British Airways stopt claims van gedupeerde passagiers in doofpot

16/11/2007 12:05



EUClaim B.V.



EUclaim wil compensatie halen via EU-regelgeving

EUclaim stelt dat British Airways claims van gedupeerde passagiers in de doofpot stopt. De claims werden ingediend na stakingen van het vliegtuigpersoneel van British Airways op 30 en 31 januari. EUclaim vecht voor compensatie van gedupeerde vliegpassagiers die te maken krijgen met annuleringen of lange vertragingen. Het Nederlands bedrijf heeft hiervoor een nieuwe website gelanceerd: www.euclaim.nl waarop alle informatie te vinden is. Na maanden van onderhandelingen bood British Airways EUclaim compensatie aan voor drie passagiers die gestrand waren als gevolg van de stakingen, maar onder de strikte voorwaarden van geheimhouding en zonder toekenning van enige aansprakelijkheid. EUclaim raamt de kosten voor compensatie voor alle passagiers op miljoenen euro's. De geplande stakingen resulteerden in zeventig vluchten die werden geannuleerd en nog eens vele omleidingen met uren vertraging. De claims zijn ingediend onder de nog weinig bekende EU-verordening 261/2004 die geïntroduceerd werd in februari 2004. Deze verordening beschrijft de wettelijke regels betreffende compensatie en dienstverlening voor vliegpassagiers in geval van denied boarding (verbod om mee te vliegen), annuleringen, lange vertragingen en onvrijwillige downgrading (in een lagere klasse vliegen dan geboekt). Passagiers die de dupe zijn van een annulering of omboeking hebben recht op compensatie. Dit kan oplopen tot 600 euro. In artikel 5 van de EU-verordening staat vermeld dat een luchtvaartmaatschappij een vlucht minimaal twee weken voor het geplande vertrek moet annuleren, anders dient er compensatie te worden uitgekeerd aan de gedupeerde passagiers. "Het probleem voor British Airways is dat een staking veroorzaakt door falende onderhandelingen voor een nieuwe CAO in de verordening niet worden aangemerkt als overmacht", verklaart EUclaim CEO Hendrik Noorderhaven. "In dit geval zeker niet, want het cabinepersoneel van British Airways had de staking, welke pikant genoeg op het laatste moment niet doorging, al publiekelijk en ruim van tevoren aangekondigd." British Airways had toen echter al vele vliegtuigen aan de grond gehouden en had 3 dagen nodig om weer het normale schema uit te voeren. Volgens Noorderhaven werden de vluchten slechts een paar dagen van tevoren geannuleerd. "British Airways had alle passagiers tijdens het boekingsproces moeten waarschuwen over de geplande stakingen. Als je duizenden passagiers over de hele wereld laat stranden, dan moet je daar je verantwoordelijkheid voor nemen", stelt Noorderhaven, die volledig achter de claims staat. EUclaim heeft de strijd opgepakt voor de passagiers die slachtoffer waren van de stakingen van British Airways en na enkele maanden van onderhandelingen had dat resultaat. BA wilde schikken met drie passagiers die waren gestrand in Cape Town, nadat hun vlucht naar Amsterdam werd geannuleerd op 2 februari 2007 als gevolg van de stakingen. Echter, nadat er twee nieuwe claims waren ingediend voor dezelfde vlucht door EUclaim, wilde BA alleen compensatie betalen onder voorwaarde van een strikte geheimhoudingsclausule en het verwerpen van verdere aansprakelijkheid. "Nadat de eerste claims zonder voorwaarden waren geaccepteerd, vonden wij het zeer vreemd dat BA nu wel op geheimhouding aandrong", aldus Noorderhaven. "Daardoor lijkt het er sterk op dat BA deze regelingen stil wil houden om te voorkomen dat andere passagiers dezelfde claim gaan indienen." EUclaim zal dit geval nu opnemen met het kantonrecht om een uitspraak te krijgen of de staking bij British Airways wel of geen 'buitengewone omstandigheid' is. Als de uitspraak in het voordeel van EUclaim en dus de gedupeerde passagiers is, zal het een precedent scheppen met enorme gevolgen. Luchtvaartmaatschappijen kunnen in soortgelijke gevallen potentiële schadevergoedingen tegemoet zien van vele miljoenen euro's. Het zal dan ook invloed hebben op de onderhandelingstactiek van maatschappijen en vakbonden. Passagiers die gedupeerd zijn door de staking van British Airways of andere geannuleerde vluchten kunnen een claim indienen op www.euclaim.nl. Verschillende internationaal opererende bedrijven hebben EUclaim al benaderd om hun claims tegen de luchtvaartmaatschappijen te behandelen en een financiële vergoeding te vorderen voor het mislukken van zakelijke reizen. EUclaim onderzoekt nu of de recente staking van Air France personeel een wilde staking was of dat het ook hier ging om een staking als gevolg van onderhandelingen die al ruim van tevoren bekend waren, zoals bij British Airways het geval was. Zodra hier duidelijkheid over bestaat, overweegt EUclaim eveneens claims tegen Air France in te dienen. Zoals het er nu voorstaat, zal ook deze zaak aan de rechter worden voorgelegd. EUclaim gebruikt internationale vluchtgegevens, die zeven dagen in de week, 24 uur per dag worden verzameld, om de rechtmatigheid van een claim en de hoogte van compensatie te kunnen bepalen. Passagiers kunnen via de online Claim Calculator meteen zien of zij in aanmerking komen voor compensatie en door de juiste bewijs stukken over te dragen aan de luchtvaartmaatschappij en de correcte juridische stappen te volgen, zorgt EUclaim voor het verhogen van de kans op een succesvolle claim. Sinds de start begin dit jaar heeft EUclaim compensatie geregeld voor meer dan 400 passagiers in Nederland van 20 verschillende maatschappijen. Claims voor compensatie voor 1400 andere passagiers van 40 maatschappijen zijn momenteel in behandeling. Verordening 261/2004 is van toepassing op vluchten die binnen en van en naar de Europese Unie vliegen en op vluchten die vertrekken buiten de EU naar een vliegveld gelegen binnen de EU mits het gaat om een Europese luchtvaartmaatschappij. De verordening vereist ook de leden van de EU een nationale toezichthouder op te richten met het recht om sancties op te leggen. Echter eerder dit jaar heeft een EU-rapport zorgen geuit dat de luchtvaartmaatschappijen en lidstaten niet genoeg deden. "Ook al is er geen twijfel over mogelijk dat vliegpassagiers vandaag de dag beter zijn beschermd, moeten wij zorg dragen dat luchtvaartmaatschappijen en lidstaten de EU-verordening naleven", aldus Commissie Vicepresident Jacques Barrot, verantwoordelijk voor Transport. Op 4 april van dit jaar verklaarde hij: "De commissie zal ze zes maanden geven om de verordening te laten slagen en geeft ze hierbij volledige steun in dit proces."





http://www.euclaim.nl