2 Miljard euro voor economische impuls noorden des lands kabinet ziet af van
aanleg Zuiderzeelijn
Nieuwsbericht | 16-11-2007
De ministerraad heeft op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en
Waterstaat besloten af te zien van de aanleg van een nieuwe snelle
spoorverbinding tussen Schiphol en Groningen. Er wordt de komende
jaren wel voor 2 miljard euro geïnvesteerd in diverse
infrastructuurprojecten en andere economische structuurversterkende
maatregelen in de noordelijke provincies (Groningen, Drenthe,
Friesland en de Noordoostpolder). Verder heeft het kabinet besloten
1,35 miljard euro te reserveren voor versterking van het openbaar
vervoer in de regio Schiphol, Amsterdam, Almere, Lelystad.
Het kabinet heeft de inzet van bestuurlijk Noord-Nederland voor de
Zuiderzeelijn meegewogen. Op basis van verschillende onderzoeken,
overleg met Noord-Nederland en overleg met de Noordvleugel kan het
kabinet niet anders dan concluderen dat een Zuiderzeelijn in de vorm
van een hogesnelheidstrein niet verantwoord te exploiteren is binnen
het beschikbare overheidsbudget. Daarnaast is geconcludeerd dat het
ruimtelijk-economisch structurerend rendement van een
hogesnelheidstrein beperkt is en onvoldoende een rijksinvestering van
bijna 3 miljard euro rechtvaardigt.
Omdat het kabinet economische structuurversterking van de Noordelijke
provincies van groot belang acht, heeft het besloten tot een
economische impuls van 2 miljard euro. Het grootste deel hiervan, 1,8
miljard euro, is gereserveerd voor een regiospecifiek pakket. Dat geld
kan worden besteed aan projecten als de Zuidelijke Ringweg Groningen,
verbeteren van de bereikbaarheid van Leeuwarden en Assen en
verschillende projecten om het openbaar vervoer een impuls te geven
zoals het intensiveren van de treindienst spoordriehoek Zwolle -
Groningen - Leeuwarden - Zwolle. Voor de Zuidelijke Ringweg Groningen
wordt daarnaast 200 miljoen euro vrijgemaakt in het Meerjarenprogramma
Infrastructuur, Ruimte en Transport.
Het kabinet beseft dat voor het regiospecifiek pakket de medewerking
van Noord-Nederland nodig is. Gezien het deels decentrale karakter van
een aantal projecten zal naast de rijksbijdrage ook een regionale
financiële bijdrage aan de orde zijn. Daarover zal nog overleg met
Noord-Nederland worden gevoerd. Het kabinet ziet de afronding daarvan
met vertrouwen tegemoet en verwacht eind dit jaar, begin volgend jaar
het resultaat van het overleg aan de Tweede Kamer te kunnen
presenteren.
Verwante informatie
* Aanleg en onderhoud spoor
* Noordvleugel
Ministerie van Verkeer en Waterstaat