Radboud Universiteit Nijmegen


Nijmegen, 9 november 2007

eerste Nanne Ottema Lezing door prof. dr. Peter Fuhring

Op vrijdag 16 november 2007 vindt in Leeuwarden de eerste Nanne Ottema Lezing plaats. Thema is de plaats van kunstnijverheid in musea. Aan de lezing is een symposium gekoppeld waarin het onderwerp nader aan de orde komt.

Grote K, kleine k

Wereldwijd, en in Nederland, worden tal van musea hernieuwd. Verbouwingen en herinrichtingen roepen allerlei vragen op ten aanzien van de functie van musea. Eén van de meest besproken kwesties is hoe Kunst met een grote K (zoals schilderijen en beeldhouwwerken) zich tot de kunstnijverheid (bijvoorbeeld keramiek, meubels, glas en zilver) verhoudt.

De visies lopen uiteen: zo wordt bij de herinrichting van het Rijksmuseum gekozen voor een gemengde opstelling van schilder- en beeldhouwkunst met topstukken kunstnijverheid - een duidelijk verschil met de oude presentatie. Andere musea kiezen juist uitdrukkelijk voor een strikt gescheiden presentatie.

Sprekers

Prof. dr. Peter Fuhring, bijzonder hoogleraar Toegepaste Kunsten en Kunstnijverheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen, zal in de eerste Nanne Ottema Lezing de veranderende plaats van kunstnijverheid in musea in internationaal perspectief plaatsen. Hierna geven achtereenvolgens dr. Ronald de Leeuw (hoofddirecteur Rijksmuseum Amsterdam), prof. dr. Titus M. Eliëns (hoofd collecties Gemeentemuseum Den Haag), Véronique Vandekerchove (conservator Stedelijke Musea Leuven) en drs. Cees van 't Veen (Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof) hun visie op het onderwerp en de keuzes die in 'hun' musea zijn of worden gemaakt. Hierna volgt een paneldiscussie (met prof. dr. C. Willemijn Fock, prof. dr. Gerard Rooijakkers en prof. dr. Jos Koldeweij) onder leiding drs. Peter Schoon, directeur van het Dordrechts Museum.

De Nanne Ottema Lezing en het daaraan gekoppelde symposium wordt georganiseerd door de Ottema-Kingma Stichting in samenwerking met de Afdeling Kunstgeschiedenis van de Radboud Universiteit Nijmegen en de Onderzoekschool Kunstgeschiedenis.

Zie