Nieuw-Vlaamse Alliantie
Parlementaire nieuwsflits van 17 november 2007 (17/11/07)
Regelmatig versturen we een "parlementaire nieuwsflits". Hierin
brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze
parlementsleden.
Vlaams Parlement
Volgens een recent onderzoek van de KULeuven lijdt één op zeven
jongeren in het vierde leerjaar aan overgewicht en is er bovendien een
duidelijk stijgende trend inzake zwaarlijvigheid. Helga Stevens wees
reeds eerder op het gebrek aan lichaamsbeweging bij de jeugd en wilde
dit probleem dan ook in de plenaire vergadering onder de aandacht te
brengen. Helga had daarom een aantal vragen klaar over de contacten
tussen de onderwijswereld en de recreatieve sportclubs en over een
overlegd beleid van de ministers van onder meer jeugd, sport,
onderwijs en welzijn. Ook wilde ze weten hoe het stond met een eerder
aangekondigd gezondheidscongres. Minister Steven Vanackere deelde mee
dat net "gezonde voeding en meer bewegen" het onderwerp van het
congres in oktober 2008 is. Bovendien zijn er ook de proefprojecten
met Fitte Scholen, en zijn er de Brede scholen waar de regering het
aspect gezond eten en bewegen wil introduceren. De sportfederaties,
zowel de unisport- als de recreatieve sportfederaties, beseffen
daarbij heel goed dat ze belangrijke partners zijn in een preventief
bewegingsbeleid en in een brede school. Dat blijkt uit allerlei
initiatieven en wordt ook ondersteund door initiatieven van de
overheid, aldus minister Frank Vandenbroucke. Sowieso zijn er algemene
initiatieven zoals de Commissie gezondheidsbevordering in de Vlaamse
Onderwijsraad, de verplichting voor alle Vlaamse scholen om een
samenhangend gezondheidsbeleid op poten te zetten, de webstek
www.gezondopschool.be, enzovoort. Het belangrijkste volgens Helga, en
dat bleek ook uit de antwoorden, is dat de ministers het probleem
geïntegreerd benaderen en niet vanop hun eiland.
Jan Peumans was deze week niet alleen actief rond de erkenning van
carnaval als immaterieel erfgoed en het dossier van de
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel. Dinsdag in de Commissie
Binnenlandse Aangelegenheden stelde hij een parlementaire vraag aan
minister Keulen over de inwerkingtreding van bepaalde elementen van
het Gemeentedecreet. Jan had zich hiervoor gebaseerd op een aantal
artikelen in de wekelijkse nieuwsbrief van de VVSG. Daarin werd onder
de titel "Budgetcirculaire worstelt met gemeentedecreet", nogal wat
technische en praktische kritiek geuit op de financiële
onderrichtingen die de gemeenten ontvingen van minister Keulen. De
belangenvereniging van de Vlaamse steden en gemeenten wees
bijvoorbeeld op een tegenspraak tussen de begrotingscirculaire en het
gemeentedecreet mbt. de begrotingsopmaak : volgens het ene moet er
gewerkt worden met het oude systeem van een advies van de
begrotingscommissie, volgens het andere werd er een uitdrukkelijke rol
toebedeeld aan de secretaris en ontvanger. In een lang en
gedocumenteerd antwoord ging de minister in op alle puntsgewijze
kritiek. Soms bracht hij opheldering of weerlegde hij de kritiek van
VVSG, in andere gevallen moest hij ootmoedig toegeven dat dit niet zo
eenduidig geregeld was. Er zal dan in het kader van de evaluatie van
het Gemeentedecreet een nieuw ontwerp van decreet volgen. Een
zoveelste reparatiedecreet, dus.
Mark Demesmaeker wenst Vlaams minister Keulen proficiat met diens
beslissing om de waarnemend burgemeesters van Linkebeek,
Wezembeek-Oppem en Kraainem definitief niet te benoemen. Ze sluit
perfect aan bij de vraag die Mark bij herhaling heeft gesteld in het
Vlaams parlement. De beslissing toont aan dat het deze Vlaamse
regering menens is een randbeleid te voeren dat effectief een verschil
maakt voor de Vlamingen in de randgemeenten. Het wordt ook tijd dat
alle Franstaligen in de faciliteitengemeenten beseffen dat ze in
Vlaanderen wonen en bijgevolg alle wetten moeten aanvaarden en
toepassen die voor alle inwoners van Vlaanderen gelden. De drie
burgemeesters hebben de beslissing van Keulen dan ook uitsluitend aan
zichzelf te danken en hebben ze ook zélf bespoedigd: de oorlogstaal
van waarnemend burgemeester Van Houbrouck van Wezembeek-Oppem, de
extra gemeenteraden van 22 oktober, Mark wijst er tenslotte op dat er
ook nog een strafklacht loopt tegen de waarnemend burgemeesters,
ingediend door hemzelf en inwoners van de betrokken
faciliteitengemeenten. Die zaak wordt op 3 maart volgend jaar door de
rechtbank behandeld.
