Gemeente Tiel


Gemeente Tiel werkt aan telefonische bereikbaarheid

De gemeente Tiel heeft een onderzoek laten doen naar de telefonische bereikbaarheid van haar organisatie. Hieruit is gebleken dat het niet goed is gesteld met de bereikbaarheid zelf. De inhoudelijke afhandeling van de vraag is echter goed tot zeer goed. Om de klant beter van dienst te kunnen zijn neemt de gemeente maatregelen op de korte en de lange termijn.

Onderzoek
Aanleiding voor het onderzoek was dat de gemeente geen duidelijk beeld had van de telefonische bereikbaarheid. Daarnaast wilde zij weten hoe haar telefonische bereikbaarheid is ten opzichte van andere gemeenten. De resultaten van het onderzoek vormen daarnaast een goede basis voor de opbouw van het KlantContactCentrum (KCC) waar de gemeente al langere tijd mee bezig is. Het onderzoek heeft plaatsgevonden tussen 21 mei en 29 juni 2007.

Maatregelen
De gemeente neemt op korte termijn al maatregelen om de telefonische bereikbaarheid te verbeteren. Deze maatregelen gaan per 1 februari 2008 in. Het gaat hier bijvoorbeeld om afspraken over het opnemen van de telefoon, doorschakelen en terugbellen. Op de lange termijn komt er een KlantContactCentrum om de dienstverlening te verbeteren.

KlantContactCentrum
Het KlantContactCentrum (KCC) gaat er voor zorgen dat de klant via alle mogelijke contactkanalen een eenduidig antwoord krijgt op de vraag, en dat zo veel mogelijk tijdens het eerste contact. Uitgangspunt is een optimale bereikbaarheid van '7 dagen per week, 24 uur per dag' (via internet en e-mail). Het KlantContactCentrum bestaat uit fysieke, telefonische, digitale en postale dienstverlening. Het KlantContactCentrum beheert alle deze contactkanalen.

Meer over de weg naar het KlantContactCentrum leest u in het boekje 'Het is mensenwerk'.

Laatst bijgewerkt: 15 november 2007