Tom Coronel

18 November 2007
Tom Coronel sluit FIA-WTCC seizoen af met vijfde plaats

Het slotstuk van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens 2007 (FIA-WTCC) kende een ongemeen spannend verloop. Bij de start hadden zes coureurs nog zicht op de titel. Uiteindelijk kwam deze -na twee prachtige races op het stratencircuit- terecht bij de als twaalfde gestarte Andy Priaulx. Aan de goede herinneringen, die SEAT Team Holland coureur Tom Coronel aan dit circuit in deze voormalige Portugese enclave in Azië bewaart, kwam ook dit keer geen einde. Aanvankelijk leek ook dit keer alles in zijn voordeel te spreken, want de eerste vrije training sloot hij af met een tweede tijd. Maar door het ontbreken van de juiste slipstream kwam hij in de officiële training niet verder dan een dertiende plaats. Dat verklaarde ook de toch wat tegenvallende vijftiende positie in de eerste race. De laatste race van het seizoen 2007 verliep een stuk beter. Na een goede start en een sterke race lag er voor de Nederlandse SEAT-rijder een vijfde plaats op de finishlijn.

Foto: FIA WTCC

Door zijn lange ervaring met dit listige stratencircuit wist Tom Coronel dat hij in de beginfase van de trainingen het rustig aan moest doen. We hebben de eerste training gebruikt om de auto te checken. Ik reed hier met de nieuwe sterkere motor (compressieverhouding 1:13 red.) en kreeg om die reden ook twintig kilogram extra ballast mee voor deze races. Desondanks lukte het in de tweede training een goede slipstream te krijgen van Priaulx en daarmee naar een tweede tijd te rijden. Daarvoor bezette ik al langere tijd een vijfde-zesde plaats. Achteraf denk ik, dat mij dat in de latere trainingen wat parten heeft gespeeld. Men wist daarmee dat mijn auto snel was en gelet op de kampioenschapsbelangen, moest ik dus niet te veel van voren rijden, om zo de SEAT-belangen (Yvan Muller gold voor SEAT tot de titelkandidaten en uitgevallen met technisch probleem red.) nog wat beter te behartigen. In de geklokte training maakte ik zelf een foutje, maar werd ook nog wel eens geblokt door één van de andere rijders. Meer dan die dertiende tijd zat er echt niet in. Jammer, want daarmee werd het moeilijk om naar voren te komen. Vorig jaar stond ik hier nog zesde en wanneer je dan geen pech hebt, eindig je ook bovenin het klassement. Nu moet je de strijd aangaan met allemaal mensen die ook een ander belang hebben. Ik kwam goed weg en reed samen met Priaulx en Rydell naar de eerste bochten. Daar kreeg Priaulx een vrije doorgang maar kwam ik één van de BMWs op mijn weg tegen en verspeelde de aansluiting. Vervolgens zat er niet meer in dan kijken of je mensen kon inhalen en daarbij bleek mijn Leon op het circuitgedeelte snel genoeg, maar miste net wat inhaalsnelheid op het rechte stuk. Daarmee zat er niet meer in dan de vijftiende plaats.

Foto: FIA WTCC

Gelukkig ging het in de tweede race een stuk beter. Ik stond weliswaar tussen vele BMWs maar kwam goed weg en kon met een goed remmanoeuvre voor de Liboa-bocht gelijk wat plaatsen goed maken. Daarmee kwam ik dichter bij de koplopers en kon deze ook stuk voor stuk binnen hengelen. Een prachtige vijfde plaats betekende ook een machtig mooi einde van dit spannende seizoen in de WTCC. Ik ben mijn sponsors en zeker SEAT en het team GR Asia veel dank verschuldigd voor de goede auto waarmee ik dit jaar aan de start verscheen. Het kampioenschap bracht uiteindelijk een dertiende plaats en dat is gelet op alles niet slecht. Je bent immers net geen volledig fabrieksrijder en ook geen Privateer, je zit als het ware tussen die twee groepen en daar past een dergelijke klassering beslist bij. Laten we hopen op een mooi vervolg in 2008!, aldus Tom Coronel.

Foto: Macau Grand Prix