266Logohi-res
MediascopeEurope_nodate

8 OP 10 MENSEN IN NEDERLAND ONLINE

EIAA-studie openbaart hoe sterk het internet geïntegreerd is in het alledaagse leven

Belangrijkste vaststellingen in Nederland
· De internetpenetratie in Nederland is de hoogste in Europa. Gemiddeld gebruiken 81% van de Nederlandse respondenten per week Internet
· Stijging van het online-percentage bij vrouwen en de leeftijdsgroep 55+
· Internet voor TV bij jeugdige deelnemers
· Internetgebruikers surfen gemiddeld 5,6 dagen per week
· Social networking-sites worden nu bezocht door 40% van de internetgebruikers
· 8 van de 10 internetgebruikers zijn via een breedbandaansluiting verbonden met het internet

Londen, 16 november 2007 - Volgens een studie die gisteren werd gepubliceerd door de European Interactive Advertising Association (EIAA) gebruiken 81% van de mensen in Nederland nu regelmatig elke week het internet; dat is een stuk boven het Europese gemiddelde, te weten 57% en het hoogste percentage in Europa. Dat betekent dat 11 miljoen mensen in Nederland nu regelmatig online zijn.

Vandaag de dag besteden mensen in Nederland tussen 16 en 24 jaar 26% meer tijd aan surfen op internet dan aan televisiekijken, en bijna 9 op 10 (88%) verklaren dat hun consumptie van andere media gedaald is als een direct gevolg van het internet. Nederlandse personen tussen 16 en 24 surfen ook vaker op internet dan dat ze TV-kijken - 88% van deze jonge bevolkingsgroep gebruikt het internet tussen 5 en 7 dagen per week, terwijl slechts 78% regelmatig naar televisie kijken.

Daarnaast is ook de aanhoudende populariteit van het internet bij de leeftijdsgroep 55+ en bij vrouwen een sleutelfactor voor de online-groei in Nederland. Sinds 2006 is het aantal personen boven de 55 dat elke week gebruik maakt van het internet in Nederland met 11% gestegen. Dezelfde stijging is ook opgetreden bij vrouwen.

Internet als concurrentie voor de televisie
Alhoewel de jeugd het internet verkiest boven de televisie, is de consumptie van televisie nog steeds favoriet bij alle demografische groepen in Nederland.
Sinds 2004 steeg het aantal personen dat gebruik maakt van internet in Nederland met 27%; het aantal TV-kijkers nam in dezelfde periode af met 8%.

Het internet ontwikkelt zich razendsnel tot belangrijkste mediabron. De internetgebruikers consumeren ook in toenemende mate magazines, kranten, radio- en televisieprogramma's online.

Top drie voor social networking
Social networking blijft in de top 3 staan. 40% van alle Nederlands internetgebruikers communiceren minstens eenmaal per maand via social networking-sites. Binnen Europa bezet Nederland daarmee de derde plaats (naast het creëren en beschikbaar maken van content) bij de meest populaire online-activiteiten.

Het aantal Nederlandse internetgebruikers dat minstens eenmaal per maand online televisieprogramma's, films of videoclips bekijkt is sinds 2006 met 133% gestegen. Dit wordt nog versterkt door een stijgende penetratie van breedbandaansluitingen - 8 op 10 internetgebruikers in Nederland beschikt nu over een breedbandaansluiting.

Alison Fennah, afgevaardigd bestuurder van de EIAA zegt: "Onze Mediascope-studie toont aan dat de consumenten het internet gebruiken voor zowel nuttige doeleinden als voor ontspanning en dat de wereld in toenemende mate digitaal wordt. Wij hopen dat we adverteerders en bureaus kunnen helpen bij het anticiperen op en begrijpen van deze evolutie en het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve communicatiestrategieën."

Nederlandse internetgebruikers wisselen ook graag online informatie uit; het aantal personen dat actief deelneemt aan blogs is sinds 2006 met 30% gestegen, 40% creërt online inhoud (content) en stelt deze ter beschikking (een stuk boven het Europese gemiddelde van 18%) en bijna een kwart van de internetgebruikers (24%) wisselt van gedachten in forums - nog een bewijs hoe belangrijk mondelinge publiciteit via het internet kan zijn.

Top 10 van de populairste online-activiteiten in Nederland
Zoeken
93%
E-mail
92%
Communicatie via social networking-sites
40%
Creëren en uitwisselen van inhoud
40%
Instant-messaging
36%
Muziek downloaden
35%
Radio beluisteren
28%
TV-programma's, films of videoclips bekijken
28%
Van gedachten wisselen in forums
24%
Films, TV-programma's of videoclips downloaden
20%

Ik kan niet meer zonder
92% van alle internetgebruikers in Nederland verklaarde dat ze niet kunnen leven zonder minstens één online-activiteit. Dit bewijst hoe sterk het internet geïntegreerd is in ons dagelijks leven. Meer dan de helft (51%) van de deelnemers zei dat ze niet zouden kunnen leven zonder e-mail; dat is ver boven het Europese gemiddelde van 32%. En bijna alle Nederlands internetgebruikers (99%) geeft toe dat ze andere dingen minder vaak doen als gevolg van het internet. Bijna twee derde (62%) gebruikt andere media minder als gevolg van het internet; 42% kijkt minder TV, 20% luistert minder naar de radio en 23% leest minder vaak de krant. Dit is vooral te wijten aan het feit dat 65% van de internetgebruikers minstens één keer per maand nieuws-sites bezoekt.

Ranglijst van websites die minstens één keer per maand worden bezocht
Banking en financiën
75%
Nieuws
65%
Reizen
58%
Prijzen vergelijken
54%
Lokale informatie
49%
Vakantie
49%
Gezondheid
43%
Muziek
35%
Veiling
34%
Immobiliën
31%

De onderzoekers van EIAA Mediascope vroegen Nederlandse internetgebruikers ook waarom ze voor bepaalde taken geen gebruik maken van het internet. De overwegende reden was dat ze deze niet relevant vonden. Interessant genoeg vond slechts een klein aantal gebruikers (minder dan 10%) dat deze taken te ingewikkeld zijn. Op de vraag waarom ze geen content creëren en ter beschikking stellen, antwoordde echter 22% van de deelnemers dat ze niet eens wisten dat deze mogelijkheden bestaan.

Michael Kleindl, voorzitter van de EIAA en bestuurder van Valkiria Network verklaarde: "Nu in het vijfde jaar achtereen dat we dit doen toont onze Mediascope-studie aan hoe snel consumenten hun gewoontes veranderen onder invloed van de nieuwe digitale mogelijkheden die ze krijgen aangeboden. De uitdaging voor adverteerdes is het creëren van campagnes die afgestemd zijn op deze consumenten."

Met meer dan 7.000 ondervraagde deelnemers over heel Europa is de Europese Mediascope-studie van de EIAA één van de meest complete onderzoeken over hoe de mensen in Europa hun tijd verdelen over verschillende media en hoe de consumenten gebruik maken van het internet voor inhoud, communicatie en e-commerce. Het onderzoek werd begeleid door SPA en uitgevoerd door Synovate. Synovate is lid van de Aegis-groep.

-ends-

De studie omvatte 7.008 willekeurig uitgevoerde telefooninterviews met 1.000 deelnemers in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en de Scandinavische staten en telkens 500 deelnemers in België en Nederland. De interviews werden gevoerd in september 2007.

Over de EIAA
De European Interactive Advertising Association (www.eiaa.net) is een unieke pan-Europese organisatie voor verkopers van interactieve media. De primaire doelen van de EIAA zijn het opwekken en verbeteren van het begrip voor de waarde van online-reclame als medium, het uitbreiden van de Europese interactieve reclamemarkt door de effectiviteit ervan te bewijzen en het aandeel in de algemene reclamemarkt te vergroten. De leden zijn momenteel AD Europe, AdLINK Group, AOL Europe, Microsoft Digital Advertising Solutions, Tiscali, Yahoo! Europe, LYCOS Network Europe, Atlas & DRIVEpm, Doubleclick, wunderloop en MTV Networks Europe. Voorzitter is Michael Kleindl van Valkiria Network. Het netwerk van de EIAA-leden vertegenwoordigt 79% van het Europese online-publiek.
Voor meer informatie neemt u contact op met:
Alison Fennah/Sarah Miller
EIAA
Tel: 01536 712710
E-mail: afennah@eiaa.net
smiller@eiaa.net

image001122.png
image001122.png