Kinderen moeten nog beter worden in taal en rekenen
maandag 19 november 2007
Het verbeteren van taal- en rekenprestaties in het primair onderwijs moet
prioriteit hebben. Dat staat in de conceptnotitie Scholen voor morgen.
Het ministerie van OCW heeft de afgelopen tijd samen met de
organisaties en deskundigen uit het primair onderwijs aan de notitie
gewerkt. Vandaag bespreekt staatssecretaris Sharon Dijksma (Onderwijs)
de inhoud met 150 leraren, schoolleiders en andere deskundigen tijdens
een conferentie in Utrecht.
Nederland zit wat taal- en rekenprestaties betreft internationaal
gezien nog steeds in de kopgroep. Willen we dit zo houden, dan zullen
we er een schepje bovenop moeten doen. In de notitie wordt aangegeven
wat de doelstellingen voor de komende jaren zijn en wat leraren en
schoolleiders nodig hebben om die te halen. De rol van vroeg- en
voorschoolse educatie, buitenschoolse opvang en de Brede School wordt
daar nadrukkelijk bij betrokken.
Alle betrokkenen zijn het erover eens dat de basisvaardigheden taal en
rekenen van alle leerlingen aan het eind van de basisschool op niveau
moeten zijn. Dan kunnen deze leerlingen goed verder in het
vervolgonderwijs.
Na de conferentie wordt de notitie eventueel aangepast en nog voor de
begrotingsbehandeling aan de Tweede Kamer gestuurd.
Klik hier voor de volledige tekst van de conceptnotitie 'Scholen voor
morgen'.