Nederlands fotomuseum
The Power Show
Jacqueline hassink Nederlands Fotomuseum
17 november 2007 t/m 13 januari
Eindelijk een overzicht van een van de grootste conceptuele fotografen van dit
moment, Jacqueline Hassink (NL 1966)), te zien het Nederlands Fotomuseum
(Rotterdam) en Huis Marseille (Amsterdam). Bezoek beide tentoonstellingen
met korting!
In het Nederlands Fotomuseum van 17 november 2007 t/m 13 januari 2008
Car Girls en The Table of Power
in Huis Marseille van 1 december 2007 t/m 24 februari 2008
Arab Domains, View, Kyoto en Haute Couture Fitting Rooms, Paris
Hassink (Enschede 1966), woont en
werkt in New York, rondde in de loop
van 2006 verschillende omvangrijke
projecten af. Twee van de meest
opvallende zijn Car Girls en Arab
Domains. Hassink fotografeerde voor
eerstgenoemde serie wereldwijd op
autobeurzen de charmante dames die
bij de auto's poseren en wier uiterlijk is
afgestemd op de uitstraling van het
desbetreffende automodel. Voor Arab
Domains portretteerde zij Arabische
vrouwen met topfuncties in de landen
van het Midden Oosten, zowel in hun
bedrijf als bij hen thuis. Terwijl het
Nederlands Fotomuseum de Car Girls
in installatievorm laat zien, toont
Hassink haar Arabische serie in Huis
Marseille. Beide tentoonstellingen
worden aangevuld met andere recente
werken. Naar aanleiding van de
tentoonstelling verschijnt ook The
Power Book, Jacqueline Hassinks
eerste monografie in de vorm van
een travellogue. Van Arab Domains
verschijnt in 2008 een afzonderlijke
publicatie bij I.B. Tauris. Van het Car Girls zal in 2008 ook een boek verschijnen.
Werk van Hassink is opgenomen in diverse toonaangevende collecties en musea. In
2002 ontving ze de Prix No Limit d'Arles in Frankrijk.
PERSBERICHT
oktober 2007
The Power Show
Jacqueline Hassink
17 november 2007 t/m 13 januari
2008 in het Nederlands
Automeisjes en paskamers Fotomuseum
Jacqueline Hassink is geïnteresseerd in de manier waarop economische macht 1 december 2007 t/m 24 februari
wordt geënsceneerd, en dan vooral in een omgeving die macht bevestigt en het 2008 In Huis Marseille
uitoefenen ervan mogelijk maakt. In verschillende fotoprojecten laat zij zien welk
imago bedrijven of het nu de auto-industrie of de modewereld betreft zich
aanmeten en hoe en wanneer zij daarmee naar buiten treden. Bijvoorbeeld via
het interieur van de hoofdkantoren, zoals Hassink eerder liet zien in de serie
Mindscapes. Of via de promotiemeisjes uit de serie Car Girls, wier uiterlijk is
afgestemd op de uitstraling van het automodel dat zij op de autobeurzen
promoten. Zeer exclusieve Franse modehuizen dragen hun identiteit via de
inrichting van hun paskamers uit (Haute Couture Fitting Rooms, Paris).
Publiek versus privé
De thematiek in de foto's van Hassink spitst zich toe op de begrippen publiek
versus privé, dan wel buiten tegenover binnen. De grenzen tussen het publieke
en het private domein komt misschien wel het duidelijkst naar voren in de serie
Arab Domains, waarvoor zij Arabische zakenvrouwen portretteerde aan de hand
van hun vergaderruimte en eetkamer.
Foto's, interviews en reizen
Kenmerkend voor Hassinks manier van werken is de nauwgezette systematiek
waarmee ze haar foto's maakt, beschrijft en toont. Het onderzoek, de interviews
en de reis die aan het maken van de foto vooraf gaan, maken in haar visie
evenzeer onderdeel uit van het uiteindelijke werk. Niet alleen het resultaat telt,
maar ook het concept en de discussie die ze met haar thematiek initieert.
Goedkoop naar The Power Show
Op vertoon van het toegangsbewijs tot het Fotomuseum betaalt men het actietarief van
3,- voor Huis Marseille en vice versa. (Huis Marseille: 5,- / Nederlands Fotomuseum: 6,-)
The Power Book by Jacqueline Hassink, Londen (Chris Boot Ltd) 2007, met essays van
Els Barents en Frits Gierstberg, 192 pag., ISBN 10:1-905712-07-3, ISBN 13: 978-1-
905712-07-6, www.chrisboot.com
Bestellen:
The Power Book
Jacqueline Hassink & Els Barents
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
in het Nederlands Fotomuseum van 18 november 2007 t/m 13 januari 2008
Car Girls en The Table of Power
De auto-industrie behoort tot de grootste bedrijfstakken van de wereld. Waar de
autofabrikanten zich met hun producten graag van elkaar willen onderscheiden,
presenteren ze hun nieuwste auto's juist allemaal op de zelfde manier: met vrouwelijke
modellen. Verbaasd over deze uniformiteit bezocht Hassink autoshows over de hele
wereld. De car girls categoriseert Hassink op o.a. locatie, automerk, autokleur, kledingstijl,
haarkleur etc. www.jacquelinehassink.com
Hassink maakte naam met haar The Table of Power, waarvoor zij de vergadertafels
fotografeerde van de grootste multinationals ter wereld.
---- --