Gemeente Winschoten
Onderzoeksrapport naar herindeling gemeenten Reiderland, Scheemda en
Winschoten gereed
De eerste fase in het fusieproces van de gemeenten Reiderland,
Scheemda en Winschoten (het vooronderzoek) is bijna afgerond. Het
rapport dat die fase afsluit is gereed. Dit rapport moet het de
gemeenteraden begin 2008 mogelijk maken een intentiebesluit tot fusie
te nemen. Op 23 januari 2008 zullen alle drie gemeenteraden op
dezelfde avond hierover een besluit nemen. De beoogde fusiedatum is 1
januari 2010.
Uit het onderzoek komt naar voren dat er geen belemmeringen zijn om
tot een fusie van de gemeenten Reiderland, Scheemda en Winschoten te
komen. Sterker nog: een fusie biedt kansen aan de nieuwe gemeente. Er
kan beter en professioneler worden gewerkt. De bestuurskracht zal
toenemen en er zal meer ruimte komen om de dienstverlening te
verbeteren.
Voorgeschiedenis
De provincie Groningen heeft op 21 maart 2006 aangegeven dat zij een
dringende noodzaak ziet tot samenvoeging van de drie Blauwestad
gemeenten Reiderland, Scheemda en Winschoten. Zij hanteert daarbij de
volgende motieven:
· In het gehele gebied is, met name door de ontwikkeling van
Blauwestad, een sterke samenhang tussen wonen, werken, recreëren en
leefomgeving;
· Voor het optimaal benutten van de ruimtelijk-economische potenties
is het onder één bestuur brengen noodzakelijk;
· De beheerssituatie in Blauwestad is ingewikkeld omdat het in drie
gemeenten ligt.
Eigen initiatief
De gemeenten kregen de keuze om het herindelingsproces zelf op te
pakken of het initiatief daartoe bij de provincie te laten. De
colleges van de drie gemeenten besloten daarop zelf het voortouw te
nemen. Voor de colleges speelden naast de door de provincie genoemde
ook andere argumenten een rol:
· Er zijn al veel samenwerkingsverbanden, waarbij de gemeenteraden
soms te veel op afstand staan;
· De financiële positie van de gemeenten, vooral die van Reiderland,
bemoeilijkt een ambitieuze ontwikkeling van het gezamenlijke gebied;
· Maatschappelijke ontwikkelingen vragen om een voortdurende
kwaliteitsverbetering van het lokaal bestuur. De uitvoering van
normale taken is kwetsbaar en voor nieuwe en bijzondere zaken moet
vaak een beroep worden gedaan op externe deskundigheid.
Inzage rapport en informatiekrant inwoners
Een samenvatting van het rapport is te lezen op de website over de
herindeling: www.de2egemeentevangroningen.nl. Op 21 november
verschijnt een huis-aan-huis krant in de drie gemeenten die in het
teken staat van de herindeling en het onderzoeksrapport.
---
__________________________
Bijlage 1
Resultaten vooronderzoek
De gemeenteraden hebben zeven onderwerpen voor onderzoek aangegeven:
1. Een mogelijke aansluiting van de gemeente Bellingwedde
2. Voorlichting en informatievoorziening
3. De financiën
4. Wat voor gemeente wordt de fusiegemeente/dienstverleningsconcept
5. De medewerkers/benchmark
6. Het proces
7. De procesbewaking/rol gemeenteraden
De Stuurgroep herindeling heeft daar nog twee extra onderzoeksvragen
aan toegevoegd:
1. Maak een begroting voor de frictiekosten. Hieronder worden uitgaven
verstaan die nodig zijn om
invulling te geven aan de nieuwe organisatie. Deze kosten zouden
zonder herindeling niet aan de
orde zijn.
2. Voer een beknopt onderzoek uit naar de huidige cultuur en
cultuurverschillen in de drie gemeenten.
Het vooronderzoek moet een antwoord geven op de belangrijkste vraag:
welke kansen biedt een fusie van de gemeenten Reiderland, Scheemda en
Winschoten aan de ontwikkeling van het gebied en de dienstverlening
aan de burgers?
