Technische Universiteit Delft
Rijtaakondersteuning
door M&C
Promotie van dhr. O.J. Gietelink: "Design and Validation of Advanced
Driver Assistance Systems"
19 november 2007 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft
De heer Ir. O.J. Gietelink | werktuigkundig ingenieur, Nederland
promotors | Prof.dr.ir. M.H.G. Verhaegen en prof.dr.ir. B. De Schutter
(3mE)
Design and Validation of Advanced Driver Assistance Systems
De promovendus presenteert nieuwe werktuigen en methoden voor het
ontwerp en de validatie van rijtaakondersteunende systemen, zogenaamde
`advanced driver assistance systems' (ADASs). ADASs hebben als doel
het rijcomfort en de verkeersveiligheid te verbeteren door middel van
het herkennen van en reageren op potentieel gevaarlijke
verkeerssituaties. Een belangrijke uitdaging in het ontwerp van deze
systemen is het kunnen garanderen van hoge prestaties en
betrouwbaarheid voor alle mogelijke combinaties van verkeerssituaties,
verstoringen en faalmogelijkheden. Deze strenge eisen vereisen
fout-tolerante regeltechnieken en een grondige validatie van het
systeem. Een microscopische verkeerssimulatie in de simulatieomgeving
PreScan ondersteunt het initiële ontwerp van het systeem.
Daarnaast wordt een uniek werktuig voor het ontwerp een validatie van
ADAS geïntroduceerd en geëvalueerd: `vehicle hardware-in-the-loop'
(VeHIL) simulatie. Het VeHIL laboratorium voorziet in het testen van
een met ADAS uitgerust voertuig in een kunstmatige omgeving, waarbij
andere verkeersdeelnemers worden nagebootst door robotvoertuigen. Als
aanvulling op testritten met menselijke bestuurders, slaagt VeHIL er
in om veilige en nauwkeurige testen herhaald uit te voeren.
De toepassing van deze drie werktuigen (PreScan, VeHIL en testritten)
wordt gecombineerd in een methodologie voor probabilistische validatie
van ADASs, gebaseerd op toevals-algoritmen. Deze methodologie is
efficiënter dan conventionele simulatietechnieken en
proefondervindelijk testen. Dit resulteert in een testprogramma met
een minimaal aantal simulaties en testen waarmee de prestatie en
betrouwbaarheid van een ADAS kan worden aangetoond, gegeven een
gewenste nauwkeurigheid en vertrouwen. De toegevoegde waarde van de
methodiek wordt aanschouwelijk gemaakt met behulp van drie
praktijkgevallen: een waarschuwings- en informatiesysteem, een
fout-tolerant regelalgoritme voor coöperatieve adaptieve
snelheidsregeling en een actief veiligheidssysteem dat reeds vóór een
botsing reageert.
Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU
Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de
digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft.
Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende
promotie in de Repository te vinden zijn.
Laatst gewijzigd: 25 oktober 2007