Naar aanleiding van een debat in de Gentse gemeenteraad kwam de
problematiek van de hoofddoeken opnieuw ter sprake in het Vlaams
halfrond. Gino De Craemer stelde dat dit debat vaak de verkeerde inzet
heeft. Het debat moet volgens hem niet gaan over voor of tegen de
islam of voor of tegen de multiculturele samenleving maar over het
begrip neutraliteit of de vraag naar een neutraliteitsgebod voor
mensen in openbare dienst. Volgens Gino is ook een pluriforme en
veelkleurige ambtenarij, als vertegenwoordiger van de overheid,
gebonden aan het neutraliteitsgebod. Samenleven in diversiteit
betekent concreet dat er grenzen mogen worden gesteld aan de
historische, politieke en religieuze traditie van nieuwkomers.
Neutraliteit van de dienstverlening en respect moeten voorop staan en
van toepassing zijn op alle ambtenaren. Zeker wat betreft de
ambtenaren die in contact komen met de burger (de zogenaamde
front-office medewerker). Uiterlijke symbolen van levensbeschouwingen,
religieuze, politieke of andere overtuigingen kunnen dan ook niet
worden gedragen: A government should not only be neutral, but also
seen to be neutral. Gino pleitte er ten slotte voor het debat over
diversiteit, discriminatie en arbeidskansen voor allochtone vrouwen
niet te voeren op basis van symbolen maar op basis van de reële
samenlevingsproblemen zoals taal en opleiding.
Als lid van de Commissie voor Buitenlands Beleid nam Jan Loones deze
week deel aan de besprekingen van de beleidsbrieven en -prioriteiten
voor wat betreft respectievelijk Ontwikkelingssamenwerking,
Buitenlands Beleid en Toerisme. Inzake Ontwikkelingssamenwerking maakt
Jan Loones zich, begrijpelijkerwijs, ernstige zorgen over de nu al zo
lang afgesproken overheveling van bevoegdheden naar Vlaanderen. Naast
de institutionele moeilijkheden, zijn er hoe langer hoe meer
instanties en partijen die afstand nemen van de defederalisering. Ook
Jan durft al eens twijfelen, bijvoorbeeld wijzend op een sterk
argument tegen de overdracht, zoals uiteengezet in het merkwaardige
boek van de Oxfordeconoom Paul Collier ("The Bottom Billion"). Daarin
wordt gepleit voor meer militaire interventies, als internationale
vredesmachten, waarbij vooral aandacht moet geschonken aan het
onderste miljard noodlijdenden. Liefst 73% van het onderste miljard
bevindt zich in een situatie van of net na een burgeroorlog, waarbij
uiteraard alle materiële en logistieke hulp teniet is gegaan. De
aantrekkelijke stelling werpt een totaal andere blik op
ontwikkelingslanden, hun problemen, oplossingen, en de rol van het
Westen. Het werpt uiteraard ook een andere blik op het Vlaamse beleid:
er zullen meer middelen moeten zijn, met een meer gerichte inzet. En
vooralsnog heeft Vlaanderen geen leger ...
Dinsdag was het zover. Het voorstel van decreet, dat bevestigt dat de
Franstalige basisscholen in de zes Vlaamse faciliteitengemeenten onder
de Vlaamse onderwijsregelgeving vallen en dus moeten voldoen aan de
normale Vlaamse kwaliteitseisen, werd ingeleid in de commissie voor
Onderwijs. Kris Van Dijck lichtte de juridische redenering toe, die in
essentie stelt dat inzake onderwijs grondwettelijk een gemeenschap
niets kan doen op het grondgebied van een andere gemeenschap. Politiek
is dit voorstel de logische uitvoering van het Vlaams regeerakkoord,
maar Kris benadrukte dat het voorstel vooral een uitgestoken hand is
naar de betrokken Franstalige leerlingen en hun ouders. Vooreerst
omdat Vlaanderen dit Vlaamse Franstalige onderwijs wil laten
participeren aan het Vlaamse beleid inzake kwaliteitsonderwijs en dit
daarvoor ook wil ondersteunen en begeleiden (zoals men dit doet voor
alle Vlaamse scholen). Maar bovendien willen we de Franstalige
kinderen uit de randgemeenten, veel meer dan nu het geval is, echt de
kans geven om, als ze dat zouden willen, zonder taalachterstand de
overstap te maken naar het Nederlandstalig secundair onderwijs. Dit
maakt hun toekomstmogelijkheden veel ruimer. Het voorstel wordt nu
verder in de commissie behandeld en wordt vermoedelijk voor het einde
van het jaar door het Vlaams Parlement gestemd.
Kamer van Volksvertegenwoordigers
Donderdag vierde ons land de Dag van de Dynastie. Hoewel N-VA-Kamerlid
Flor Van Noppen al meermaals te kennen had gegeven dat hij verkoos
niet aanwezig te zijn, bleef men hem achtervolgen met de vraag of hij
dan toch niet de officiële viering kon bijwonen. Er was namelijk volk
tekort. Flor was echter duidelijk. Hij kon zich op de Dag van de
Dynastie beter écht nuttig maken in zijn gemeente Dessel, waar hij
eerste schepen is Een mening die overigens alle N-VA-parlementsleden
waren toegedaan.
