16-11-2007
ANVR/ECTAA eisen betere herziening CRS
De lobby over de computerreserveringssystemen (CRS) in de afgelopen
maanden heeft op een aantal punten zijn vruchten afgeworpen.
Belangrijke voorstellen die de Europese lobbyorganisatie ECTAA,
waarvan de ANVR deel uitmaakt, heeft aange-dragen, zijn door de EU
overgenomen.
Op het belangrijkste punt, neutraliteit van CRS-systemen, achten
ANVR/ECTAA betere waarborgen voor de consument noodzakelijk.
De zogenoemde CRS Code of Conduct, die sinds 1989 wordt gehanteerd en
regels stelt aan airlines op welke wijze zij tarieven moeten
aanleveren aan CRS-en zoals Galileo, Worldspan, Amadeus en Sabre, lag
de afgelopen maanden onder vuur.
Luchtvaartmaatschappijen pleitten voor totale afschaffing van de CRS
zoals ook in de Verenigde Staten, reisagenten daarentegen wilden de
CRS handhaven, maar in vereenvoudigde vorm.
In contact met de EU zijn, om te komen tot een herziening van de CRS
Code of Conduct, diverse speerpunten onder de aandacht gebracht en
deze hebben ook op belangrijke punten gehoor gevonden.
Als eerste belangrijke stap heeft de EU besloten, zoals ook door de
ANVR gewenst, de Code te handhaven en het level playing field te
willen bewaren.
Vervolgens heeft de EU, dankzij de lobby, de regels aangescherpt met
betrekking tot de bescherming van gegevens van verkoopdata. Zowel de
privacy van de reis-agent als die van de klant wordt hiermee
gewaarborgd, zodat verkoopboekingen op individueel niveau niet kunnen
herleiden tot het identificeren van reisbureaus, personen of
bedrijven.
ANVR/ECTAA betwijfelen of de invloed die `parent carriers' (airlines
die na het privatiseren van de CRS-en toch nog zeggenschap hebben)
eventueel uitoefenen op CRS-en door de EU voldoende is beteugeld.
Reisagenten, die over het algemeen via één CRS werken, moeten kunnen
vertrouwen op de informatie die het CRS hen biedt. Airlines moeten om
die reden via het CRS niet alleen de juiste informatie verstrekken,
maar `full content service' bieden en niet aan diverse CRS-en
verschillende tarieven aanleveren of discrimineren. Met andere woorden
reisagenten moeten de beschikking hebben over àlle gegevens. Zij mogen
niet worden gedwongen verschillende CRS-en te moeten raadplegen voor
het boeken van een vliegticket.
De ANVR is, evenals de ECTAA, dan ook niet blij met de mogelijke
liberalisatie van de content van CRS-en, waardoor het mogelijk wordt
te differentiëren in prijs en voorwaarden. De ECTAA zal via haar lobby
bij de EU aandringen op het belang van het waarborgen, het behouden
van neutraliteit waar het de content betreft in het belang van de
consument.
Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen