Onderzoek: Marketingmix overwegend traditioneel
Online media spelen nog geen rol van betekenis
AMERSFOORT, 20071116 -- Marketeers houden hardnekkig vast aan de traditionele marketingmix. Alle internethypes en nieuwe technologieën ten spijt spelen online media hierbij nog steeds geen rol van betekenis. Dit is één van de verrassende conclusies uit onderzoek van OnlineResults, uitgevoerd onder marketeers van organisaties van uiteenlopende omvang. "Ik weet nog niet goed wat ik eraan heb", aldus één van de respondenten.
Aanleiding voor dit onderzoek vormden recente berichten in de media over de moeizame opmars van online marketing, alsmede eerder onderzoek van OnlineResults naar de kennis van en ervaring met zoekmachineoptimalisatie. Hieruit bleek dat marketeers een toenemende druk ervaren om online media in te zetten. Om klanten hierbij van passend advies en de juiste ondersteuning te kunnen voorzien, vroeg OnlineResults marketeers naar de plaats die online media op dit moment innemen in hun marketingmix en hoe zij de ontwikkelingen in de nabije toekomst zien.
Offline
Eén van de vragen was welke activiteiten de organisaties zoal uitvoeren om meer traffic naar hun website te genereren. Op deze vraag werd verrassend vaak `Geen' geantwoord. Met als argument dat de website geen centrale rol speelt in de totale marketingmix, maar vooral ondersteunend is aan de andere media. Nog steeds vindt het gros van de marketingactiviteiten offline plaats en worden vooral traditionele media als brochures, billboards en `papieren' advertenties ingezet. "Maar wij vermelden de website wel op al onze uitingen".
Onbekendheid
De aarzeling van marketeers om ook online media in te schakelen komt volgens veel respondenten vooral door de relatieve onbekendheid met het internet. Zo weten veel organisaties bijvoorbeeld niet wat zoekmachinemarketing en zoekmachineoptimalisatie precies inhouden, en is er ook geen tijd om zich daarin te verdiepen. "Het is echt een vak apart en behoorlijk arbeidsintensief".
Webstatistieken
Ook het meetbaar maken van het rendement van de online inspanningen vormt een struikelblok bij veel organisaties. Veel marketeers menen dat zij meer uit de online activiteiten van hun organisatie zouden kunnen halen als zij de webstatistieken beter zouden kunnen analyseren en interpreteren. Als er al naar de statistieken wordt gekeken, gebeurt dit nog niet structureel. Ook hierbij spelen gebrek aan kennis en tijd de marketeers parten. "We zijn ons ervan bewust dat we er nog niet uithalen wat erin zit", geven velen aan.
Over OnlineResults
OnlineResults is een online marketingadviesbureau dat zijn jarenlange expertise inzet bij het oplossen van uiteenlopende online marketingvraagstukken. Zo ondersteunen wij organisaties onder meer bij het opzetten en uitvoeren van hun online strategie. Verder voeren wij online kwalitatief onderzoek uit naar het gebruiksgemak en de toegevoegde waarde van bedrijfssites. Ook periodieke analyse van webstatistieken en het optimaliseren van de online marketing inspanningen behoren tot onze dienstverlening. Meer informatie? Kijk dan op www.onlineresults.nl.
OnlineResults