AutoRai

Chevrolet heeft de âbeat'

(11/16/2007)
De Chevrolet Beat, het meest populaire model onder bezoekers van enkele shows wereldwijd en het internet, is de inspiratiebron voor een nieuw productiemodel dat wereldwijd verkocht zal worden. Chevrolet maakte dit nieuws op 14 november bekend tijdens de Los Angeles Auto Show.

Maar liefst 1.9 miljoen internetbezoekers hebben hun stem uitgebracht en de uitslag is medebepalend geweest voor de keuze om op basis van de Beat conceptauto een onderscheidend vormgegeven mini in productie te nemen. Die productie zal media 2009 een aanvang nemen voor markten buiten Noord Amerika.

âDe mensen hebben hun voorkeurstem uitgebracht. Deze stemming heeft driemaal zoveel stemmen opgeleverd als voorgaande klantonderzoeken via het internet en de uitslag leert ons dat de Beat de klanten wereldwijd aanspreekt,â aldus Ed Peper, General Manager van Chevrolet. âChevrolet was overweldigd door de positieve reacties op ieder van de drie mini car concepts, waarbij de Beat echter een afgetekend winnaar was.â

Het productiemodel zal veel van de kenmerken dragen van de expressieve Beat conceptauto en compacte, stadsvriendelijke afmetingen hebben. De kleine motor zal zeer zuinig zijn. De mini zal diepte en breedte toevoegen aan het wereldwijde Chevrolet modelprogramma dat in ruim 120 landen is vertegenwoordigd. Het merk zal dan ook een leidende rol gaan spelen in het marktsegment van de miniâs, het snelst groeiende segment in veel landen ter wereld.

âAandacht voor alternatieven op brandstofgebied en autoâs die er enorm goed uitzien behoren tot de kernwaarden van Chevrolet en dit nieuwe productiemodel zal naadloos aansluiten bij deze grondbeginselen,â zegt Peper. âHet zal een auto zijn die wereldwijd geproduceerd en verkocht zal worden op vele, diverse markten.â

De Beat en de andere conceptautoâs uit het internet-klantenonderzoek werden voornamelijk ontworpen in de GM Design Studio in Bupyeong, Zuid Korea Korea, waarbij ook ontwerpers van General Motors uit andere Design Centers en van GMâs Koreaanse partner, GM Daewoo betrokken waren. Omdat Zuid Korea een belangrijke markt is voor dit soort miniâs zal de productie daar het eerst plaatsvinden.

De ontwikkeling van de Beat
Gecreëerd om de beeldvorming op te wekken van een frisse rappe mini debuteerde de Beat tijdens de New York Auto Show in 2007, samen met twee andere min concept cars, de Groove en de Trax. Ze zijn alle drie ontworpen om jeugdige kopers uit een stedelijke omgeving aan te trekken waarbij de energie, de verscheidenheid en de opwinding van het stadsleven ook wordt uitgestraald door de auto, die er goed uitziet, zuinig is en veel waarde voor het geld biedt.

Het Beat concept is ontworpen op basis van het Global Product Development proces van General Motors dat gebruikmaakt van de beste praktijken wereldwijd. Daartoe behoren de divisies die de expertise hebben op het gebied van design, engineering, aandrijving en fabricage om ervoor te zorgen dat ieder autoprogramma voldoet aan de eisen van kwaliteit, tijdschema en zakelijke doelstellingen alsmede de specifieke behoeftes van bepaalde markten.

Als onderdeel van haar wereldwijde product-ontwikkelingsproces optimaliseert GM de vaardigheden en capaciteiten van haar design en engineering centra over de gehele wereld. Daarbij wordt gebruikgemaakt van belangrijke gereedschappen en technologieën zoals een virtueel design- en engineeringnetwerk, waardoor ingenieurs en ontwerpers in staat zijn met elkaar over de gehele wereld samen te werken.

Bij de productieversie van de Beat conceptcar zijn al deze bronnen benut waardoor in korte tijd een auto in de juiste afmetingen, op het juiste moment en met de juiste aandachtvoor het milieu op de markt kan worden gebracht.