Chevrolet heeft de âbeat'
(11/16/2007)
De Chevrolet Beat, het meest populaire model onder bezoekers van
enkele shows wereldwijd en het internet, is de inspiratiebron voor een
nieuw productiemodel dat wereldwijd verkocht zal worden. Chevrolet
maakte dit nieuws op 14 november bekend tijdens de Los Angeles Auto
Show.
Maar liefst 1.9 miljoen internetbezoekers hebben hun stem uitgebracht
en de uitslag is medebepalend geweest voor de keuze om op basis van de
Beat conceptauto een onderscheidend vormgegeven mini in productie te
nemen. Die productie zal media 2009 een aanvang nemen voor markten
buiten Noord Amerika.
âDe mensen hebben hun voorkeurstem uitgebracht. Deze stemming heeft
driemaal zoveel stemmen opgeleverd als voorgaande klantonderzoeken via
het internet en de uitslag leert ons dat de Beat de klanten wereldwijd
aanspreekt,â aldus Ed Peper, General Manager van Chevrolet. âChevrolet
was overweldigd door de positieve reacties op ieder van de drie mini
car concepts, waarbij de Beat echter een afgetekend winnaar was.â
Het productiemodel zal veel van de kenmerken dragen van de expressieve
Beat conceptauto en compacte, stadsvriendelijke afmetingen hebben. De
kleine motor zal zeer zuinig zijn. De mini zal diepte en breedte
toevoegen aan het wereldwijde Chevrolet modelprogramma dat in ruim 120
landen is vertegenwoordigd. Het merk zal dan ook een leidende rol gaan
spelen in het marktsegment van de miniâs, het snelst groeiende segment
in veel landen ter wereld.
âAandacht voor alternatieven op brandstofgebied en autoâs die er enorm
goed uitzien behoren tot de kernwaarden van Chevrolet en dit nieuwe
productiemodel zal naadloos aansluiten bij deze grondbeginselen,â zegt
Peper. âHet zal een auto zijn die wereldwijd geproduceerd en verkocht
zal worden op vele, diverse markten.â
De Beat en de andere conceptautoâs uit het internet-klantenonderzoek
werden voornamelijk ontworpen in de GM Design Studio in Bupyeong, Zuid
Korea Korea, waarbij ook ontwerpers van General Motors uit andere
Design Centers en van GMâs Koreaanse partner, GM Daewoo betrokken
waren. Omdat Zuid Korea een belangrijke markt is voor dit soort miniâs
zal de productie daar het eerst plaatsvinden.
De ontwikkeling van de Beat
Gecreëerd om de beeldvorming op te wekken van een frisse rappe mini
debuteerde de Beat tijdens de New York Auto Show in 2007, samen met
twee andere min concept cars, de Groove en de Trax. Ze zijn alle drie
ontworpen om jeugdige kopers uit een stedelijke omgeving aan te
trekken waarbij de energie, de verscheidenheid en de opwinding van het
stadsleven ook wordt uitgestraald door de auto, die er goed uitziet,
zuinig is en veel waarde voor het geld biedt.
Het Beat concept is ontworpen op basis van het Global Product
Development proces van General Motors dat gebruikmaakt van de beste
praktijken wereldwijd. Daartoe behoren de divisies die de expertise
hebben op het gebied van design, engineering, aandrijving en fabricage
om ervoor te zorgen dat ieder autoprogramma voldoet aan de eisen van
kwaliteit, tijdschema en zakelijke doelstellingen alsmede de
specifieke behoeftes van bepaalde markten.
Als onderdeel van haar wereldwijde product-ontwikkelingsproces
optimaliseert GM de vaardigheden en capaciteiten van haar design en
engineering centra over de gehele wereld. Daarbij wordt gebruikgemaakt
van belangrijke gereedschappen en technologieën zoals een virtueel
design- en engineeringnetwerk, waardoor ingenieurs en ontwerpers in
staat zijn met elkaar over de gehele wereld samen te werken.
Bij de productieversie van de Beat conceptcar zijn al deze bronnen
benut waardoor in korte tijd een auto in de juiste afmetingen, op het
juiste moment en met de juiste aandachtvoor het milieu op de markt kan
worden gebracht.
AutoRai