18 November 2007
Tom Coronel sluit FIA-WTCC seizoen af met vijfde plaats
Het slotstuk van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens 2007
(FIA-WTCC) kende een ongemeen spannend verloop. Bij de start hadden
zes coureurs nog zicht op de titel. Uiteindelijk kwam deze -na twee
prachtige races op het stratencircuit- terecht bij de als twaalfde
gestarte Andy Priaulx. Aan de goede herinneringen, die SEAT Team
Holland coureur Tom Coronel aan dit circuit in deze voormalige
Portugese enclave in Azië bewaart, kwam ook dit keer geen einde.
Aanvankelijk leek ook dit keer alles in zijn voordeel te spreken, want
de eerste vrije training sloot hij af met een tweede tijd. Maar door
het ontbreken van de juiste slipstream kwam hij in de officiële
training niet verder dan een dertiende plaats. Dat verklaarde ook de
toch wat tegenvallende vijftiende positie in de eerste race. De
laatste race van het seizoen 2007 verliep een stuk beter. Na een goede
start en een sterke race lag er voor de Nederlandse SEAT-rijder een
vijfde plaats op de finishlijn.
Foto: FIA WTCC
Door zijn lange ervaring met dit listige stratencircuit wist Tom
Coronel dat hij in de beginfase van de trainingen het rustig aan moest
doen. We hebben de eerste training gebruikt om de auto te checken. Ik
reed hier met de nieuwe sterkere motor (compressieverhouding 1:13
red.) en kreeg om die reden ook twintig kilogram extra ballast mee
voor deze races. Desondanks lukte het in de tweede training een goede
slipstream te krijgen van Priaulx en daarmee naar een tweede tijd te
rijden. Daarvoor bezette ik al langere tijd een vijfde-zesde plaats.
Achteraf denk ik, dat mij dat in de latere trainingen wat parten heeft
gespeeld. Men wist daarmee dat mijn auto snel was en gelet op de
kampioenschapsbelangen, moest ik dus niet te veel van voren rijden, om
zo de SEAT-belangen (Yvan Muller gold voor SEAT tot de titelkandidaten
en uitgevallen met technisch probleem red.) nog wat beter te
behartigen. In de geklokte training maakte ik zelf een foutje, maar
werd ook nog wel eens geblokt door één van de andere rijders. Meer dan
die dertiende tijd zat er echt niet in. Jammer, want daarmee werd het
moeilijk om naar voren te komen. Vorig jaar stond ik hier nog zesde en
wanneer je dan geen pech hebt, eindig je ook bovenin het klassement.
Nu moet je de strijd aangaan met allemaal mensen die ook een ander
belang hebben. Ik kwam goed weg en reed samen met Priaulx en Rydell
naar de eerste bochten. Daar kreeg Priaulx een vrije doorgang maar
kwam ik één van de BMWs op mijn weg tegen en verspeelde de
aansluiting. Vervolgens zat er niet meer in dan kijken of je mensen
kon inhalen en daarbij bleek mijn Leon op het circuitgedeelte snel
genoeg, maar miste net wat inhaalsnelheid op het rechte stuk. Daarmee
zat er niet meer in dan de vijftiende plaats.
Foto: FIA WTCC
Gelukkig ging het in de tweede race een stuk beter. Ik stond weliswaar
tussen vele BMWs maar kwam goed weg en kon met een goed remmanoeuvre
voor de Liboa-bocht gelijk wat plaatsen goed maken. Daarmee kwam ik
dichter bij de koplopers en kon deze ook stuk voor stuk binnen
hengelen. Een prachtige vijfde plaats betekende ook een machtig mooi
einde van dit spannende seizoen in de WTCC. Ik ben mijn sponsors en
zeker SEAT en het team GR Asia veel dank verschuldigd voor de goede
auto waarmee ik dit jaar aan de start verscheen. Het kampioenschap
bracht uiteindelijk een dertiende plaats en dat is gelet op alles niet
slecht. Je bent immers net geen volledig fabrieksrijder en ook geen
Privateer, je zit als het ware tussen die twee groepen en daar past
een dergelijke klassering beslist bij. Laten we hopen op een mooi
vervolg in 2008!, aldus Tom Coronel.
Foto: Macau Grand Prix
Tom Coronel