Ingezonden persbericht


Canon onthult de oorzaken van kantoorwoede:

Lange en zinloze vergaderingen ergeren Europees kantoorpersoneel het meest

Hoofddorp, 16 november 2007 - Meer dan 80 procent van de kantoorwerkers in Europa heeft collega's wel eens witheet van woede zien worden op het werk. Een belangrijke oorzaak van deze zogenaamde 'office rage' zijn lange, zinloze vergaderingen. Bovendien vindt 60 procent van het kantoorpersoneel dat de beroerde inrichting van hun kantoren bijdraagt aan het opwekken van stress. Ook slechte archivering waardoor documenten niet terug te vinden zijn, maakt mensen soms razend. Kantoorwoede wordt meestal afgereageerd op bureaus, pennen, nietmachines en op machines, zoals printers of copiers. Dit blijkt uit een Europees onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Canon onder 2000 kantoormedewerkers, onder wie ruim 150 Nederlanders.

'Office rage'
Canon, wereldmarktleider in digitale beeldverwerking, wilde weten wat de grootste stressfactoren zijn die kunnen leiden tot 'office rage': een situatie waarbij kantoorpersoneel volledig doordraait uit pure woede en onmacht. Het door ICM Research uitgevoerde onderzoek naar zaken die kantoorpersoneel kwaad maken bevat een analyse van de houding en ervaringen van bijna 2000 kantoormedewerkers in Europa. Het onderzoek wees uit dat meer dan vier op de vijf (83 procent) Europese kantoorwerkers hebben meegemaakt dat iemand anders volledig de zelfbeheersing verloor op het werk.

Scandinaviërs stoïcijns, Italianen het felst
Gebleken is dat in de Scandinavische landen de meest stoïcijnse medewerkers van Europa werken. Een relatief laag percentage (68 procent) van hen heeft een collega zichtbaar boos zien worden. Italië maakt zijn felle reputatie waar, want bijna alle medewerkers (94 procent) hebben wel eens iemand anders zijn zelfbeheersing op het werk zien verliezen. In totaal heeft bijna twee derde (63 procent) van de geïnterviewden aangegeven zichtbaar zijn zelfbeheersing te hebben verloren. Dit maakt duidelijk dat kantoorwoede een wezenlijk en serieus fenomeen is in de Europese kantoren.

'Serieus probleem'
Martin Trampe, Managing Director van Canon Nederland: "Omdat slechts vijf procent van de Europese kantoorwerkers aangeeft dat niets hen ooit kwaad gemaakt heeft op het werk, kun je ervan uitgaan dat woede-uitbarstingen op het kantoor een serieus probleem kunnen zijn waarmee bedrijven in heel Europa te maken hebben. Als bedrijf wil je proberen om boosheid op het werk tot een minimum te beperken. Dit valt onder meer te bereiken door gebruik te maken van oplossingen die het werk gemakkelijker maken."

De oorzaken
Ook de oorzaken van de kantoorwoede zijn onderzocht. De belangrijkste reden voor kantoorpersoneel om volledig uit zijn dak te gaan zijn lange of zinloze vergaderingen. Meer dan de helft van de ondervraagden noemde dit fenomeen. Door de lengte en frequentie van vergaderingen terug te brengen kunnen bedrijven een belangrijke oorzaak van boosheid onder hun werknemers wegnemen.

Nederlandse ergernis
Maar ook slechte manieren en grofheid op het werk maakten de helft (gemiddeld 48 procent) van de ondervraagden kwaad en zijn één van de belangrijkste redenen dat mensen hun zelfbeheersing verliezen of fysieke tekenen van kwaadheid vertonen. Nederlandse ondervraagden noemden slechte manieren zelfs in 56 procent van de gevallen als oorzaak voor hun woede. Ook 'politieke spelletjes' ergeren Nederlanders meer dan de gemiddelde Europeaan (31 procent): 42 procent wordt daar kwaad om. Andere belangrijke klachten hebben onder andere te maken met te weinig support van de baas of collega's - 42 procent van de Nederlanders ergert zich hieraan.

IT-problemen
Problemen met printers en IT zijn ook een veelvoorkomende oorzaak van frustratie op het kantoor. Bijna een derde van het kantoorpersoneel heeft er last van. Trampe: "Om mensen minder stress te laten ervaren op kantoor moet je ze meer controle geven over hun werkomgeving. Bovendien werken die maatregelen besparend op de levensduur van kantoorapparatuur." Want uit het onderzoek blijkt ook dat als kantoorwerkers in boosheid ergens tegen aanschoppen of iets breken het meestal gaat om bureaus en wat daarop te vinden is, zoals nietmachines en pennen. Maar 12 procent van de mensen die kwaad werden, gaven toe de kantoorprinter geschopt of beschadigd te hebben.

Kantoorinrichting

60 procent van de respondenten vindt dat de inrichting van het kantoor de niveaus van stress verhoogde. Dat is vooral het geval in kantoortuinen, waarbij iedereen elkaar kan zien en er weinig privacy is. 19 procent vindt zelfs dat de slechte inrichting significant bijdraagt aan een verhoogd stressniveau. In Spanje had maar liefst 79 procent van de respondenten deze mening. Dr. Simona Mainini, een Feng Shui Master, zegt niet voor niets: "Stress is een nevenproduct van onze ongebalanceerde levensstijlen. De productiviteit gaat er niet zomaar op vooruit als je langer werkt om strikte deadlines te halen. Het creëren van een meer gebalanceerde werkomgeving is de manier om de zakelijke resultaten te behalen die medewerkers wensen."

Stress! Documenten kwijt
Een vijfde van de Europese kantoorwerkers is boos over de tijd die het neemt om documenten te vinden en op te halen uit het bedrijfsnetwerk. Daartegenover staat dat één op de vier (24 procent) van de kantoorwerkers gelooft dat snelle en eenvoudige toegang tot documenten hun kantoorwerk een stuk leuker maakt. Trampe legt uit waarom Canon dit grootschalige onderzoek heeft laten uitvoeren. "Als kantoorautomatiseerder willen wij weten wat productiviteit binnen ondernemingen kan verhogen. Uit dit onderzoek blijkt onder meer dat het terugvinden en het verwerken van documenten belangrijke factoren zijn voor mensen om hun werk leuk te vinden. Zo is lang en zinloos vergaderen vaak een gevolg van een slechte voorbereiding. Als mensen vergaderen over de juiste punten - lees: de juiste documenten - zullen vergaderingen veel korter en efficiënter worden. Zo wordt een belangrijke reden voor office rage weggenomen."

Over Canon
Sinds de oprichting in 1935 is Canon een toonaangevende leverancier van innovatieve producten en oplossingen op het gebied van Digital Imaging en Informatie Technologie voor consumenten en zakelijk gebruikers. Canon investeert jaarlijks 7,9 procent van de jaaromzet in Research en Development, wat in 2005 meer dan EUR 2 miljard was. Canon heeft de ambitie om in elke branche waarin het actief is, wereldwijd een nummer één positie in te nemen. Hier maken wereldwijd meer dan 118.000 werknemers zich sterk voor. De bedrijfsfilosofie van Canon is Kyosei en betekent 'samenleven en samenwerken voor het algemeen belang'. Deze filosofie klinkt door in Canons missie, doelstellingen en cultuur. Vanuit deze Kyosei-gedachte ondersteunt Canon verschillende initiatieven op maatschappelijk, cultureel en sportief vlak. Meer informatie over Canon is te vinden op: www.canon.nl.


- EINDE PERSBERICHT -

Noot aan de redactie (