Stichting Natuur en Milieu

15 november 2007 - Natuur en Milieu steunt het advies van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit aan Minister Eurlings om voor Amsterdam een bereikbaarheidsheffing in te voeren als eerste stap voor de invoering van de kilometerprijs. Natuur en Milieu geeft geen steun aan het onderdeel van het advies waarin afstand wordt genomen van verdere vergroening van de belastingen voorafgaande aan de introductie van de kilometerprijs.

Als Minister Eurlings dit advies overneemt, kan Amsterdam als eerste stad van Nederland al in 2010 werkelijk iets doen aan de files. Autorijden tijdens de spits krijgt een prijs. Autorijders kunnen kiezen eerder of later naar het werk te gaan of op een andere manier dan met de auto.

Als maar een klein deel van de automobilisten die keus maakt heeft dat een sterk effect op de bereikbaarheid. Het succes van steden als Londen en Stockholm bewijst dit; daar heeft men al een bereikbaarheidsheffing ingevoerd. De opbrengst kan direct geïnvesteerd worden in bereikbaar-heidsmaatregelen in de regio Amsterdam, bijvoorbeeld in het openbaar vervoer.

Ook stelt het advies dat de landelijke kilometerprijs zo snel mogelijk moet worden ingevoerd. Voor de introductie van die kilometerprijs worden in deze kabinetsperiode onomkeerbare stappen gezet. Natuur en Milieu maakt zich wel grote zorgen over de berichten dat de invoering wordt uitgesteld tot 2016. Dat moet veel sneller. De Kabinetsdoelen voor klimaat, luchtkwaliteit, geluid en bereikbaarheid zijn afhankelijk van een snelle invoering.

Publicatiedatum: 16-11-2007