Gemeente Zoetermeer

Sinterklaas in Second Life : Hollandse traditie met virtueel trekje

Op 17 november verwelkomt Nederland Sinterklaas. Vrijwel iedere gemeente organiseert een intocht om Sinterklaas en de Zwarte Pieten te verwelkomen. De Goedheiligman doet dit jaar zelfs de eerste virtuele gemeente aan. Om 11 uur is het feest in het Zoetermeerse Stadshart in Second Life. Een paard, een boot, Zwarte Pieten en pepernoten. Alle ingrediënten voor het traditionele kinderfeest zijn aanwezig. Toch krijgt de Sint in Second Life een futuristisch tintje.

Eén maand na de opening van het Stadshart in Second Life, vormt de Sinterklaasintocht de kickoff van een aantal activiteiten in het virtuele Zoetermeerse winkelcentrum. Iedereen is welkom tijdens deze ludieke actie. Met een avatar kan zowel groot als klein de Sint welkom heten in Second Life.
De intocht is een initiatief van het Stadshart Zoetermeer. Marco van Noort van FPN-groep is penningmeester van het winkelcentrum: Met de Sinterklaasintocht in Second Life gebeurt er eens iets in het virtuele Zoetermeer. Hiermee hopen wij dat het winkelcentrum zich ontwikkelt tot een ontmoetingsplaats voor avatars.

Vliegend paard
Wat maakt deze intocht anders dan de échte intochten door het hele land? Marco: De intocht in Second Life is wat futuristischer dan in het echt. Hoe het er precies uitziet, moet iedereen zelf komen bekijken. Sinterklaas draagt gewoon een mijter en ook de pepernoten zijn aanwezig. Maar misschien kan de schimmel vliegen en de boot rijden. Alles is toch net een tikje anders dan normaal. Met de intocht in Second Life richt het Stadshart zich niet op de kleinsten onder ons. Voor hen is het natuurlijk veel leuker om de Sint in het echt te zien. Zij kunnen om elf uur terecht in het echte winkelcentrum voor een handje pepernoten. Maar voor de ongelovigen onder ons, is het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen bij de virtuele intocht.

Meer activiteit
Speciaal aan de virtuele intocht is het ontbreken van commercieel gewin voor de bezoekers. Er valt niets te winnen of verdienen. Toch is het erg leuk om mee te maken. Net als Sweet Caribean en het Jazz festival, dat het Stadshart komend jaar in Second Life organiseert. Natuurlijk staan er ook activiteiten op het programma met een meer commercieel karakter. Zo opent het Stadshart in december een virtuele vestiging van Expo, waar bezoekers terecht kunnen voor een gadget. In 2008 opent FPN-groep een woonwinkel. Hier kunnen mensen experimenteren met nieuwe stijlen en huizen die te koop staan in 3D bekijken. Second Life is een ideale manier om dingen te laten zien die de consument voordeel opleveren, vertelt Marco over dit laatste initiatief.