http://www.evo.nl
11/15/2007 - EVO: âBouw naast oude bruggen een aparte brug voor
vrachtverkeerâ
brug voor vrachtverkeerâ
Rijkswaterstaat heeft deze week bekendgemaakt gedurende bijna een jaar
onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan de Moerdijkbrug. EVO prijst
de snelle actie van Rijkswaterstaat, omdat hiermee een volledige
afsluiting voor het vrachtverkeer zoals bij de Hollandse Brug tijdig
is voorkomen. Tegelijkertijd pleit EVO voor een structurele oplossing.
EVO wil dat er op de belangrijke doorgaande routes langs de grote
âprobleembruggenâ een aparte brug voor het vrachtverkeer komt. Dit is
volgens EVO goedkoper dan het herhaaldelijk uitvoeren van groot
onderhoud, dat erop gericht is de bestaande bruggen begaanbaar te
houden voor het vrachtverkeer.
Dick van den Broek Humphreij, algemeen directeur EVO: 'Meer dan een
halve eeuw geleden zijn er bruggen neergezet die geen rekening hielden
met de verkeersstromen van vandaag. Gevolg is dat de bestaande bruggen
regelmatig moeten worden versterkt, en dat zij in de volledige lengte
en breedte geschikt gemaakt moeten worden voor het zwaardere verkeer.
De renovatiekosten zijn zo hoog dat het waarschijnlijk veel goedkoper
is om op strategische routes een aparte brug neer te zetten voor het
vrachtverkeer direct naast de al bestaande infrastructuur.
Als je de oude brug alleen nog maar voor het lichtere personenverkeer
hoeft in te richten, kun je volstaan met een goede opknapbeurt. Dit
leidt tot lagere onderhoudskosten en het personenverkeer kan dan
tijdens de werkzaamheden zonder vertraging doorrijden. Beter nu door
de zure appel heen bijten en de problemen voor eens en altijd
oplossen, dan om de zoveel jaar files en hoge renovatiekosten door
onderhoud.'
Ook verbetert de doorstroming aanzienlijk door aparte bruggen voor
vrachtverkeer, zeker wanneer er ook op de wegtrajecten voor en na de
brug een aparte rijstrook voor het vrachtverkeer komt. Eerder is dit
bewezen bij de doelgroepstroken rondom Rotterdam en in Frankrijk.
Doelgroepstroken voor vrachtautoâs scheiden het lichte van het zware
verkeer. Daardoor verbetert de doorstroming en verkleint de kans op
ongevallen. Op plaatsen waar veel vrachtverkeer is, heeft dit
aantoonbaar meerwaarde.