Kerstman legt het af tegen Sinterklaas

19/11/2007 10:01



Ernst & Young



De Nederlandse consument is van plan 30% meer uit te geven aan sinterklaascadeaus dan aan cadeautjes voor onder de kerstboom. Dat blijkt uit een onderzoek van Ernst & Young onder duizend consumenten.

De ondervraagden willen gemiddeld 102 euro uitgeven aan sinterklaascadeaus, tegenover 74 voor kerstcadeaus. Het totaalbedrag van 176 euro dat de consument tijdens de feestmaand wil uitgeven, is ongeveer gelijk aan de gemiddelde besteding van vorig jaar. Harry Kleine, sectorvoorzitter Consumer Products van Ernst & Young: "De daadwerkelijke bestedingen zullen waarschijnlijk hoger liggen. Intenties zijn één ding, maar de praktijk leert dat de consument tijdens de decembermaand meer uitgeeft dan vooraf gepland. Retailers die de consument ook écht weten te verleiden, zullen hier de vruchten van kunnen plukken."

Dat kinderen in de decembermaand centraal staan, blijkt wel uit het feit dat met afstand het meeste zal worden uitgegeven aan speelgoed. Gemiddeld 35 euro, 20% van het cadeaubudget wordt hieraan gespendeerd. Daarnaast staan dvd's en cd's hoog op het verlanglijstje, vooral op die van mannen. Bijna driekwart van de ondervraagde mannen is van plan een geschenk uit deze categorie cadeau te doen. Relatief veel vrouwen (71%) zijn met de aankoop van een cadeau van plan de boekenkast van de ontvanger aan te vullen.

Uit het onderzoek blijkt ook dat de kwaliteit en functionaliteit van het product de belangrijkste criteria zijn om voor een bepaald cadeau te kiezen. Het land van herkomst speelt nauwelijks een rol; van de ondervraagden hecht 72% hier weinig tot geen belang aan. "Dit is redelijk opvallend", aldus Harry Kleine. "We zien bijvoorbeeld dat dit in een land als Duitsland veel belangrijker wordt gevonden. Daar let tweederde van de consumenten er juist wel op waar een product vandaan komt. De Nederlandse consument is pragmatischer en lijkt dus ook niet onder de indruk van de recente persaandacht voor de kwaliteit van Chinese producten."





http://www.ey.nl