Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 17 november 2007 (17/11/07)

Regelmatig versturen we een "parlementaire nieuwsflits". Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Volgens een recent onderzoek van de KULeuven lijdt één op zeven jongeren in het vierde leerjaar aan overgewicht en is er bovendien een duidelijk stijgende trend inzake zwaarlijvigheid. Helga Stevens wees reeds eerder op het gebrek aan lichaamsbeweging bij de jeugd en wilde dit probleem dan ook in de plenaire vergadering onder de aandacht te brengen. Helga had daarom een aantal vragen klaar over de contacten tussen de onderwijswereld en de recreatieve sportclubs en over een overlegd beleid van de ministers van onder meer jeugd, sport, onderwijs en welzijn. Ook wilde ze weten hoe het stond met een eerder aangekondigd gezondheidscongres. Minister Steven Vanackere deelde mee dat net "gezonde voeding en meer bewegen" het onderwerp van het congres in oktober 2008 is. Bovendien zijn er ook de proefprojecten met Fitte Scholen, en zijn er de Brede scholen waar de regering het aspect gezond eten en bewegen wil introduceren. De sportfederaties, zowel de unisport- als de recreatieve sportfederaties, beseffen daarbij heel goed dat ze belangrijke partners zijn in een preventief bewegingsbeleid en in een brede school. Dat blijkt uit allerlei initiatieven en wordt ook ondersteund door initiatieven van de overheid, aldus minister Frank Vandenbroucke. Sowieso zijn er algemene initiatieven zoals de Commissie gezondheidsbevordering in de Vlaamse Onderwijsraad, de verplichting voor alle Vlaamse scholen om een samenhangend gezondheidsbeleid op poten te zetten, de webstek www.gezondopschool.be, enzovoort. Het belangrijkste volgens Helga, en dat bleek ook uit de antwoorden, is dat de ministers het probleem geïntegreerd benaderen en niet vanop hun eiland.

Jan Peumans was deze week niet alleen actief rond de erkenning van carnaval als immaterieel erfgoed en het dossier van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel. Dinsdag in de Commissie Binnenlandse Aangelegenheden stelde hij een parlementaire vraag aan minister Keulen over de inwerkingtreding van bepaalde elementen van het Gemeentedecreet. Jan had zich hiervoor gebaseerd op een aantal artikelen in de wekelijkse nieuwsbrief van de VVSG. Daarin werd onder de titel "Budgetcirculaire worstelt met gemeentedecreet", nogal wat technische en praktische kritiek geuit op de financiële onderrichtingen die de gemeenten ontvingen van minister Keulen. De belangenvereniging van de Vlaamse steden en gemeenten wees bijvoorbeeld op een tegenspraak tussen de begrotingscirculaire en het gemeentedecreet mbt. de begrotingsopmaak : volgens het ene moet er gewerkt worden met het oude systeem van een advies van de begrotingscommissie, volgens het andere werd er een uitdrukkelijke rol toebedeeld aan de secretaris en ontvanger. In een lang en gedocumenteerd antwoord ging de minister in op alle puntsgewijze kritiek. Soms bracht hij opheldering of weerlegde hij de kritiek van VVSG, in andere gevallen moest hij ootmoedig toegeven dat dit niet zo eenduidig geregeld was. Er zal dan in het kader van de evaluatie van het Gemeentedecreet een nieuw ontwerp van decreet volgen. Een zoveelste reparatiedecreet, dus.

Mark Demesmaeker wenst Vlaams minister Keulen proficiat met diens beslissing om de waarnemend burgemeesters van Linkebeek, Wezembeek-Oppem en Kraainem definitief niet te benoemen. Ze sluit perfect aan bij de vraag die Mark bij herhaling heeft gesteld in het Vlaams parlement. De beslissing toont aan dat het deze Vlaamse regering menens is een randbeleid te voeren dat effectief een verschil maakt voor de Vlamingen in de randgemeenten. Het wordt ook tijd dat alle Franstaligen in de faciliteitengemeenten beseffen dat ze in Vlaanderen wonen en bijgevolg alle wetten moeten aanvaarden en toepassen die voor alle inwoners van Vlaanderen gelden. De drie burgemeesters hebben de beslissing van Keulen dan ook uitsluitend aan zichzelf te danken en hebben ze ook zélf bespoedigd: de oorlogstaal van waarnemend burgemeester Van Houbrouck van Wezembeek-Oppem, de extra gemeenteraden van 22 oktober, Mark wijst er tenslotte op dat er ook nog een strafklacht loopt tegen de waarnemend burgemeesters, ingediend door hemzelf en inwoners van de betrokken faciliteitengemeenten. Die zaak wordt op 3 maart volgend jaar door de rechtbank behandeld.