Bij het versturen van deze editie van de Parlementaire Nieuwsflits, is
het nog niet bekend of de hoogzwangere Sarah Smeyers reeds bevallen
is. De baby was uitgerekend voor dinsdag 13 november, maar laat
blijkbaar op zich wachten. In ieder geval wensen we de toekomstige en
trotse ouders veel geluk toe. Doordat Sarah nu moeder word, verandert
er wel enigszins wat op de fractie. Sarah zal nu voor een periode op
ouderschapsverlof zijn. Maar niet getreurd, ze blijft actief. U kan
haar altijd bereiken via haar medewerkster Marijke Henne
(marijke.henne@n-va.be).
In De Morgen van 29 oktober 2007 stond te lezen dat het ministerie van
Justitie het niet langer noodzakelijk acht om over de Belgische
nationaliteit te beschikken wanneer men cipier wil worden in een
Belgische gevangenis. Een vreemde gang van zaken als men weet dat
overheidsfuncties met een zeker staatsbelang, voorbehouden zijn aan
Belgen. Els De Rammelaere ondervroeg daarover minister van Justitie
Laurette Onkelinx in de commissie Justitie. Deze laatste antwoordde
dat tot hiertoe geen niet-Belgen als beambte werden aangenomen. Of men
de functie van cipier kan interpreteren als een materie van
staatsbelang, is volgens de minister een zaak voor een werkgroep die
zich over de problematiek buigt en advies zal uitbrengen aan de
volgende minister van Justitie. Els nam echter geen genoegen met dit
antwoord en ging verder. Op haar vraag of er niet-Belgen werden
aangenomen bij de contractuele cipiers, moest de minister het antwoord
schuldig blijven
In de faciliteitengemeente Ronse ontvingen een aantal inwoners een
Franstalige uitnodiging voor het hernieuwen of aanvragen van een
identiteitskaart. Deze uitnodigingen werden aan de gemeente verstrekt
door het federale ministerie van Binnenlandse Zaken, meer bepaald de
Directie Instellingen en Bevolkings/Rijksregister. Dit is een
overtreding van de omzendbrief Peeters, die stelt dat elke individuele
communicatie vanuit de gemeente in het Nederlands moet verlopen en pas
in tweede instantie, en op uitdrukkelijk verzoek, in het Frans. Er
ontstond een briefwisseling tussen de stad Ronse en Binnenlandse
Zaken, maar het ministerie zag geen enkele reden om de situatie te
wijzigen. Daardoor moest de stad Ronse op eigen kosten
Nederlandstalige uitnodigingen drukken en verspreiden. Blijkbaar
stuurt de FOD Binnenlandse Zaken automatisch een Franstalige
uitnodiging naar houders van een Franstalige identiteitskaart, zelfs
al wonen deze in het Vlaamse Gewest. Vermoedelijk gebeuren dergelijke
praktijken dus ook in andere faciliteitengemeenten. De facto omzeilt
de FOD Binnenlandse Zaken het Vlaamse taalbeleid m.b.t. de
faciliteitengemeenten. Een beleid dat door een arrest van de Raad van
State van 23 december 2004 werd bevestigd. Jan Jambon pakte minister
van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael hierover aan in de commissie
Binnenlandse Zaken. De minister was duidelijk, het gaat hier om een
federale materie, die volledig in overeenstemming is met de
gecoördineerde taalwetten, en de FOD hoeft dan ook geen rekening te
houden met de (Vlaamse) omzendbrief Peeters. M.a.w., de federale
overheid kan ongegeneerd het Randbeleid van de Vlaamse Gemeenschap aan
zijn laars lappen. En als de gemeenten het federale beleid toch in
overeenstemming willen brengen met het Vlaamse beleid, dan moeten ze
zelf maar opdraaien voor de kosten... België op zijn best! Jan Jambom
nam hier echter geen genoegen mee en kondigde aan de nodige wetgevende
initiatieven te nemen om een einde te maken aan deze gang van zaken.
Senaat
In de artsenkrant van vrijdag 16 november reageerde
N-VA-ondervoorzitter en senator Louis Ide op de uitlatingen van Open
Vld-senator Patrick Vankrunkelsven eerder deze week in diezelfde
krant. Daarin pleitte Vankrunkelsven voor een defederalisering van de
gezondheidszorg én voor een klassieke tripartite. Louis wou toch even
de puntjes op de i zetten. Als N-VA-onderhandelaar voor
gezondheidszorg weet hij als geen ander dat er vooral bij de Open Vld
een zekere terughoudendheid leeft om de gezondheidszorg te
defederaliseren en dat het de liberale partijen zijn die de deur voor
de socialistische partijen dicht houden. Elk zijn goed recht
natuurlijk, maar men moet niet de schijn ophouden alsof de Open Vld in
beide aangelegenheden het onschuldige lam is.
Auteur:
Joachim Pohlmann, wetenschappelijk medewerker Kamer
Peter Buysrogge, wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement
Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be