te vroege start van kampioenschapleider Muller.
Rob Huff reed een bekeken race door zich uit het typische Macau-gewoel
te houden en eindigde op een prima derde plaats. In de tweede race
vocht Nicola Larini ronden lang met James Thompson en Tiago Monteiro
om uiteindelijk voor de vijfde keer dit jaar op de tweede plaats te
eindigen. De prestaties van Chevrolet in de WTCC finale werden
gadegeslagen door onder andere General Motors Asia-Pacific CEO, Nick
Reilly, die één van de grootste supporters van het WTCC programma
is.
In het 2007 Wereld Kampioenschap eindigde Nicola Larini als vijfde,
Alain Menu als zesde en Rob Huff als negende, terwijl Chevrolet de
derde plaats voor zich opeiste in de rangschikking voor de merken.
Alain Menu: âNet als in Pau vertrok Yvan te vroeg bij de rollende
start en reed hij duidelijk voor mij voordat de lichten op groen
sprongen. Hij kon zo makkelijk de leiding nemen. Ik zette hem zoveel
mogelijk onder druk in de hoop dat hij een fout zou maken terwijl de
stewards zijn te vroege start onderzochten. Hij maakte echter geen
enkele fout. Toen verloor hij opeens snelheid in de Melco hairpin,
waar altijd een gele vlag hangt. Ik remde hard om te voorkomen dat ik
hem zou passeren onder de gele vlag situatie, wat niet toegestaan is.
Maar toen zag ik dat hij problemen had en ben ik hem voorbij gegaan.
In de tweede race had ik een goede start, maar ik werd geraakt door
Duncan Huisman bij Lisboa, waardoor ik in een slip terecht kwam. Ik
kon mij echter aardig terugvechten en ik kwam vlak achter Jörg
Müller terecht. In Turn 10 stuurde ik te vroeg in waardoor ik de
vangrail aan de binnenkant raakte en doorgeketst werd naar de
buitenste vangrail. Ieder jaar maak ik één fout en ongelukkigerwijs
was dat vandaag. Al met al is dit een heel goed seizoen geweest en ik
ben tevreden met en trots op wat wij met RML en Chevrolet hebben
bereikt.â
Nicola Larini: âWeer een tweede plaats, de vijfde van dit seizoen â¦
Altijd het bruidsmeisje en nooit de bruid schijnt het verhaal van mijn
seizoen te zijn! Ik ben er zeker van dat ik hier mijn eerste
overwinning had kunnen boeken omdat ik wist dat Andy Priaulx niet zou
aandringen bij de start omdat hij in de beste positie was om het
kampioenschap te winnen. Maar bij de staande start merkte ik dat ik
koppelingsproblemen had en viel ik terug naar de derde positie achter
Andy en James Thompson. Ik had een leuk gevecht met James om de tweede
plaats en ik kon hem op weg naar Lisboa voorbij steken. Tegelijkertijd
zat Monteiro op mijn bumper en het was een aantal malen op het randje,
maar wel fair. Jammer van de slechte start want ik had het gevoel dat
ik in de tweede race de snelste auto had.â
Rob Huff: âIk had een heel goede start de eerste race. Op een bepaald
moment heb ik eraan gedacht om via de radio Nicola te zeggen dat hij
zich iets moest laten zakken, want ik kon zien dat Gabriele Tarquini
en Augusto Farfus voor mij in een heftige strijd waren gewikkeld. Ik
wilde niet dat dat verkeerd voor ons zou aflopen omdat wij over de
wrakstukken van hun auto zouden rijden. En het ging ook verkeerd maar
gelukkig bij het verlaten van Lisboa Corner en niet bij het aanremmen
voor deze bocht. Ik kon nog net het wrak van Augusto ontwijken maar
reed wel over een paar plaatwerkdelen. Gelukkig kreeg ik geen lekke
band. Door dat incident kon ik opklimmen naar de derde plaats en dat
was prima, gezien het feit dat ik als zevende van start was gegaan. Na
de start van de tweede race werd ik in Lisboa geraakt door Monteiro
waardoor de draagarm van het linkervoorwiel werd verbogen. Hartstikke
jammer want ik had een goede start en een finish in de punten had er
zeker in gezeten.â
Eric Nève: âWat een manier om een seizoen aft e sluiten. Een vijfde
pole position en een zevende zege, de derde op evenzovele
stratencircuits dit jaar. Dit jaar heeft de Chevrolet Nubira iedere
nieuwe race op de kalender (Zandvoort, Pau, Porto en Anderstorp)
gewonnen, alsmede iedere straatrace (Pau, Porto en Macau). Dit toont
duidelijk het excellente vermogen van de Nubira en het team aan om
zich iedere keer aan te passen aan nieuwe of extreme omstandigheden.
Team en rijders hebben optimaal gepresteerd voor het merk en ik kan
nauwelijks wachten op het nieuwe seizoen om onze overwinningen te
prolongeren.â
AutoRai