Douaneklanten meest tevreden over Belastingdienst
nieuwsbericht | 16-11-2007 | Directie Voorlichting
Van alle Belastingdienstdoelgroepen zijn de Douaneklanten het meest
tevreden over de organisatie. Particuliere belastingplichtigen en
ondernemers zijn naar verhouding iets minder tevreden. Klanten van de
Douane geven aan tevreden te zijn over de elektronische systemen van
de Douane. Circa 90% vindt ze duidelijk en gebruiksvriendelijk. Verder
zijn ze te spreken over de snelheid waarmee hun vragen door de Douane
worden beantwoord. Dat blijkt uit de Fiscale Monitor 2007. In dit
jaarlijkse onderzoek vraagt de Belastingdienst naar de mening van
belastingplichtigen. De uitkomsten worden onder andere gebruikt voor
de bedrijfsvoering van de Belastingdienst.
Van alle belastingplichtigen zegt 90% belastingontduiking
onaanvaardbaar te vinden. Bovendien schat ruim 85% van de
belastingplichtigen de kans hoog in om bij eventuele belastingfraude
tegen de lamp te lopen.
Verder is het opvallend is dat meer dan 60% van de ondernemers zegt
dat de afdracht van loonheffingen en premies werknemersverzekeringen
sinds de invoering van de wet Walvis makkelijker is geworden. Dat is
14% meer dan vorig jaar.
Bijna alle doelgroepen geven aan informatie via de website van de
Belastingdienst op te vragen. Douaneklanten signaleren wel dat de zij
de gezochte informatie niet altijd kunnen vinden. De ervaren
bereikbaarheid van de Belastingtelefoon is vergelijkbaar met vorige
jaren.
Meer informatie
* Website Belastingdienst
Zie ook
Zie het origineel
* Dossier Uitvoering
* Laatst aangepast: 16-11-2007
Ministerie van Financiën