Universiteit van Tilburg

6 november 2007

Nadenken in stilte bevordert innovatie onderneming

Promotie econoom Arne de Vet over ontwikkeling nieuwe ideeën

Even nadenken in stilte tijdens een vergadering levert meer nieuwe ideeën op dan alleen discussie. Innovatie door een onderneming wordt op die manier bevorderd. Dat is de belangrijkste conclusie van het promotieonderzoek van Arne de Vet. De econoom van de Universiteit van Tilburg promoveert op vrijdag 16 november.

Innovatie is voor de meeste ondernemingen van levensbelang. Maar de huidige werkwijze in bedrijven nodigt steeds minder uit tot creativiteit. De werkdruk neemt toe en er wordt steeds meer vergaderd, deels omdat groepsdebat volgens veel managers tot nieuwe ideeën leidt. Volgens de econoom Arne de Vet bevordert een vergadering de innovatie echter niet noodzakelijk het best. In zijn proefschrift toont hij aan reflectie in stilte, al is het maar even, effectiever is. De Vet voerde experimenten uit met ruim 400 studenten in Rotterdam, Amsterdam en Tilburg. Zo liet hij proefpersonen nieuwe ideeën bedenken en tegelijkertijd hardop uitspreken, zoals gebeurt in vergaderingen. Mensen die relatief gevoelig zijn voor de meningen van anderen en daar niet meteen iets mee kunnen doen, bleken in deze situatie moeite te hebben met het genereren van nieuwe ideeën. Een tweede experiment toonde aan dat de creativiteit van een groep toeneemt als de discussie wordt onderbroken voor een moment om stil na te denken. Tijdens een bijeenkomst van 45 minuten verdubbelde het aantal ideeën al bij een intermezzo van vijf minuten. Een groep profiteert met name als deze een of meer mensen bevat die moeite hebben met 'multitasken' (vaak zijn dit introverte personen). Ook in het eerste experiment profiteerde dit soort mensen het meest van nadenken in stilte. In een derde experiment toonde De Vet aan dat een groepsdebat tussen mensen die het moeilijk vinden hun verhaal aan te passen aan de mening van anderen, vaker leidt tot de keuze voor een geleidelijke innovatie dan wanneer deze mensen zonder debat zouden kiezen. Bij mensen die geen probleem hebben met aanpassing, leidt een debat eerder tot de selectie van een radicale innovatie dan een keuze zonder debat. De Vet concludeert dat nadenken in stilte de creativiteit van een individu en van een groep kan bevorderen. Bovendien kan het effect hebben op het type innovatie waartoe wordt besloten.

Arnoud (Arne) de Vet (1972, Schiedam) studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en werkte vervolgens van 1996 tot 2003 als management consultant bij McKinsey & Company in de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Zuid-Afrika, België en Nederland. Ondertussen voltooide hij een MBA-opleiding aan INSEAD in Frankrijk. Vanaf 2003 verrichtte hij onderzoek aan de Erasmus Universiteit en de Universiteit van Tilburg. Hij voerde zijn promotieonderzoek uit bij het Departement Organisatie en Strategie van de Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen. Nu is hij onafhankelijk management consultant.