Provincie Limburg

Persberichten

Overheden maken werk van verbeteren dienstverlening De Provincie Limburg gaat gemeenten die meewerken aan een verbeter- en innovatieprogramma op het gebied van dienstverlening financieel ondersteunen met 3000,- per gemeente. Dit programma moet de dienstverlening van gemeenten in de richting van het bedrijfsleven verbeteren, en daarmee de dienstverlening van de overheid. De Provincie heeft daartoe in samenwerking met Ondernemend Limburg (Limburgse werkgeversorganisatie, MKB en de LLTB) alle gemeenten vouchers ter waarde van 3000,- gestuurd. Die dekken de helft van de kosten. De gemeenten Leudal en Gulpen-Wittem leverden de vouchers deze week in op de Limburgse Bestuurdersdag en zijn daarmee de eerste die met het verbeter- en innovatieprogramma gaan werken.

Uiteindelijke doel van het programma is het verbeteren van de dienstverlening van de overheid. Het programma analyseert hoe de dienstverlening richting het bedrijfsleven ervoor staat: waar zijn verbeteringen mogelijk en waar kunnen organisaties van elkaar leren. Ook is er aandacht voor het verminderen van de administratieve lasten voor bedrijven en het vergroten van de kennis over betere dienstverlening bij de Limburgse overheden. Het verbeter- en innovatieprogramma is ontwikkeld door TNS NIPO met hulp van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

Maar de Provincie zet nog meer middelen in om de dienstverlening van de Limburgse overheden te verbeteren. Zo stelt zij de gemeenten een adviseur ter beschikking die hen kan helpen bij het verbeteren van de dienstverlening en het beoordelen van regelgeving. Alhoewel regelgeving een noodzaak is, wordt zij door het bedrijfsleven op onderdelen vaak als onnodig lastig ervaren. Den Haag constateerde dit al eerder en geeft subsidie aan gemeenten die de regels laten doorlichten: 75 procent van de kosten. In aanvulling hierop zal de adviseur de gemeenten niet alleen motiveren tot zelfonderzoek, maar ook helpen het traject in gang te zetten.

Tenslotte moedigt de Provincie gemeenten aan om tot een serviceloket voor het bedrijfsleven te komen. Bij dit centrale punt zouden bedrijven terecht moeten kunnen voor een scala aan diensten en producten, waarvoor ze nu langs verschillende instanties moeten. De gemeente Weert is al bezig met de ontwikkeling van een serviceloket. Op korte termijn zal ook een voorstel worden uitgewerkt voor de regio Venlo en Sittard-Geleen.

Al deze maatregelen vormen de verdere invulling van het Pact van Thorn. In dit pact kwamen anderhalf jaar geleden de overheden (Provincie en gemeenten) en het bedrijfsleven overeen dat de partijen van elkaar kunnen en moeten leren, en dat er toegewerkt gaat worden naar één loket voor de dienstverlening.

16-11-2007 16:45