Technische Universiteit Delft

Rijtaakondersteuning
door M&C

Promotie van dhr. O.J. Gietelink: "Design and Validation of Advanced Driver Assistance Systems"

19 november 2007 | 15:00 uur
plaats: Aula TU Delft

De heer Ir. O.J. Gietelink | werktuigkundig ingenieur, Nederland promotors | Prof.dr.ir. M.H.G. Verhaegen en prof.dr.ir. B. De Schutter (3mE)

Design and Validation of Advanced Driver Assistance Systems De promovendus presenteert nieuwe werktuigen en methoden voor het ontwerp en de validatie van rijtaakondersteunende systemen, zogenaamde `advanced driver assistance systems' (ADASs). ADASs hebben als doel het rijcomfort en de verkeersveiligheid te verbeteren door middel van het herkennen van en reageren op potentieel gevaarlijke verkeerssituaties. Een belangrijke uitdaging in het ontwerp van deze systemen is het kunnen garanderen van hoge prestaties en betrouwbaarheid voor alle mogelijke combinaties van verkeerssituaties, verstoringen en faalmogelijkheden. Deze strenge eisen vereisen fout-tolerante regeltechnieken en een grondige validatie van het systeem. Een microscopische verkeerssimulatie in de simulatieomgeving PreScan ondersteunt het initiële ontwerp van het systeem.

Daarnaast wordt een uniek werktuig voor het ontwerp een validatie van ADAS geïntroduceerd en geëvalueerd: `vehicle hardware-in-the-loop' (VeHIL) simulatie. Het VeHIL laboratorium voorziet in het testen van een met ADAS uitgerust voertuig in een kunstmatige omgeving, waarbij andere verkeersdeelnemers worden nagebootst door robotvoertuigen. Als aanvulling op testritten met menselijke bestuurders, slaagt VeHIL er in om veilige en nauwkeurige testen herhaald uit te voeren.

De toepassing van deze drie werktuigen (PreScan, VeHIL en testritten) wordt gecombineerd in een methodologie voor probabilistische validatie van ADASs, gebaseerd op toevals-algoritmen. Deze methodologie is efficiënter dan conventionele simulatietechnieken en proefondervindelijk testen. Dit resulteert in een testprogramma met een minimaal aantal simulaties en testen waarmee de prestatie en betrouwbaarheid van een ADAS kan worden aangetoond, gegeven een gewenste nauwkeurigheid en vertrouwen. De toegevoegde waarde van de methodiek wordt aanschouwelijk gemaakt met behulp van drie praktijkgevallen: een waarschuwings- en informatiesysteem, een fout-tolerant regelalgoritme voor coöperatieve adaptieve snelheidsregeling en een actief veiligheidssysteem dat reeds vóór een botsing reageert.

Meer informatie?
Voor inzage in proefschriften van de promovendi kunt kijken in de TU Delft Repository op: repository.tudelft.nl. TU Delft Repository is de digitale vindplaats van openbare publicaties van de TU Delft. Proefschriften zullen binnen een paar weken na de desbetreffende promotie in de Repository te vinden zijn.

Laatst gewijzigd: 25 oktober 2007