Kinderen moeten nog beter worden in taal en rekenen

maandag 19 november 2007

Het verbeteren van taal- en rekenprestaties in het primair onderwijs moet prioriteit hebben. Dat staat in de conceptnotitie Scholen voor morgen.

Het ministerie van OCW heeft de afgelopen tijd samen met de organisaties en deskundigen uit het primair onderwijs aan de notitie gewerkt. Vandaag bespreekt staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs) de inhoud met 150 leraren, schoolleiders en andere deskundigen tijdens een conferentie in Utrecht.

Nederland zit wat taal- en rekenprestaties betreft internationaal gezien nog steeds in de kopgroep. Willen we dit zo houden, dan zullen we er een schepje bovenop moeten doen. In de notitie wordt aangegeven wat de doelstellingen voor de komende jaren zijn en wat leraren en schoolleiders nodig hebben om die te halen. De rol van vroeg- en voorschoolse educatie, buitenschoolse opvang en de Brede School wordt daar nadrukkelijk bij betrokken.
Alle betrokkenen zijn het erover eens dat de basisvaardigheden taal en rekenen van alle leerlingen aan het eind van de basisschool op niveau moeten zijn. Dan kunnen deze leerlingen goed verder in het vervolgonderwijs.
Na de conferentie wordt de notitie eventueel aangepast en nog voor de begrotingsbehandeling aan de Tweede Kamer gestuurd.

Klik hier voor de volledige tekst van de conceptnotitie 'Scholen voor morgen'.