Resultaten
1. Een mogelijke aansluiting van de gemeente Bellingwedde
Op 8 februari 2007 heeft de raad van de gemeente Bellingwedde besloten
zelfstandig te blijven.
2. Voorlichting en informatievoorziening
Voor het herindelingsproces is een communicatieplan opgesteld met
voorstellen over de manier waarop met inwoners en medewerkers binnen
de drie gemeenten gecommuniceerd wordt tijdens alle fasen van het
herindelingsproces.
Op de website www.de2egemeentevangroningen.nl is vanaf 12 maart 2007
alle informatie over het herindelingsproces terug te vinden.
3. De financiën
De huidige financiële situatie van de drie gemeenten is vergeleken met
die van de fusiegemeente per 1 januari 2010.
4. Wat voor gemeente wordt de fusiegemeente/dienstverleningsconcept
Er is onderzoek gedaan naar de de wijze waarop de dienstverlening op
dit moment plaatsvindt in de drie gemeenten. Ook is in kaart gebracht
wat de belangrijkste landelijke ontwikkelingen zijn op dit punt. De
nadruk ligt daarbij meer en meer op het aanbieden van producten en
diensten op grond van wat de klant wil. Aanbevolen wordt de
dienstverlening in de nieuwe gemeente op hoofdlijnen in te richten
zoals dat nu ook gebeurt. Tussen de gemeenten bestaan hierin geen
grote verschillen.
Verder zal de nieuwe gemeente een aantal taken uitbesteden en de
overige in eigen beheer uitvoeren.
5. De medewerkers/benchmark
Er is een vergelijking (benchmark) gemaakt met een vijftal andere
gemeenten van ca. 40.000 inwoners die de afgelopen jaren zijn
gefuseerd. Daarbij is de formatie bekeken en is onderzocht wat de
daarmee samenhangende kosten voor en na de fusie zijn (bijvoorbeeld
kosten ICT, huisvesting, ect.). Conclusie is dat de nieuwe gemeente
redelijk in het midden zit.
6. Het proces
Er is in kaart gebracht welke formele stappen wanneer moeten worden
gezet om de fusiedatum van 1 januari 2010 te realiseren. Daarnaast
worden voorstellen gedaan voor de vervolgaanpak.
7. De procesbewaking/rol gemeenteraden
Een relatief groot aantal bestuurders en medewerkers wordt bij de
uitvoering betrokken. In de projectorganisatie staan de
vertegenwoordigers van de drie gemeenteraden, de Stuurgroep
(vertegenwoordigers colleges B&W) en de (ambtelijke ) Projectgroep
centraal. De Klankbordgroep Samenleving vertegenwoordigt inwoners en
maatschappelijke organisaties.
Ook de rechten en plichten van medewerkers zijn belangrijke
aandachtspunten. Het proces zal mede worden gecontroleerd en
professioneel worden ondersteund door de bonden van
overheidspersoneel.
Twee extra onderzoeksvragen
Op verzoek van de Stuurgroep is een begroting samengesteld van de te
verwachten kosten in de aanloop tot de fusiegemeente. Hieronder worden
uitgaven verstaan die nodig zijn om invulling te geven aan de nieuwe
organisatie. Deze kosten zouden zonder herindeling niet aan de orde
zijn. Bij de samenstelling van de begroting is geput uit de ervaring
van vergelijkbare heringedeelde gemeenten.
Tot slot is op verzoek van de stuurgroep een beperkt onderzoek
uitgevoerd naar de organisatiecultuur in de drie gemeenten.
Geadviseerd wordt een cultuurontwikkelingsproces te starten voor de
nieuwe gemeente. Alle drie huidige gemeenten zijn uniek in hun eigen
manier van met elkaar werken.
De fusiegemeente moet werken aan een nieuwe, eigen cultuur. Het doel
is helder: een gemeente waarin de medewerkers zich thuis voelen en met
plezier hun werk doen. Een gemeente die niet aan de zijlijn blijft
staan, maar een stevige positie verwerft in de regio. De fusiegemeente
wordt met bijna 40.000 inwoners immers de tweede gemeente van de
provincie Groningen.