Persberichten
Bestuurders Euregio Maas-Rijn aanvaarden het Visiedocument
Tijdens de vergadering van het bestuur van de Euregio Maas-Rijn (EMR)
in Aachen op vrijdag 16 november, hebben de bestuurders het
EMR-Visiedocument aangenomen, getiteld: Euregio Maas-Rijn: Een Blik
over de Horizon (Een toekomstvisie voor de Euregio Maas-Rijn).
De Commissaris van de Koningin in Limburg (NL), Léon Frissen, op dit
moment Voorzitter van de Euregio Maas-Rijn (EMR), presenteerde de
strategische visie en het operationele beleid van de Euregio Maas-Rijn
voor de komende jaren. Hij deed dit in de aanwezigheid van de overige
bestuurders van de Euregio Maas-Rijn waaronder: Gedeputeerde Herman
Vrehen (Nederlands Limburg), Gouverneur Michel Foret en Gedeputeerde
Julien Mestrez (Provincie Luik), Regierungspräsident Hans Peter
Lindlar (Köln en Voorzitter van de Regio Aachen eV), Karl-Heinz
Lambertz (Minister-Präsident van de Duitstalige Gemeenschap in België)
en Gedeputeerde Marc Vandeput (Provincie Belgisch Limburg). Het was
aan het begin van zijn roterend voorzitterschap van de EMR (2007-2009)
dat Gouverneur Frissen het initiatief nam tot versnelling en
verdieping van de Euregionale samenwerking.
Thema: Quality of Life
Met als algemeen thema Levenskwaliteit of Quality of Life, zal de EMR
een ambitieus plan uitvoeren dat de sociaal-economische samenwerking
binnen de Euregio zal verdiepen en versterken. De EMR zal aantonen dat
nog veel beter geprofiteerd kan worden van de Europese vrijheden,
waaronder vrij verkeer van personen, arbeid, diensten en goederen.
Belangrijkste doelstelling is om de grensoverschrijdende samenwerking
zodanig te verbeteren dat de resultaten ook daadwerkelijk door de
belanghebbenden in de regio worden herkend: maximaal effect voor de
burgers, werknemers en werkgevers en instituten waaronder de
universiteiten en andere kenniscentra. Langs deze weg zal de Euregio
zich verder ontwikkelen tot een toonaangevende internationaal
concurrerende kennis en innovatieregio.
De focus ligt op praktische oplossingen voor de belemmeringen die een
effectieve grensoverschrijdende samenwerking tussen de EMR
partnerregios in de weg staan. Genoemd kan worden grensoverschrijdend
werkverkeer met verschillen in arbeidsrecht, sociaal zekerheidsrecht
en fiscale behandeling. Ook grensoverschrijdende zorg en medische
behandeling zijn aan verdieping en acceleratie toe, zeker gezien de
demografische ontwikkeling in de Euregio. Ook grensoverschrijdend
openbaar vervoer zal veel aandacht krijgen. Daarnaast zal
uitdrukkelijk vol worden ingezet op het verder uitbouwen van de
kenniseconomie binnen de EMR: daar lig een belangrijk deel van de
toekomst.
Als onderdeel van dit offensief streeft de Euregio, in nauwe
samenwerking met de nationale overheden en Europese Unie, naar
erkenning als Europese Voorbeeldregio.
De Aanleiding
Het Visiedocument stelt in de eerste plaats vast dat er in de
afgelopen jaren veel is gedaan om de grensoverschrijdende samenwerking
tussen de EMR partners te versterken. O.a. het Europese
financieringsinstrument INTERREG heeft hierbij een belangrijke rol
gespeeld bij de financiering van veel projecten binnen de EMR. Nu is
verdere verdieping en versnelling nodig.
De Europese grensregios spelen een belangrijke rol bij het genereren
van economische groei en het versterken van de welvaart in de EU. Ook
draagt intensieve regionale samenwerking wezenlijk bij aan het
realiseren van de Lissabon- en Göteborg-doelstellingen die de Europese
concurrentiekracht moeten versterken en waarbij de Lidstaten zich
onder andere zullen inzetten voor: gezonde overheidsfinanciën,
economische groei, kenniseconomie en innovatie, volledige
werkgelegenheid en behoud van de natuurlijke omgeving.
Bij een versterking van de EMR is de grote diversiteit tussen de
deelnemende partners vooral een belangrijke toegevoegde waarde: drie
landen, vijf partners, drie talen en verschillende culturen.
Anderzijds brengt de diversiteit ook de onvermijdelijke uitdagingen
met zich mee, vooral vanwege de grote verschillen op het vlak van
bestaande competenties, bevoegdheden, regelgeving en
bestuursstructuren waarmee de respectieve EMR-partners binnen hun
nationale context te maken hebben. Dit kan de grensoverschrijdende
samenwerking en daarmee de verdieping van de Europese integratie
belemmeren en vertragen.
