Donderdag 15 november 2007
Deze week in FEM Business (week 46, vanaf vrijdag 16 november in de kiosk)
Sneak preview?
Zie de complete inhoudsopgave in de bijlage
Duurzaam ondernemen is big business
Het is niet alleen goed voor het milieu, er valt ook nog veel geld aan te verdienen. Duurzaam ondernemen is de trend. FEM Business portretteerde vier ondernemers die brood zien in duurzaamheid. Daarnaast richten we de schijnwerpers op de adviesbranche. Er dreigt een wildgroei aan duurzame adviseurs. En hoe deskundig zijn ze eigenlijk? Om het beeld compleet te maken leggen we het bedrijfsleven langs de groene meetlat. Welke ondernemingen zijn het duurzaamst?
Klagende ceo's dreigen met vertrek
ING-chef Tilmant kraakte het vestigingsklimaat in Nederland. Shell laakte fiscale maatregelen van het kabinet. Hoe serieus moeten we hun dreigementen nemen om Nederland op een dag de rug toe te keren? En als ze inderdaad gaan: hoe erg is dat eigenlijk?
Heineken creert eigen monster in Frankrijk
Heineken wil samen met Carlsberg de Britse brouwer Scottish & Newcastle overnemen. Als dat lukt, krijgen de Denen de Franse brouwerij Kronenbourg in handen. Hoe slim is dat? Heineken helpt op die manier op de Franse markt een gevaarlijke concurrent in het zadel.
Jean Frijns: private equity uit het donker
Bedrijven die door private equity van de beurs worden gehaald, mogen hun raad van commissarissen niet opdoeken. Ook aan reportageverplichtingen, zoals de publicatie van halfjaarcijfers, komt geen einde, schrijft Jean Frijns in een preadvies van de Koninklijke Vereniging voor Staathuishoudkunde.
Verder in FEM Business:
â- Antonveneta nu in handen van 'linkse' MPS-bank
â- Een exclusieve club voor financiële heren in New York
â- Bill Clinton promoot nieuwe Nederlandse spaarlamp
â- Wie zijn de Nederlandse ceo's van morgen?
â- Wat wil BHP Billiton met Rio Tinto?
Informatie: Jean Dohmen 06-52037025 - 020 5159852 (secretariaat)