Gemeente Utrecht
Asfaltoctrooi voor gemeente Utrecht
Het Ingenieursbureau van de gemeente Utrecht heeft een nieuw soort asfalt ontwikkeld, MODUS genaamd. Dit asfalt is uiterst geschikt voor toepassing in de stad. Vooral in steden is het gewenst dat asfalt zo lang mogelijk mee kan en zo min mogelijk onderhoud vergt. Op die manier hoeven minder onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd en dat scheelt in de overlast en de kosten. Door de toenemende verkeersdruk in grote steden gaan de beschikbare asfaltsoorten minder lang mee. Door het Octrooicentrum Nederland is een octrooi verleend, waarin naast MODUS ook nog een andere nieuwe asfaltsoort is beschreven, DESA genaamd.
Het nieuwe asfalt is het resultaat van ruim zeven jaar onderzoek en ontwikkeld bij Koninklijke Wegenbouw Stevin (KWS) die de faciliteiten leverde. Uit laboratoriumproeven is gebleken dat de stabiliteit van het nieuwe asfalt behoorlijk toeneemt en de sterkte bijna verdubbeld is. De vervormingsgevoeligheid neemt af met ongeveer vijfentwintig procent waardoor het asfalt niet onnodig broos wordt. Zowel MODUS als DESA zijn onder realistische condities beproefd. Hoewel het nog te vroeg is om hieraan definitieve conclusies te verbinden, zijn de eerste testresultaten dus positief. Het is de bedoeling dat de gemeente het nieuwe asfalt op grote schaal gaat toepassen; het is nog niet duidelijk wanneer.
MODUS is gebaseerd op Steenmastiekasfalt (SMA). De ontwikkeling van het nieuwe asfalt werd ingegeven door het experimenteren met een toevoeging aan de Nederlandse bitumensoort, in navolging op proeven in Duitsland met een andere bitumensoort. Deze toevoeging bestaat voor zestig procent uit cellulosevezel en voor de rest uit was, in plaats van polymeer gemodificeerd bitumen dat normaal gesproken in de Nederlandse wegenbouw wordt gebruikt bij SMA. Om een goed resultaat te halen, moesten met de toepassing van het nieuwe bitumen ook de verhoudingen worden vastgelegd van de verschillende eigenschappen waar asfalt aan moet voldoen. Het gaat daarbij om begrenzing en aanpassing van de samenstelling, holle ruimten, stabiliteit, vervormingsgevoeligheid en stijfheid. Die gegevens ontbraken voor een groot deel bij het gewone SMA. Doordat de kwaliteitseisen voor deze mechanische eigenschappen nergens waren vastgelegd, kon de kwaliteit van het asfalt behoorlijk verschillen.
Naast MODUS, is in het octrooi van de gemeente Utrecht een variant meegenomen, die DESA wordt genoemd. Het verschil zit hem vooral in dat voor DESA een hardere bitumensoort wordt gebruikt, waardoor het asfalt harder is. Laboratoriumproeven hebben laten zien dat de stabiliteit met ongeveer veertig procent toeneemt en de sterkte met ongeveer tachtig tot honderd procent. Dat is met name geschikt voor gebieden met veel zwaar verkeer. Een stabiele ondergrond is dan wel een vereiste.
Voor de toplagen zijn in Nederland drie basissoorten asfalt met allerlei varianten; Dicht AsfaltBeton (DAB), Zeer Open AsfaltBeton (ZOAB) en Steenmastiekasfalt (SMA). De eerste twee zijn vooral geschikt voor op de snelweg en minder voor in de stad. DAB heeft bijvoorbeeld de neiging om te plooien, wat wordt versterkt door optrekkend of afremmend verkeer. ZOAB is in de stad niet ideaal omdat het relatief snel rafelt (steenverlies) en ook de gladheidsbestrijding bemoeilijkt.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Communicatiebureau Stadswerken, Gemeente Utrecht, telefoon: 030 - 286 40 98.