Naar aanleiding van een debat in de Gentse gemeenteraad kwam de problematiek van de hoofddoeken opnieuw ter sprake in het Vlaams halfrond. Gino De Craemer stelde dat dit debat vaak de verkeerde inzet heeft. Het debat moet volgens hem niet gaan over voor of tegen de islam of voor of tegen de multiculturele samenleving maar over het begrip neutraliteit of de vraag naar een neutraliteitsgebod voor mensen in openbare dienst. Volgens Gino is ook een pluriforme en veelkleurige ambtenarij, als vertegenwoordiger van de overheid, gebonden aan het neutraliteitsgebod. Samenleven in diversiteit betekent concreet dat er grenzen mogen worden gesteld aan de historische, politieke en religieuze traditie van nieuwkomers. Neutraliteit van de dienstverlening en respect moeten voorop staan en van toepassing zijn op alle ambtenaren. Zeker wat betreft de ambtenaren die in contact komen met de burger (de zogenaamde front-office medewerker). Uiterlijke symbolen van levensbeschouwingen, religieuze, politieke of andere overtuigingen kunnen dan ook niet worden gedragen: A government should not only be neutral, but also seen to be neutral. Gino pleitte er ten slotte voor het debat over diversiteit, discriminatie en arbeidskansen voor allochtone vrouwen niet te voeren op basis van symbolen maar op basis van de reële samenlevingsproblemen zoals taal en opleiding.

Als lid van de Commissie voor Buitenlands Beleid nam Jan Loones deze week deel aan de besprekingen van de beleidsbrieven en -prioriteiten voor wat betreft respectievelijk Ontwikkelingssamenwerking, Buitenlands Beleid en Toerisme. Inzake Ontwikkelingssamenwerking maakt Jan Loones zich, begrijpelijkerwijs, ernstige zorgen over de nu al zo lang afgesproken overheveling van bevoegdheden naar Vlaanderen. Naast de institutionele moeilijkheden, zijn er hoe langer hoe meer instanties en partijen die afstand nemen van de defederalisering. Ook Jan durft al eens twijfelen, bijvoorbeeld wijzend op een sterk argument tegen de overdracht, zoals uiteengezet in het merkwaardige boek van de Oxfordeconoom Paul Collier ("The Bottom Billion"). Daarin wordt gepleit voor meer militaire interventies, als internationale vredesmachten, waarbij vooral aandacht moet geschonken aan het onderste miljard noodlijdenden. Liefst 73% van het onderste miljard bevindt zich in een situatie van of net na een burgeroorlog, waarbij uiteraard alle materiële en logistieke hulp teniet is gegaan. De aantrekkelijke stelling werpt een totaal andere blik op ontwikkelingslanden, hun problemen, oplossingen, en de rol van het Westen. Het werpt uiteraard ook een andere blik op het Vlaamse beleid: er zullen meer middelen moeten zijn, met een meer gerichte inzet. En vooralsnog heeft Vlaanderen geen leger ...

Dinsdag was het zover. Het voorstel van decreet, dat bevestigt dat de Franstalige basisscholen in de zes Vlaamse faciliteitengemeenten onder de Vlaamse onderwijsregelgeving vallen en dus moeten voldoen aan de normale Vlaamse kwaliteitseisen, werd ingeleid in de commissie voor Onderwijs. Kris Van Dijck lichtte de juridische redenering toe, die in essentie stelt dat inzake onderwijs grondwettelijk een gemeenschap niets kan doen op het grondgebied van een andere gemeenschap. Politiek is dit voorstel de logische uitvoering van het Vlaams regeerakkoord, maar Kris benadrukte dat het voorstel vooral een uitgestoken hand is naar de betrokken Franstalige leerlingen en hun ouders. Vooreerst omdat Vlaanderen dit Vlaamse Franstalige onderwijs wil laten participeren aan het Vlaamse beleid inzake kwaliteitsonderwijs en dit daarvoor ook wil ondersteunen en begeleiden (zoals men dit doet voor alle Vlaamse scholen). Maar bovendien willen we de Franstalige kinderen uit de randgemeenten, veel meer dan nu het geval is, echt de kans geven om, als ze dat zouden willen, zonder taalachterstand de overstap te maken naar het Nederlandstalig secundair onderwijs. Dit maakt hun toekomstmogelijkheden veel ruimer. Het voorstel wordt nu verder in de commissie behandeld en wordt vermoedelijk voor het einde van het jaar door het Vlaams Parlement gestemd.

Kamer van Volksvertegenwoordigers

Donderdag vierde ons land de Dag van de Dynastie. Hoewel N-VA-Kamerlid Flor Van Noppen al meermaals te kennen had gegeven dat hij verkoos niet aanwezig te zijn, bleef men hem achtervolgen met de vraag of hij dan toch niet de officiële viering kon bijwonen. Er was namelijk volk tekort. Flor was echter duidelijk. Hij kon zich op de Dag van de Dynastie beter écht nuttig maken in zijn gemeente Dessel, waar hij eerste schepen is Een mening die overigens alle N-VA-parlementsleden waren toegedaan.

Bij het versturen van deze editie van de Parlementaire Nieuwsflits, is het nog niet bekend of de hoogzwangere Sarah Smeyers reeds bevallen is. De baby was uitgerekend voor dinsdag 13 november, maar laat blijkbaar op zich wachten. In ieder geval wensen we de toekomstige en trotse ouders veel geluk toe. Doordat Sarah nu moeder word, verandert er wel enigszins wat op de fractie. Sarah zal nu voor een periode op ouderschapsverlof zijn. Maar niet getreurd, ze blijft actief. U kan haar altijd bereiken via haar medewerkster Marijke Henne (marijke.henne@n-va.be).

In De Morgen van 29 oktober 2007 stond te lezen dat het ministerie van Justitie het niet langer noodzakelijk acht om over de Belgische nationaliteit te beschikken wanneer men cipier wil worden in een Belgische gevangenis. Een vreemde gang van zaken als men weet dat overheidsfuncties met een zeker staatsbelang, voorbehouden zijn aan Belgen. Els De Rammelaere ondervroeg daarover minister van Justitie Laurette Onkelinx in de commissie Justitie. Deze laatste antwoordde dat tot hiertoe geen niet-Belgen als beambte werden aangenomen. Of men de functie van cipier kan interpreteren als een materie van staatsbelang, is volgens de minister een zaak voor een werkgroep die zich over de problematiek buigt en advies zal uitbrengen aan de volgende minister van Justitie. Els nam echter geen genoegen met dit antwoord en ging verder. Op haar vraag of er niet-Belgen werden aangenomen bij de contractuele cipiers, moest de minister het antwoord schuldig blijven

In de faciliteitengemeente Ronse ontvingen een aantal inwoners een Franstalige uitnodiging voor het hernieuwen of aanvragen van een identiteitskaart. Deze uitnodigingen werden aan de gemeente verstrekt door het federale ministerie van Binnenlandse Zaken, meer bepaald de Directie Instellingen en Bevolkings/Rijksregister. Dit is een overtreding van de omzendbrief Peeters, die stelt dat elke individuele communicatie vanuit de gemeente in het Nederlands moet verlopen en pas in tweede instantie, en op uitdrukkelijk verzoek, in het Frans. Er ontstond een briefwisseling tussen de stad Ronse en Binnenlandse Zaken, maar het ministerie zag geen enkele reden om de situatie te wijzigen. Daardoor moest de stad Ronse op eigen kosten Nederlandstalige uitnodigingen drukken en verspreiden. Blijkbaar stuurt de FOD Binnenlandse Zaken automatisch een Franstalige uitnodiging naar houders van een Franstalige identiteitskaart, zelfs al wonen deze in het Vlaamse Gewest. Vermoedelijk gebeuren dergelijke praktijken dus ook in andere faciliteitengemeenten. De facto omzeilt de FOD Binnenlandse Zaken het Vlaamse taalbeleid m.b.t. de faciliteitengemeenten. Een beleid dat door een arrest van de Raad van State van 23 december 2004 werd bevestigd. Jan Jambon pakte minister van Binnenlandse Zaken Patrick Dewael hierover aan in de commissie Binnenlandse Zaken. De minister was duidelijk, het gaat hier om een federale materie, die volledig in overeenstemming is met de gecoördineerde taalwetten, en de FOD hoeft dan ook geen rekening te houden met de (Vlaamse) omzendbrief Peeters. M.a.w., de federale overheid kan ongegeneerd het Randbeleid van de Vlaamse Gemeenschap aan zijn laars lappen. En als de gemeenten het federale beleid toch in overeenstemming willen brengen met het Vlaamse beleid, dan moeten ze zelf maar opdraaien voor de kosten... België op zijn best! Jan Jambom nam hier echter geen genoegen mee en kondigde aan de nodige wetgevende initiatieven te nemen om een einde te maken aan deze gang van zaken.

Senaat

In de artsenkrant van vrijdag 16 november reageerde N-VA-ondervoorzitter en senator Louis Ide op de uitlatingen van Open Vld-senator Patrick Vankrunkelsven eerder deze week in diezelfde krant. Daarin pleitte Vankrunkelsven voor een defederalisering van de gezondheidszorg én voor een klassieke tripartite. Louis wou toch even de puntjes op de i zetten. Als N-VA-onderhandelaar voor gezondheidszorg weet hij als geen ander dat er vooral bij de Open Vld een zekere terughoudendheid leeft om de gezondheidszorg te defederaliseren en dat het de liberale partijen zijn die de deur voor de socialistische partijen dicht houden. Elk zijn goed recht natuurlijk, maar men moet niet de schijn ophouden alsof de Open Vld in beide aangelegenheden het onschuldige lam is.

Auteur:
Joachim Pohlmann, wetenschappelijk medewerker Kamer Peter Buysrogge, wetenschappelijk medewerker Vlaams parlement

Meer informatie:
Contactpersoon: Piet De Bruyn, woordvoerder
Telefoon: 02 219 49 30
Fax: 02 217 35 10
E-post: piet.debruyn@n-va.be
Url: www.n-va.be