Fiat 500 is Auto van het Jaar 2008
(11/19/2007)
De Fiat 500 is bekroond met de titel Auto van het Jaar 2008. De kleine
Italiaan won met maar liefst 60 punten voorsprong op de nummer 2, de
Mazda2. De twee koplopers lieten de rest van het veld ruim achter
zich. De op de derde plaats geëindigde Ford Mondeo behaalde 202
punten.
De 58 juryleden waren het er behoorlijk over eens welke auto met de
hoogste eer mocht gaan strijken: niet minder dan 33 van hen zetten de
Fiat op de eerste plek. Op grote afstand gevolgd door de Mazda2, die
van 16 leden het hoogste aantal punten kreeg.
Het puntenresultaat ziet er als volgt uit:
1. 385 punten: Fiat 500
2. 325 punten: Mazda2
3. 202 punten: Ford Mondeo
4. 166 punten: Kia Ceeâd
5. 147 punten: Nissan Qashqai
6. 128 punten: Mercedes C-Klasse
7. 97 punten: Peugeot 308
Wie precies wil weten wat de juryleden tot hun keuzes heeft bewogen,
surft naar www.caroftheyear.org, waar niet alleen het exacte
stemgedrag te zien is, maar ook de motivering te lezen vallen.
Het is de tweede keer âde eerste was de Fiat Panda in 2004- dat een
A-segment auto de meest prestigieuze prijs in de automobielindustrie
in de wacht wist te slepen. Dit bijzondere record brengt het totaal
aantal gewonnen titels op 12: de Fiat 124 (1967), Fiat 128 (1970),
Fiat 127 (1972), Lancia Delta (1980), Fiat Uno (1984), Fiat Tipo
(1989), Fiat Punto (1995), Fiat Bravo/Brava (1996), Alfa 156 (1998),
Alfa 147 (2001), Fiat Panda (2004) en de Fiat 500 (2008).
Toen de nieuwe Fiat 500 op 4 juli gelanceerd werd, ontving hij veel
lof van meer dan 7.000 mensen uit 63 landen (waaronder ruim 1000
journalisten) die in Turijn getuige waren van deze bijzondere
gebeurtenis; van institutionele autoriteiten, financieel analisten en
zakenlieden tot mensen uit de wereld van entertainment, mode en sport.
In slechts twee landen (Italië en Frankrijk) werden in de eerste vier
maanden meer dan 105.000 orders genoteerd terwijl de gefaseerde
lancering in de rest van Europa begonnen is (in Duitsland zijn
bijvoorbeeld in slechts een paar weken 6.330 orders getekend). De Fiat
500 staat in Europa op een 2^e plek in het A segment met een
marktaandeel van 14,1% (achter de Fiat Panda met een marktaandeel van
21%).
De Fiat 500 is een statement van het ânieuweâ Fiat. Een model dat het
fysieke bewijs is van de nieuwe aanpak van het bedrijf, de vernieuwde
strategieën van het merk en is het resultaat van een nieuwe manier om
een auto te interpreteren. Daarom heeft de Fiat 500 een aantal
noviteiten geïntroduceerd en een aantal belangrijke records in zijn
segment gevestigd. Zo is hij bijvoorbeeld de eerste auto met een
lengte van amper 3,55 meter die 5 sterren toegekend heeft gekregen van
EuroNCAP. Tevens is het is de eerste auto in het segment dat standaard
7 airbags heeft (en het enige compacte model met een optionele
knie-airbag) en met het geavanceerde ESP-syteem als optie bij elke
motorisatie (standaard op de 100 pk 1.4 16v).
Daarbij is het de eerste keer dat een model gepresenteerd is met een
motorenreeks (1.2 met 69 pk, 1.3 Multijet met 75 pk en roetfilter en
1.4 16v met 100 pk) die voldoet aan Euro 5 emissienormen. Dit ruim een
paar jaar voor de ingang van deze normenwetgeving. En er is meer. Het
is de eerste keer dat een dergelijke compacte auto met zoân ruim
aanbod gepresenteerd is: 4 uitrustingniveaus. 3 motoren, 12 kleuren
(waaronder vintage kleuren die terug doen denken aan de 50- er en
60-er jaren), 15 interieurkeuzes, 9 wielsoorten en 19 stickermodellen.
In totaal meer dan 500.000 manieren om de auto te personaliseren.
Daarnaast zijn honderden originele accessoires ontworpen voor de Fiat
500 âwaaronder aroma diffusers en de gekleurde sleutelcovers- en
geavanceerde infotelematische opties als een multifunctioneel
draagbaar navigatiesysteem dat gebaseerd is op het Blue&Me platform.
De âAuto van het Jaarâ verkiezing begon in 1964. Om deel te mogen
nemen aan de wedstrijd moeten de nieuwe autoâs in minstens 5
verschillende Europese landen zijn geïntroduceerd in de loop van dat
jaar. Er wordt ook beoordeeld op basis van de volgende parameters:
design, comfort, veiligheid, prestaties, of de auto praktisch is,
milieuvriendelijk, de prijs en of je waar krijgt voor je geld, oftewel
âvalue for moneyâ. Een eerste selectie wordt gemaakt uit alle modellen
die in de loop van het jaar zijn geïntroduceerd (aan deze verkiezing
deden 33 modellen mee). Daaruit worden slechts 7 autoâs geselecteerd.
Elk jurylid heeft 25 punten die hij over deze 7 finalisten kan
verdelen met een maximum van 10 punten per model.
De officiële prijsuitreiking van de âAuto van het Jaarâ-verkiezing
wordt deze keer georganiseerd door het Duitse Magazine âSternâ en
vindt plaats op 28 januari 2008 in Berlijn.
AutoRai