Nederlands fotomuseum


The Power Show
Jacqueline hassink Nederlands Fotomuseum

17 november 2007 t/m 13 januari

Eindelijk een overzicht van een van de grootste conceptuele fotografen van dit moment, Jacqueline Hassink (NL 1966)), te zien het Nederlands Fotomuseum (Rotterdam) en Huis Marseille (Amsterdam). Bezoek beide tentoonstellingen met korting!

In het Nederlands Fotomuseum van 17 november 2007 t/m 13 januari 2008 Car Girls en The Table of Power

in Huis Marseille van 1 december 2007 t/m 24 februari 2008 Arab Domains, View, Kyoto en Haute Couture Fitting Rooms, Paris

Hassink (Enschede 1966), woont en

werkt in New York, rondde in de loop van 2006 verschillende omvangrijke projecten af. Twee van de meest

opvallende zijn Car Girls en Arab Domains. Hassink fotografeerde voor eerstgenoemde serie wereldwijd op

autobeurzen de charmante dames die bij de auto's poseren en wier uiterlijk is afgestemd op de uitstraling van het

desbetreffende automodel. Voor Arab Domains portretteerde zij Arabische vrouwen met topfuncties in de landen

van het Midden Oosten, zowel in hun bedrijf als bij hen thuis. Terwijl het Nederlands Fotomuseum de Car Girls

in installatievorm laat zien, toont Hassink haar Arabische serie in Huis Marseille. Beide tentoonstellingen worden aangevuld met andere recente werken. Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt ook The Power Book, Jacqueline Hassinks eerste monografie in de vorm van een travellogue. Van Arab Domains verschijnt in 2008 een afzonderlijke publicatie bij I.B. Tauris. Van het Car Girls zal in 2008 ook een boek verschijnen. Werk van Hassink is opgenomen in diverse toonaangevende collecties en musea. In 2002 ontving ze de Prix No Limit d'Arles in Frankrijk.

PERSBERICHT oktober 2007

The Power Show Jacqueline Hassink 17 november 2007 t/m 13 januari 2008 in het Nederlands Automeisjes en paskamers Fotomuseum

Jacqueline Hassink is geïnteresseerd in de manier waarop economische macht 1 december 2007 t/m 24 februari wordt geënsceneerd, en dan vooral in een omgeving die macht bevestigt en het 2008 In Huis Marseille uitoefenen ervan mogelijk maakt. In verschillende fotoprojecten laat zij zien welk imago bedrijven ­ of het nu de auto-industrie of de modewereld betreft ­ zich aanmeten en hoe en wanneer zij daarmee naar buiten treden. Bijvoorbeeld via het interieur van de hoofdkantoren, zoals Hassink eerder liet zien in de serie Mindscapes. Of via de promotiemeisjes uit de serie Car Girls, wier uiterlijk is afgestemd op de uitstraling van het automodel dat zij op de autobeurzen promoten. Zeer exclusieve Franse modehuizen dragen hun identiteit via de inrichting van hun paskamers uit (Haute Couture Fitting Rooms, Paris).

Publiek versus privé
De thematiek in de foto's van Hassink spitst zich toe op de begrippen publiek versus privé, dan wel buiten tegenover binnen. De grenzen tussen het publieke en het private domein komt misschien wel het duidelijkst naar voren in de serie Arab Domains, waarvoor zij Arabische zakenvrouwen portretteerde aan de hand van hun vergaderruimte en eetkamer.

Foto's, interviews en reizen
Kenmerkend voor Hassinks manier van werken is de nauwgezette systematiek waarmee ze haar foto's maakt, beschrijft en toont. Het onderzoek, de interviews en de reis die aan het maken van de foto vooraf gaan, maken in haar visie evenzeer onderdeel uit van het uiteindelijke werk. Niet alleen het resultaat telt, maar ook het concept en de discussie die ze met haar thematiek initieert.

Goedkoop naar The Power Show
Op vertoon van het toegangsbewijs tot het Fotomuseum betaalt men het actietarief van 3,- voor Huis Marseille en vice versa. (Huis Marseille: 5,- / Nederlands Fotomuseum: 6,-)

The Power Book by Jacqueline Hassink, Londen (Chris Boot Ltd) 2007, met essays van Els Barents en Frits Gierstberg, 192 pag., ISBN 10:1-905712-07-3, ISBN 13: 978-1- 905712-07-6, www.chrisboot.com


Bestellen:

The Power Book
The Power Book
Jacqueline Hassink & Els Barents


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

in het Nederlands Fotomuseum van 18 november 2007 t/m 13 januari 2008 Car Girls en The Table of Power
De auto-industrie behoort tot de grootste bedrijfstakken van de wereld. Waar de autofabrikanten zich met hun producten graag van elkaar willen onderscheiden, presenteren ze hun nieuwste auto's juist allemaal op de zelfde manier: met vrouwelijke modellen. Verbaasd over deze uniformiteit bezocht Hassink autoshows over de hele wereld. De car girls categoriseert Hassink op o.a. locatie, automerk, autokleur, kledingstijl, haarkleur etc. www.jacquelinehassink.com
Hassink maakte naam met haar The Table of Power, waarvoor zij de vergadertafels fotografeerde van de grootste multinationals ter wereld.


---- --