15 november 2007 - Natuur en Milieu steunt het advies van het
Platform Anders Betalen voor Mobiliteit aan Minister Eurlings om voor
Amsterdam een bereikbaarheidsheffing in te voeren als eerste stap voor
de invoering van de kilometerprijs. Natuur en Milieu geeft geen steun
aan het onderdeel van het advies waarin afstand wordt genomen van
verdere vergroening van de belastingen voorafgaande aan de introductie
van de kilometerprijs.
Als Minister Eurlings dit advies overneemt, kan Amsterdam als eerste
stad van Nederland al in 2010 werkelijk iets doen aan de files.
Autorijden tijdens de spits krijgt een prijs. Autorijders kunnen
kiezen eerder of later naar het werk te gaan of op een andere manier
dan met de auto.
Als maar een klein deel van de automobilisten die keus maakt heeft dat
een sterk effect op de bereikbaarheid. Het succes van steden als
Londen en Stockholm bewijst dit; daar heeft men al een
bereikbaarheidsheffing ingevoerd. De opbrengst kan direct geïnvesteerd
worden in bereikbaar-heidsmaatregelen in de regio Amsterdam,
bijvoorbeeld in het openbaar vervoer.
Ook stelt het advies dat de landelijke kilometerprijs zo snel mogelijk
moet worden ingevoerd. Voor de introductie van die kilometerprijs
worden in deze kabinetsperiode onomkeerbare stappen gezet. Natuur en
Milieu maakt zich wel grote zorgen over de berichten dat de invoering
wordt uitgesteld tot 2016. Dat moet veel sneller. De Kabinetsdoelen
voor klimaat, luchtkwaliteit, geluid en bereikbaarheid zijn
afhankelijk van een snelle invoering.
Publicatiedatum: 16-11-2007
Stichting Natuur en Milieu