missen
Kabinetsbesluit doet Nederland internationaal de boot missen
19 november 2007
Noorden en Flevoland roepen Tweede Kamer op tot starten planstudie
Het kabinet heeft na jaren overleg vandaag besloten om af te zien van
de aanleg van de Zuiderzeelijn. De Stuurgroep Zuiderzeelijn is zeer
teleurgesteld en boos dat het kabinet weigert de planstudie naar de
aanleg van de Zuiderzeelijn te starten. Dat terwijl de
ruimtelijk-economische meerwaarde en structuurversterkende werking van
de Zuiderzeelijn meer dan overtuigend is. De Stuurgroep roept de
Tweede Kamer op om het kabinet Nederland niet buitenspel te laten
zetten in Europa en de kans te laten missen om aan te haken op de
economische ontwikkelingen in Duitsland, Scandinaviƫ en Oost-Europa.
De Kamer moet in een debat het kabinet alsnog bewegen om de planstudie
te starten om de laatste onzekerheden en risico's die er nog zijn weg
te nemen. Pas na een definitief standpunt van de Kamer wil de
Stuurgroep met de minister kijken naar een andere oplossing dan de
Zuiderzeelijn en de omvang en inhoud daarvan.
Het kabinet en de Regionale Stuurgroep Zuiderzeelijn zijn er de
afgelopen weken niet in geslaagd om tot overeenstemming te komen op
welke wijze de Zuiderzeelijn moet worden beoordeeld. De grootste
verschillen van inzicht tussen het kabinet en Noord-Nederland liggen
op het vlak van de ruimtelijk-economisch structuurversterkende werking
van de Zuiderzeelijn. De Zuiderzeelijn zorgt voor:
* verkorting van de reistijd binnen Noord-Nederland en de
Noordvleugel;
* verkorting van de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad;
* beperking van de automobiliteit ten gunste van het openbaar
vervoer;
* oplossen van knelpunten regionale infrastructuur;
* versterking van ruimtelijke structuur en verankering in de nieuwe
economische kaart van Europa;
* groei van de werkgelegenheid;
* vermindering van de milieudruk.
Een ander belangrijk verschil van inzicht is dat de Stuurgroep en
marktpartijen als VNO-NCW, Bouwend Nederland, MKB Noord en Siemens
vinden dat Zuiderzeelijn verantwoord kan worden aangelegd. In de
Aanvulling op de Structuurvisie Zuiderzeelijn is aangetoond dat de
investeringskosten van de HST-3 kunnen worden teruggebracht tot EUR
3,8 miljard (incl. beheer en onderhoud). De uitkomst van de
maatschappelijke kosten-baten-analyse HST3 is aanzienlijk beter dan
van de eerder onderzochte varianten HST1 en 2. De reistijd Groningen-
Schiphol wordt teruggebracht naar 84 minuten. Dankzij de vier extra
HST-treinen per uur / richting met extra stops in de Noordvleugel
wordt ook een forse aanzet geleverd aan de oplossing van de
problematiek rond Almere.
Niet voor niks hebben Eelco Brinkman, Loek Hermans, Martin van Pernis
en Bernard Wientjes zich recent nog in een brief aan het kabinet
uitgesproken voor aanleg van de Zuiderzeelijn en het belang van
investeringen in infrastructuur. De investeringskosten voor de HST 3
vallen binnen de beschikbare 3,8 miljard (include. beheer en
onderhoud). De overheden in Flevoland en Noord-Nederland hebben 1,1
miljard euro hiervoor gereserveerd en het ministerie heeft 2,7 miljard
in haar begroting staan voor de Zuiderzeelijn.
De huidige verbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad is de
afgelopen jaren alleen maar slechter is geworden. Niet alleen is de
reisduur langer geworden (op dit moment is dit zo'n 2,5 uur), maar ook
is er geen rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam en moet in
Amersfoort een brugoversteek worden gemaakt voor de aansluiting. Dit
leidt vaak tot vertragingen. De hoge snelheidstrein levert een grote
tijdswinst op. In slechts 84 minuten van Schiphol naar Groningen.
Nu het kabinet heeft besloten om niet tot de aanleg van de
Zuiderzeelijn over te gaan zullen we de Tweede Kamer vragen om het
kabinet op dit punt te corrigeren en de afspraken die over de
Zuiderzeelijn zijn gemaakt in het coalitieakkoord na te komen. Pas
nadat de Kamer een besluit heeft genomen over de Zuiderzeelijn is
Noord-Nederland bereid om - bij een negatief besluit - met de minister
te praten over de omvang en inhoud van een alternatief pakket.
19 november 2007
Provincie Groningen