Ingezonden persbericht



Nederlander winkelt liefst dicht bij huis

Nieuwe site ilocal.nl stimuleert lokaal ondernemerschap

Zwolle, 16 november 2007 - Uit een trendanalyse van het Retail Management Center en Trendbox, in opdracht van de nieuwe website www.ilocal.nl, blijkt dat de lokale ondernemer genoeg toekomst heeft. Het gros van de consumenten zoekt het nog altijd het liefst dicht bij huis. De consument kiest bewust voor kwalitatieve, lokale winkels naast de bekende grote formuleketens. De komst van een website als ilocal is daarom een logische stap, want dit is de enige website die zich volledig heeft gespecialiseerd in het lokaal zoeken en vooral vinden van winkels, vakmensen en merken, producten en diensten.

In de buurt van de omgeving waar je woont, werkt, of op bezoek bent. Dat daar behoefte aan is blijkt ook uit het feit dat maar liefst 40% van alle zoekopdrachten, in zoekmachines wereldwijd, een lokaal karakter heeft. Op 19 november start ilocal.nl met een campagne 'act local, find local' die de lokale ondernemer volop in de belangstelling zet. En er voor zorgt dat deze makkelijker te vinden is.

Trendanalyse
"We zien dat sterke, onderscheidende winkelconcepten naast de winkelstraat ook steeds vaker verrijzen op locaties dichterbij de consument en in kleinere steden en dorpen, omdat wij allemaal een groeiende behoefte hebben aan goed bereikbare winkels en kwaliteitswinkels", aldus Huib Lubbers van het Retail Management Center. Hij vervolgt: "Lokaal kun je als retailer ook makkelijker inspelen op de behoeftes van je klanten omdat je ze beter leert kennen. Daarmee bied je een extra voordeel naast de betere bereikbaarheid. Ieder initiatief dat de lokale ondernemer kan helpen, zoals ook de website ilocal, vinden wij dan ook slim".

De analyse van het Retail Management Center en Trendbox wijst verder uit dat we in de toekomst met een ander soort lokale ondernemer te maken krijgen. Namelijk de kleine gemakssupermarkt, de superspecialist (deze kiest voor één categorie producten en levert daarin superkwaliteit) en de oriëntaalse specialist (verkoopt versproducten, vaak seizoensgebonden maar heeft een smal en ondiep assortiment).

Lokaal zoeken en vinden
Ilocal.nl geeft een geheel nieuwe invulling aan lokaal zoeken en vinden. Zo kun je nu zoeken op wijk, in de buurt van jouw postcode of dicht bij een bijzondere locatie. Marketing directeur Niek Veendrick: "Wij maken het dus mogelijk een aannemer te vinden in Amsterdam Oud-West, een eetcafé nabij Madurodam of de nieuwste Nokia in de buurt van postcode 3012EC. Bovendien kun je op ilocal.nl zoeken en verfijnen op producten, merken en specialiteiten, kun je jouw mening geven over de gevonden bedrijven en tonen we waar mogelijk aanbiedingen van winkels in de buurt". Vanaf maandag aanstaande, 19 november, start ilocal met een brutale campagne onder het motto "act local, find local' die heel Nederland bewust probeert te maken van de mogelijkheden van het vinden van winkels in de buurt.

Kijk voor meer informatie op www.ilocal.nl


- EINDE BERICHT -

Noot voor redactie,