Naarmate de Europese integratie toeneemt, worden de praktische,
juridische en bestuurlijke obstakels zichtbaar. Om deze uitdagingen
tot een goed einde te brengen, zijn intensieve betrekkingen van de EMR
met de eigen Lidstaat/nationale overheid onontbeerlijk, evenals goede
en nauwe relaties met de Europese Instellingen.
Inhoud van het Visiedocument
Er zijn zeven hoofdthemas die prioriteit verdienen:
Economische ontwikkeling (duurzame groei en werkgelegenheid) oplossen
van praktische obstakels die het werkgevers en werknemers moeilijk
maken om effectief gebruik te maken de vrije Europese ruimte;
Kennisinstituten bevorderen van samenwerking tussen de
wetenschappelijke instituten in de EMR Projecten zoals Almagrid en
Charlemagne Platform verdienen navolging;
Arbeidsmarkt en Onderwijs de werkzaamheden van de Taskforce
Grensgangers moeten geïntensiveerd en snelle resultaten zijn wenselijk
op het gebied van verschillen in sociale zekerheid, arbeidsrecht en
fiscale regimes. Arbeidsmobiliteit moet toenemen. Beroepsopleidingen
moeten beter op elkaar afgestemd en de erkenning van opleidingen en
diplomas moet versterkt. Ook taalvaardigheid moet toenemen binnen de
EMR;
Zorg grensoverschrijdende zorg moet beter gefaciliteerd. Er komt een
Taskforce Zorg die de belangrijkste knelpunten binnen de EMR in kaart
gaat brengen en concrete oplossingen voor deze knelpunten gaat
presenteren;
Mobiliteit en Infrastructuur vooral grensoverschrijdend openbaar
vervoer zal aandacht krijgen;
Cultuur en Toerisme de EMR blijft een Euregio van kracht op het gebied
van cultuur en toerisme. Een gemeenschappelijke cultuuragenda is van
grote waarde, evenals verdieping van hoogwaardige samenwerking op het
gebied van het toerisme;
Veiligheid en Milieu de globalisering noodzaakt tot intensievere
samenwerking ter bestrijding van vooral de georganiseerde
criminaliteit. Ook op het punt van rampenbestrijding, bescherming van
essentiële infrastructuur en milieubescherming zal de samenwerking
geïntensiveerd worden, o.a. door het houden van gemeenschappelijke
oefeningen.
Flankerende initiatieven
Daarnaast is tot flankerende initiatieven besloten die de verdieping
en versnelling van de samenwerking binnen de EMR moeten gaan
ondersteunen. Hierbij zal onder andere de talenstrategie in de EMR
meer aandacht krijgen, de Euregionale (professionele) netwerken
intensiever worden ingezet, de ambtelijke samenwerking worden
versterkt en de EMR zal frequenter communiceren over de ontwikkelingen
binnen de EMR en ten aanzien van de voortgang bij uitvoering van de
prioriteiten.
Nieuw instrument
Een mogelijk instrument dat de EMR ten dienste zal staan bij de
uitvoering van de toekomstvisie is de Europese Groepering voor
Territoriale Samenwerking (EGTS). De EGTS is een nieuw
rechtsinstrument van de EU waarmee de regionale overheden van
verschillende lidstaten samenwerkingsverbanden met eigen
rechtspersoonlijkheid kunnen oprichten. Een EGTS dient om
grensoverschrijdende, transnationale en/of interregionale
samenwerkingsmaatregelen door te voeren en te beheren. Voor de
invulling van de taken kan een dergelijk verband met eigen
organisatiestructuren en een budget worden opgericht en personeel
worden aangetrokken.
Nationale overheid
Internationalisering kan niet zonder steun en betrokkenheid van de
nationale overheid. De Nederlandse overheid steunt uitdrukkelijk de
initiatieven die Limburg en de Euregio Maas-Rijn hebben genomen.
In een recente brief aan de Tweede Kamer van Minister ter Horst
(Binnenlandse Zaken en Koninkrijksaangelegenheden) op 6 november 2007,
spreekt de Minister steun uit voor verdergaande grensoverschrijdende
samenwerking. Zij ziet voor Limburg en de Euregio Maas-Rijn een
voortrekkersrol weggelegd op nationaal niveau maar ook in EU-verband.
Daarnaast heeft de Minister van Binnenlandse Zaken mede namens de
Staatssecretaris voor Europese Zaken een aanpak voorgesteld waarbij op
het gebied van grensoverschrijdende samenwerking al in 2008 de
belangrijkste knelpunten, evenals de oplossingen hiervoor, in kaart
zijn gebracht. Om het politieke momentum te behouden stelt de Minister
van Binnenlandse Zaken verder voor om eind 2008 een internationale
politiek-bestuurlijke top te organiseren met de meest betrokken
regios, waaronder de Euregio Maas-Rijn.
Tot slot
De Euregio Maas-Rijn wil zich profileren als creatieve kennis- en
technologieregio met hoge levenskwaliteit in het hart van Europa.
Gezamenlijkheid in Diversiteit blijft de kracht en uitdaging van de
Euregio Maas-Rijn.
16-11-2007 13:25
Provincie Limburg