Provincie Groningen

missen Kabinetsbesluit doet Nederland internationaal de boot missen 19 november 2007

Noorden en Flevoland roepen Tweede Kamer op tot starten planstudie

Het kabinet heeft na jaren overleg vandaag besloten om af te zien van de aanleg van de Zuiderzeelijn. De Stuurgroep Zuiderzeelijn is zeer teleurgesteld en boos dat het kabinet weigert de planstudie naar de aanleg van de Zuiderzeelijn te starten. Dat terwijl de ruimtelijk-economische meerwaarde en structuurversterkende werking van de Zuiderzeelijn meer dan overtuigend is. De Stuurgroep roept de Tweede Kamer op om het kabinet Nederland niet buitenspel te laten zetten in Europa en de kans te laten missen om aan te haken op de economische ontwikkelingen in Duitsland, Scandinaviƫ en Oost-Europa. De Kamer moet in een debat het kabinet alsnog bewegen om de planstudie te starten om de laatste onzekerheden en risico's die er nog zijn weg te nemen. Pas na een definitief standpunt van de Kamer wil de Stuurgroep met de minister kijken naar een andere oplossing dan de Zuiderzeelijn en de omvang en inhoud daarvan.

Het kabinet en de Regionale Stuurgroep Zuiderzeelijn zijn er de afgelopen weken niet in geslaagd om tot overeenstemming te komen op welke wijze de Zuiderzeelijn moet worden beoordeeld. De grootste verschillen van inzicht tussen het kabinet en Noord-Nederland liggen op het vlak van de ruimtelijk-economisch structuurversterkende werking van de Zuiderzeelijn. De Zuiderzeelijn zorgt voor:
* verkorting van de reistijd binnen Noord-Nederland en de Noordvleugel;

* verkorting van de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad;
* beperking van de automobiliteit ten gunste van het openbaar vervoer;

* oplossen van knelpunten regionale infrastructuur;
* versterking van ruimtelijke structuur en verankering in de nieuwe economische kaart van Europa;

* groei van de werkgelegenheid;

* vermindering van de milieudruk.

Een ander belangrijk verschil van inzicht is dat de Stuurgroep en marktpartijen als VNO-NCW, Bouwend Nederland, MKB Noord en Siemens vinden dat Zuiderzeelijn verantwoord kan worden aangelegd. In de Aanvulling op de Structuurvisie Zuiderzeelijn is aangetoond dat de investeringskosten van de HST-3 kunnen worden teruggebracht tot EUR 3,8 miljard (incl. beheer en onderhoud). De uitkomst van de maatschappelijke kosten-baten-analyse HST3 is aanzienlijk beter dan van de eerder onderzochte varianten HST1 en 2. De reistijd Groningen- Schiphol wordt teruggebracht naar 84 minuten. Dankzij de vier extra HST-treinen per uur / richting met extra stops in de Noordvleugel wordt ook een forse aanzet geleverd aan de oplossing van de problematiek rond Almere.

Niet voor niks hebben Eelco Brinkman, Loek Hermans, Martin van Pernis en Bernard Wientjes zich recent nog in een brief aan het kabinet uitgesproken voor aanleg van de Zuiderzeelijn en het belang van investeringen in infrastructuur. De investeringskosten voor de HST 3 vallen binnen de beschikbare 3,8 miljard (include. beheer en onderhoud). De overheden in Flevoland en Noord-Nederland hebben 1,1 miljard euro hiervoor gereserveerd en het ministerie heeft 2,7 miljard in haar begroting staan voor de Zuiderzeelijn.

De huidige verbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad is de afgelopen jaren alleen maar slechter is geworden. Niet alleen is de reisduur langer geworden (op dit moment is dit zo'n 2,5 uur), maar ook is er geen rechtstreekse verbinding meer met Amsterdam en moet in Amersfoort een brugoversteek worden gemaakt voor de aansluiting. Dit leidt vaak tot vertragingen. De hoge snelheidstrein levert een grote tijdswinst op. In slechts 84 minuten van Schiphol naar Groningen.

Nu het kabinet heeft besloten om niet tot de aanleg van de Zuiderzeelijn over te gaan zullen we de Tweede Kamer vragen om het kabinet op dit punt te corrigeren en de afspraken die over de Zuiderzeelijn zijn gemaakt in het coalitieakkoord na te komen. Pas nadat de Kamer een besluit heeft genomen over de Zuiderzeelijn is Noord-Nederland bereid om - bij een negatief besluit - met de minister te praten over de omvang en inhoud van een alternatief pakket.

19 november 2007