Nieuwe novelle van Toon Tellegen in Grafisch Nederland

14/11/2007 12:27



Grafische Cultuur Stichting



'Een nieuwe tijd' is de titel van een nieuwe novelle van Toon Tellegen. Toon Tellegen schreef het verhaal voor Grafisch Nederland, het jaarlijkse visitekaartje van de Nederlandse grafische wereld. Ruim dertig bedrijven en toeleveranciers werkten mee aan de totstandkoming van het boek, dat op maar liefst acht verschillende papiersoorten werd gedrukt. Zaterdag 17 november krijgt de auteur het eerste exemplaar van de uitgave overhandigd tijdens Papier Hier in Pakhuis De Zwijger in Amsterdam.

In zijn novelle schetst Toon Tellegen het portret van Jacob Laagwater, een Einzelgänger met een uiterst relativerende kijk op God en gebod. In de kleine wereld van de jaren vijftig, vol opgelegde waarden en gekunstelde normen, zet Laagwater de mensen om zich heen - en tegelijkertijd ook de lezer - voortdurend op het verkeerde been.

Bijzonder aan 'Grafisch Nederland 2008 Een nieuwe tijd' is bovendien dat het verhaal op verschillende manieren wordt verteld of verbeeld, door negen ontwerpers en kunstenaars. Ontwerpbureau Lava, dat een belangrijk aandeel had in de totstandkoming van het gehele boek, zorgde voor de traditionele typografische weergave en een grafische voorstelling van enkele zinsneden. Anderen vertellen met fotografie (Elspeth Diederix), tekeningen (Paul Faassen, Harmen Liemburg), typografische beelden (René Knip), schilderingen (Vittorio Roerade), grafische animaties (Rauser - Ellen Krombout en Joost de Boer) en zelfs met muziek (Hans Muller) en in een door deze muziek gestuurde beeldtaal (Typophonics - David Benqué). Allen maakten gebruik van de door hen gewenste grafische technieken. Het is dit samenspel tussen creatieven en industrie dat de jaarlijkse uitgaven van Grafisch Nederland tot een internationaal geliefd verzamelobject hebben gemaakt.

'Grafisch Nederland 2008 Een nieuwe tijd' is te koop bij de betere boekhandel of rechtstreeks bij de uitgever, de Grafische Cultuurstichting (www.grafischnederland.nl). Het boek (240 x 315 mm groot) telt 156 pagina's op formaat 240 x 315 mm en kost E 49,50. Het boek is genaaid gebonden en verpakt in een grijsbord omdoos.

ISBN/EAN 978-90-70809-06-5





http://www.grafischecultuur.nl